Het jaaroverzicht van 2022 – Frederik De Wachter

Het jaar van Frederik De Wachter: “Niets is zo boeiend als leren van elkaar om sterker te ondernemen.”

Wie ben je?

Frederik De Wachter, oprichter van Sterk Digitaal en de Digital Academy, Digitale Expert bij de Digitale Versnelling van Telenet en business partner bij Businezz Booster.

Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar?

Accountants zijn in volle transitie en tegelijk is de werkdruk heel hoog door de vele deadlines en verantwoordelijkheden. In oktober zag je terecht heel wat LinkedIn-posts over de werkpiek omdat de btw-aangifte, personenbelasting en jaarrekening samenvielen. Toch zien we ook kantoren die belangrijke stappen hebben gezet in de automatisering met veel aandacht voor software en processen. Het is zeker een grote uitdaging, maar stap voor stap lukt het zo om tijd te winnen en je organisatie te verbeteren. Ik sprak een accountant waar het team 73% van zijn boekingen automatisch doet! Die komt dat binnenkort uitleggen in onze webinars. Om de stap te zetten naar adviesverlening, is je automatisering een belangrijke basis.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling binnen de accountancy momenteel?

Zonder twijfel de shift van boekhouder naar cijferadviseur of ondernemersadviseur. Een prachtige transitie trouwens, die de focus verlegt van compliance of droogweg het houden van de boeken, naar de ondernemer ontzorgen en ondersteunen met inzichten dankzij de vele interessante data die je hebt. Ik geef je drie voorbeelden.
1. Ik gebruik nu zelf OkiOki dat dankzij datakoppelingen zelf facturen ophaalt uit mijn mailbox en bij mijn bank. Ik volg een to do-lijstje en kijk zelfs niet meer om naar het kwartaalmailtje van Jef, mijn accountant, want alle stukken zijn steeds correct ter beschikking. Weg administratieve zorgen.
2. Voor een kmo wordt het dan nóg interessanter, want de boekhouder kan kort op de bal spelen met de juiste cijfers en adviestools om de ondernemer te ondersteunen en sturen in zijn beslissingen. Daar gaan we sowieso naartoe en het is een prachtige evolutie. Een accountant vraagt dan aan Intellifin, Bizzcontrol of Silverfin om door de dossiers te gaan en nodigt de klanten uit die door snelle omzet groei of afname moeten sturen en beslissen. Dat kan van levensbelang zijn of belastingen uitsparen.
3. En tot slot een leuk voorbeeld van de kracht van data. Recent gaf ik een presentatie op Work Smarter On Tour. Jeroen De Wit vertelde er over de kracht van geanonimiseerde data. Teamleader ziet de omzet van 15.000 kmo’s in realtime en Jeroen toonde de grafieken van hun omzetgroei in 2020, 2021 en 2022, waar je de impact zag van Covid en energiecrisis. Maar waar je ook uit kon besluiten dat onze kmo’s, de ruggengraat van onze economie, het best goed doen gezien de omstandigheden. En ook leuk om weten: de Nationale Bank vindt die cijfers ook zeer interessant want ze vertellen sneller dan andere indicatoren hoe het gaat met onze economie. En dat is nog maar het begin van de vele interessante inzichten en toepassingen die er komen.

Wie leerde jou in 2022 een belangrijke les?

Ik geef jullie graag drie lessen.
1. Van Kevin Vergucht en Christophe Eggen van Businezz Booster leer ik dat je targets moet zetten, meetbare ambities die je vervolgens omzet in korte termijn objectieven. Zo ga je stap voor stap en gemotiveerd vooruit naar de richting die je wil.
2. Jeroen De Wit leerde ons met zijn kmo-data dat het nieuws op TV of in de kranten ons dikwijls een negatief beeld geeft van een crisis. Maar onze ondernemers zijn weerbaar: ze sturen, zien misschien zelf opportuniteiten en passen zich aan. En in de toekomst meer en meer dankzij de tandem met de accountant.
3. Zelf leerde ik dankzij onze webinardeelnemers dat kennis en ervaring uitwisselen een belangrijke troef is om sneller de juiste weg te vinden naar oplossingen voor je uitdagingen. Je kan je niet voorstellen hoeveel en hoe snel een groep kan leren van elkaar. En het is zeker boeiend.

Wat wens je de accountancysector toe?

Ik wens de accountancysector wat ze verdienen: een mooie instroom van jongeren en talent om de groei te voeden naar hun waardevolle rol voor ondernemers. Het zal nodig zijn, maar het zou ook evident en logisch zijn. Vandaag denk ik dat jongeren een verkeerd beeld hebben van accountancy. Mijn dochter Isabella studeert momenteel tweede jaar Handelswetenschappen. Ik help haar af en toe met haar boekhouden dat voor veel jongeren toch een buisvak is. Zij krijgen studiestof, maar amper een zicht op de prachtige adviserende rol die accountants vandaag al spelen naar onze ondernemers toe. Hoe wil je dan dat ze gemotiveerd zijn om die richting uit te gaan? Dat is een gemiste kans waar we allemaal samen moeten aan werken.
In short: AccountancyVandaag is de max, accountants zijn de superhelden van de toekomst 😉.

Wat moeten we in 2023 echt anders gaan doen?

Ik zou graag pleiten voor nog meer samenwerking. Door samen te werken gaan we de uitdagingen van dit mooie beroep nog sneller en beter aanpakken. Sterk Digitaal is op twee vlakken daar een voorbeeld van: heel wat partners hebben er de handen in elkaar geslagen om hun klanten samen uit te nodigen naar webinars waar accountants komen spreken over hun digitale uitdagingen. En het mooiste komt van onze deelnemers zelf: zij hebben via onze chat en in onze Club de handen in elkaar geslagen door heel wat tips en ervaring uit te wisselen, waardoor ze snel leren van elkaar.
Onze regering mag ook vaart maken met het opleggen van de elektronische factuur. Sommige bedrijven schieten pas in actie als het moet. Wel, dan zou ik het verplichten zodat alvast het binnenhalen van de PEPPOL-facturen ons veel boekingswerk uitspaart, dat we dan kunnen besteden aan een koffie met de klant. Of quality time bij een lunch natuurlijk: dit is België en we hebben hier een lekkere keuken!

Welke zakelijke kansen zie je voor 2023?

Zelf gaan we verder inzetten op het leerplatform van Sterk Digitaal. Daardoor kunnen accountants niet alleen tijdens onze webinars leren van elkaar, maar permanent in onze Club door er video’s te herbekijken en vragen te stellen aan elkaar. Eerst zagen we die nood tijdens onze live sessies omdat de accountants heel graag met elkaar in overleg gaan op onze chat. Daarom hebben we geïnvesteerd in ons E-learning platform en community tool. We gaan die ook opzetten voor en in samenwerking met andere partners zoals de Bouwunie en Teamleader waardoor we ook ondernemers bereiken. Het wordt een boeiend jaar waar we bij Businezz Booster en Sterk Digitaal zeker naar uitkijken.

Welke persoon of instantie krijgt voor 2023 jouw beste wensen en waarom?

Mijn persoon van het jaar is de Sterk Digitaal-deelnemer. We krijgen mooie feedback van onze deelnemers en partners, maar het zijn vooral de accountants zelf die heel actief met elkaar in overleg gaan, veel leren van elkaar én elkaar helpen. Wij zijn slechts de moderator en onze partners de facilitator. Maar toegegeven, het is een fantastische job om te doen.

Waar raak jij door geïnspireerd?

Ondernemers. Naast Sterk Digitaal ben ik ook een digitale expert bij de Digitale Versnelling van Telenet. Ik heb er minder tijd voor, maar doe toch nog altijd heel graag adviessessies voor ondernemers. Dat zijn eigenlijk blind dates waar ze gedurende twee uur vooruit geholpen worden met hun digitale uitdagingen. En telkens opnieuw is dat een boeiend gesprek waar je veel van leert en waar je ziet hoe ondernemers zich inzetten voor hun beroep en hun omgeving. Ik sprak tijdens de corona crisis horecamensen die zich omvormden met online bestellingen of creatieve oplossingen. Zij hebben mijn mateloos respect.

Welke doelen stel je jezelf privé en beroepsmatig voor 2023?

Er zijn er wel wat. Privé wil ik zoals zovelen een betere work-life balans. Maar ik doe mijn job eerlijk gezegd ook heel graag en hij brengt mij de welvaart die ik graag deel met mijn familie. Da’s zeker een doelstelling van veel ondernemers waar hopelijk accountants in de toekomst nog meer aandacht kunnen voor hebben. Er zal bij ons nog gereisd worden volgend jaar, te beginnen met Berlijn in de kerst omdat mijn oudste daar studeert. En dan vlieg ik erin. We beginnen met onze zoektocht naar een content marketeer zodat ik meer tijd heb voor al die mooie plannen in 2023. Ik wens jullie allemaal een voorspoedig jaar en veel succes!

Dankje Frederik voor je uitgebreide toelichting. Ook voor je motivatie en inspiratie tijdens de webinars van Sterk Digitaal. Succes in 2023!

Lees verder op de site van AccountancyVandaag

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Het jaaroverzicht van Wouter Van de Velde (umain): "Odoo is zich aan het positioneren."

Wie ben je? Co-CEO van umain. Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar? De snelle opgang van AI in bepaalde ...

Het jaaroverzicht van Bert De Bie (Liberoo): "Praat, praat, praat met collega's die open staan om mee te denken."

Wie ben je (voor de lezers)? Ik ben CEO bij liberoo . Mijn educatieve basis ligt in de opleiding accountancy en fiscalit...

Het jaaroverzicht van Nicholas De Nil (Bizzcontrol): "De meeste faillissementen ontstaan door een te laag begrip van financiële cijfers."

Wie ben je? Ik ben CEO en co-founder van Bizzcontrol. De missie van Bizzcontrol is om ondernemers te helpen betere besli...

Het jaaroverzicht van Raf Dom (SBB): "In 2024 gaan we terug actief op overnamepad."

Wie ben je? Mijn naam is Raf Dom. Sinds september 2022 ben ik CEO van SBB Accountants & Adviseurs, één van de groots...

Pionieren in inspiratie en innovatie voor Accountants

Het jaar van AccountancyVandaag Enkele maanden terug kondigden we onze fusie aan met Boekhouderstotaal. Nu zijn we uitge...

Het jaaroverzicht van Domien Claeys (Silverfin): "Het is een spannende tijd waarin we getuige zijn van een revolutie die de manier waarop we leven en werken transformeert."

Wie ben je? Ik ben de General Manager van Silverfin België. Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar? Het af...

Het jaaroverzicht van Peter Verschelden (Moore): "Voor onze sector breken gouden tijden aan."

Wie ben je? Accountant en bedrijfsrevisor; tweede generatie en voorzitter van Moore Belgium. Ik voel me vooral de “bewak...

Het jaaroverzicht van Nathalie Calle (PIA Group): "Het gaat niet over anders. Het gaat over flexibeler en sneller."

Wie ben je? Ik ben Nathalie Calle, CEO van PIA Group Belgium. Mensen verbinden om samen bergen te verzetten en doelstell...

Het jaaroverzicht van Bart Van Coile: "Politiekers, schat ons beroep nu eindelijk eens naar waarde."

Wie ben je? Bart Van Coile, nog even 59 jaar en gecertificeerd fiscaal accountant en oprichter van kantoor Van Coile &am...

Het jaaroverzicht van Brecht Vanderper (Bofisc): "Onze klanten verwachten dat we een klankbord zijn voor hun economische beslissingen."

Wie ben je? Met veel enthousiasme ben ik in 2006 gestart met Bofisc. Na een gestage groei in de beginjaren werd er besli...

Het jaaroverzicht van Lieven Delzeyne (Acerta): "Het doet me plezier dat accountantskantoren laagdrempelig blijven voor hun klanten."

Wie ben je? Mijn naam is Lieven Delzeyne, 51 jaar, Sales Director Accountants bij Acerta. Ik stuur de Trusted Business A...

Het jaaroverzicht van Geert Spapen (A-Chief): "Durf springen om de trein van verandering niet te missen."

Wie ben je? Al vrij vroeg in mijn carrière startte ik zelf met ondernemen en het ondernemerschap blijft me nog steeds tr...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.