Wie ben je?
Met veel enthousiasme ben ik in 2006 gestart met Bofisc. Na een gestage groei in de beginjaren werd er beslist om in 2013 een samenwerkingsverband aan te gaan met Frank Soenen en Wim Van West. Dit om vooral een antwoord te kunnen bieden op de groeiende vraag naar meer gespecialiseerd werk zoals juridische adviesverlening en advies in successieplanning. Zo is het huidige Bofisc Tax&Legal ontstaan. We zouden kunnen stellen dat we op dat gebied reeds een voorloper waren en het nut zagen om kennis te delen over verschillende kantoren heen. Ondertussen is de Bofisc-familie gegroeid tot een warm nest van meer dan 100 medewerkers, verspreid over 7 West-Vlaamse vestigingen.
Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar?
Onze Bofisc-familie heeft dit jaar de kaap van 100 medewerkers overschreden, wat toch wel een mijlpaal is voor onze organisatie. Tevens hebben we onze nieuwe vestiging in Tielt op de kaart gezet door de intrek in het futureproof kantoor Office One.
Sectoraal worden we meer en meer geconfronteerd met AI, wat volgens mij een fantastische evolutie is. We mogen als sector absoluut geen schrik hebben hiervan, integendeel, we moeten de nieuwe mogelijkheden omarmen om op die manier ons nog meer te kunnen focussen op adviesverlening. De tendens om te evolueren van dossierbeheerder naar ondernemerscoach is reeds een poos ingezet en zal door de technologische mogelijkheden alleen meer versnellen.
Wat is de belangrijkste ontwikkeling binnen de accountancy momenteel?
Waar we vroeger ons vooral focusten op het verwerken van de boekhouding, is de boekhouding nu de basis geworden voor advies. Klanten gaan ervan uit dat de boekhouding correct wordt gevoerd, maar ze willen vooral financieel en economisch advies. Het is daarom belangrijk dat we onze medewerkers verder begeleiden en coachen tot echte ondernemerscoaches. Onze klanten verwachten dat we een klankbord zijn voor hun economische beslissingen. Daarom is het belangrijk om de technologische evoluties, vooral AI-gebaseerd, te omarmen om op die manier tijd vrij te kunnen maken voor de echt belangrijke zaken.
Welk accountantskantoor is je in 2023 positief opgevallen en waarom?
Sedert een aantal maanden zijn we met een 12-tal kantoren een traject gestart, LiA. Door de open communicatie tussen alle kantoren kunnen we samen sterker worden. Dit toont aan dat we als sector het belang zien om kennis te delen om op die manier terug ons beroep terug op de kaart te zetten. De buitenwereld ziet ons vooral nog als grijs en saai, terwijl we waarschijnlijk één van de mooiste beroepen van de wereld hebben.
Wat verwacht je dat de economie zal doen in 2024? En welke impact zal dit hebben op de sector?
Denk dat het een open deur intrappen is als ik zeg dat 2024 economisch voor veel spelers uitdagend zal zijn. We horen nu toch al een tijdje in de bouwsector dat het allemaal wat minder aan het worden is. En net die sector is de motor van ons KMO-land. Het zal dus een uitdaging worden om rust te vinden in 2024, na de turbulente jaren die we hebben gehad.
Voor onze sector zal het belangrijk worden om de klanten bij te staan, en hen te begeleiden met correct advies.
Wat moeten we in 2024 echt anders gaan doen?
Anders zou ik het zeker niet noemen, ik denk dat we vooral de ingeslagen weg verder moeten bewandelen. De kantoren die enkele jaren geleden hebben gekozen om zich meer te focussen op het begeleiden en coachen van hun klanten ipv te focussen op louter de boekhoudkundige verplichtingen, hebben een mooi parcours afgelegd. De weg van digitaliseren en automatiseren moeten we verder volgen om ons op die manier te kunnen focussen op hetgeen een echte meerwaarde is voor de klant, de persoonlijke begeleiding in hun ondernemerstraject.
Welke technologie (naast AI en e-invoicing) of strategie zie je in 2024 compleet doorbreken?
Als kantoor moeten we vooral onze medewerkers verder opleiden en begeleiden in hun nieuw takenpakket. De evolutie van dossierbeheerder naar ondernemerscoach zal voor velen uitdagend zijn. Maar door de juiste tools te kiezen en te implementeren en onze medewerkers verder op te leiden in soft-skills ben ik ervan overtuigd dat onze medewerkers mooie stappen zullen zetten.
In die transitie zal het belangrijk worden om de juiste keuzes te maken. AI is zodanig uitgebreid dat het moeilijk zal worden om keuzes te maken, maar we gaan trachten om de juiste beslissingen te nemen om op die manier het leven van ons medewerkers zo aangenaam mogelijk te maken en hen te begeleiden in hun nieuwe rol.
Welk advies wil je geven aan kantoren die moeite hebben met de snelheid van verandering?
Ieder kantoor moet voor zijn eigen de keuze maken hoe hij hier mee omgaat. Als je wil focussen op advies, dan kan je niet anders dan mee te gaan in de digitale verandering. Maar er zullen zeker kantoren blijven bestaan die zich toch het comfortabelst voelen om zich louter te focussen op het verzorgen van een correcte boekhouding. Daarom is het belangrijk om voor jezelf uit te maken welk soort kantoor je wil zijn voor je klant. Wij maken bewust de keuze om ons te focussen op advies en de technologische evolutie te omarmen.
Waar raak jij door geïnspireerd?
Ik hou ervan om open te communiceren met zowel collega’s, medewerkers, klanten, ondernemers,… . Als je zelf kiest om een open gesprek te voeren krijg je meestal ook dezelfde ingesteldheid van je gesprekspartner. Op die manier verruim je zelf je blik en krijg je nieuwe inzichten waar je terug verder mee kan.
Welke doelen stel je jezelf privé en beroepsmatig voor 2024?
Als Bofisc groep willen we verder werken zoals we bezig zijn. We groeien organisch zonder dat we de overnametoer opgaan, wat ervoor zorgt dat je gecontroleerd kan groeien. Het is en blijft wel de uitdaging om de snelheid van verandering bij te houden en nieuwe tools te implementeren. Voor mij is het belangrijkste om onze medewerkers, ‘our human capital’, te blijven ondersteunen en coachen zodat ze zich goed voelen in hun rol als ondernemerscoach.
Dank je Brecht, ook voor je enthousiasme. Erg veel succes met Bofisc in 2024!