Het jaaroverzicht van Ariane Van den Bogaert (Yuki): “Grote consolidaties gaan gepaard met een tegentrend.”

Wie ben je?

Ik ben Ariane Van den Bogaert, opgegroeid in het Antwerpse en mama van 2 schattigaards van 5 en 3. Ik ben bedrijfspsycholoog van opleiding, maar volgde nadien een extra master in economie en finance. Dit leidde tot een acht jaar lange consulting-carrière (in business development voor banken en verzekeringen) bij TriFinance, waarin ik heel wat change- en implementatietrajecten heb begeleid bij verschillende organisaties.
Vijf jaar geleden nam mijn carrière een nieuwe wending en startte ik bij Yuki. Eerst was ik uitsluitend verantwoordelijk voor het Franstalige deel van België, maar na een tijdje kreeg ik de leiding over het volledige Customer Success team. Bovendien mocht ik een Go-To-Market team oprichten, zodat we ervoor konden zorgen dat de inspanningen en innovaties van onze Product-teams op de juiste manier werden uitgerold. En sinds een jaar ben ik verantwoordelijk voor Yuki België.

Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar?

Naast enkele grote politieke en internationale gebeurtenissen, geldt 2024 voor mij als de échte doorbraak van AI. Artificiële intelligentie op de juiste manier omarmen is dan ook iets waar we
bij Yuki actief mee bezig zijn. We willen vernieuwende technologie optimaal kunnen inzetten, maar uiteraard wél met het behoud van de persoonlijke aanpak, die in ons Yuki-DNA ingebakken zit.
Bovendien was het voor mij persoonlijk een spannend jaar bij Yuki. Het was immers mijn eerste jaar als verantwoordelijke voor Yuki België. Het is moeilijk om een specifieke situatie aan te kaarten, maar het algemene gevoel is dat we bij Yuki bezig zijn met de juiste dingen. Bovendien ervaar ik veel plezier in wat ik elke dag mag doen samen met ons team. Dit vertaalt zich niet alleen in knappe verwezenlijkingen, maar ook – en vooral – in heel wat mooie en leuke momenten.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling binnen de accountancy momenteel?

Heb je eventjes, want het zijn er immers heel wat hé! Zo is bijvoorbeeld de consolidatiegolf, die momenteel volop aan de gang is in onze sector, erg opmerkelijk. Deze tendens is niet geheel onverwacht, maar de snelheid waarmee sommige spelers steeds groter worden, is enorm – en gaat niet stoppen in 2024. Deze explosieve groei gaat uiteraard gepaard met een aantal uitdagingen. Het wordt cruciaal voor deze accountantskantoren om hun verhoogde efficiëntie en slagkracht hand in hand te laten gaan met voldoende voeling met de klant.
Uit mijn voorgaande ervaring in de bankensector, zie je trouwens vaak dat grote consolidaties gepaard gaan met een ‘tegentrend’. Heel wat ondernemers zullen juist eerder op zoek gaan naar kleinere, meer lokale en eenvoudiger toegankelijke kantoren. Een persoonlijke service is – en blijft – dan ook cruciaal. Ik ben benieuwd of deze tegenbeweging opvallend zal zijn in de komende jaren.
Maar, of je nu een groot of klein kantoor bent: de volledige sector heeft te kampen met uitdagingen op vlak van het stroomlijnen van interne processen, het verhelpen van personeelstekorten, het omarmen van technologie en het complementair samenwerken binnen teams. Als kantoren relevant en waardevol willen blijven voor hun klanten, die steeds eenvoudiger lijken over te stappen van boekhouder, zullen ze deze uitdagingen moeten adresseren én aanpakken.

Welk accountantskantoor is je in 2023 positief opgevallen en waarom?

Ik zou hier een hele resem kantoren kunnen opsommen, maar ik wil het vanuit een andere invalshoek bekijken. In 2023 kondigden we aan dat Yuki sterk zou inzetten op sustainability accounting, met de lancering van onze Duurzaamheidsmonitor, die op basis van transacties een benadering doet van de CO2-uitstoot van een onderneming, en het ontstaan van een Sustainability Award op ons jaarlijkse Gala, die meet in welke mate een kantoor zich inzet op vlak van duurzaamheid.
Een paar kantoren reageerden zoals verwacht met ‘allez, waar komt Yuki nu weer mee af?!’, maar heel wat accountants omarmden dit meteen en schreven zich onmiddellijk in om kans te maken op deze Award. Dit zijn in mijn ogen de vooruitstrevende kantoren, die sustainability breder zien dan pure ‘compliance’. Ze luisteren naar wat er leeft bij hun klanten, kijken bewust naar de toekomst van de sector en willen écht inspelen op de huidige trends in de ondernemerswereld. Dat is mooi om te zien.

Wat moeten we in 2024 echt anders gaan doen?

Minder (snel) oordelen en oprecht nieuwsgierig zijn naar het standpunt van een ander. Soms lijkt het wel alsof onze maatschappij verwacht dat we zo snel mogelijk ‘iets’ moeten vinden van een situatie, idee, mening, persoon of initiatief. Om elkaar echter volledig te kunnen begrijpen, is het niet alleen van cruciaal belang om actief naar elkaar te luisteren, maar ook om je écht te willen inleven in het perspectief van de ander.
Door deze nieuwsgierigheid zullen we elkaar beter kunnen begrijpen, zullen we beter kunnen samenwerken en zullen we betere oplossingen kunnen uitdenken. Kortom, we zullen meer doordachte beslissingen kunnen nemen. Ik weet het: dit lijkt een beetje moraliserend en voelt als een open deur intrappen, maar ik geloof oprecht dat het ons in de dagelijkse (bedrijfs-)wereld verder zal brengen.

Welke technologie (naast AI en e-invoicing) of strategie zie je in 2024 compleet doorbreken?

‘Compleet doorbreken’ is een straffe krachtterm, maar ik ben het eens dat AI en e-invoicing de juiste technologieën zijn om compleet door te breken. Daarnaast denk ik ook meteen aan ‘connectiviteit’. Zowel accountantskantoren als bedrijven gaan op zoek naar verschillende systemen die de diverse noden tijdens hun proces het best beantwoorden. Ze zijn niet meer blij met een ‘one fits all’, waarbij je gebruikmaakt van één breed systeem, maar kijken eerder naar de combinatie van verschillende systemen.
Ze willen eerder elke nood beantwoorden met een aparte oplossing, kiezen veeleer voor een ‘best of breed’-approach en zoeken bewust systemen die naadloos met elkaar kunnen koppelen om de ervaring van een volledig geïntegreerd systeem te evenaren. Én overtreffen.
Dit blijft natuurlijk een uitdaging. Er zijn al heel wat stappen gezet, maar de evolutie van een volledige end-to-end (ERP) oplossing naar de uitbouw van een eigen ecosysteem om alle specifieke behoeften in te lossen, is een evolutie die zich duidelijk zal voortzetten in 2024.

Welk advies wil je geven aan kantoren die moeite hebben met de snelheid van verandering?

Het gaat niet vertragen. De veranderingen gaan alleen maar sneller komen, zéker in een AI-tijdperk, waarbij we de nieuwigheden bijna niet meer kunnen volgen. Daarnaast is deze snelheid ook relatief. Kijk bijvoorbeeld naar hoe lang we al praten over digitalisatie, e-facturatie en Peppol: dat gaat veel trager dan verwacht, omdat mensen en dus ook kantoren liever afwachten. Iedereen heeft ondertussen wel door dat het een onomkeerbare evolutie is, maar nog steeds zien veel accountants de urgentie niet. Andere kantoren voelen dit wel, maar weten dan weer niet waar te beginnen en wachten op het perfecte moment… dat eigenlijk niet bestaat. Op dat vlak zou ik zeggen: kies een partner die je vertrouwt en je kan helpen in dit traject, en durf te springen!
Bovendien geldt zoals altijd: zorg dat je vertrekt vanuit je eigen doelen, wat je ook doet. Durf jezelf kritische vragen te stellen. Wat is de algemene visie van je kantoor? Waar wil je als kantoor voor staan? Welke klanten wil je bedienen en hoe verschilt dit ideaalbeeld van je huidige klantenbase? Welke werkwijze wil je hanteren? Wanneer je hierop een helder antwoord hebt geformuleerd, kan je je manier van werken, je interne processen en je tools bekijken. En, indien nodig: aanpassen. Wanneer je beslist om iets te veranderen of implementeren, duid je ook best een verantwoordelijke aan. Geef daarnaast je mensen ook voldoende tijd en ruimte om de switch te maken en zie het niet te groot: veranderen doe je best in kleine stappen.

Waar raak jij door geïnspireerd?

Ik raak geïnspireerd door authenticiteit en het nemen van ownership. Met authenticiteit bedoel ik de durf tonen om je bloot te geven, om te gaan waarvoor je écht staat en om 100% in iets te geloven. Dat kunnen grootse dingen zijn, maar even goed zaken in je dagelijkse leven. Ik waardeer mensen die keuzes maken omdat ze het echt ‘voelen’, zowel voor zichzelf als voor het bedrijf. Het gaat om momenten waarin mensen hun oprechte mening durven geven en dingen durven doen, omdat ze er écht voor willen gaan. Dit toont heel wat moed, zorgt bij Yuki voor een enorme verrijking en helpt in onze bedrijfscontext om betere beslissingen te nemen.
Daarnaast word ik erg geïnspireerd door mensen die ‘gewoon’ durven doen, die initiatief, verantwoordelijkheid en ownership durven nemen, ongeacht hun rol, takenpakket of functie. Ik heb het dan over mensen die durven springen voor het bedrijf, wanneer ze voelen dat Yuki het nodig heeft. In bedrijfscontext zeggen veel mensen dat er allerlei zaken kunnen verbeteren en ze hebben gelijk: alles kan inderdaad beter. Ik heb het echter meer voor mensen die een stapje verder gaan en denken van ‘oké, het kan inderdaad beter, dus hoe gaan we dit oplossen en hoe kan ik daaraan mijn steentje bijdragen?’ Dit lijken kleine dingen, maar in een werkomgeving maakt dit voor mij echt een wereld van verschil.

Welke doelen stel je jezelf privé en beroepsmatig voor 2024?

Mijn vrouw en ik worden in het begin van 2024 mama’s van een derde kindje. Dit wordt sowieso super leuk en we kijken er enorm naar uit, tegelijkertijd vind ik dat ook erg spannend. Een goede, nieuwe balans vinden, wordt dan ook een van de eerste – en blijvende! – doelen voor volgend jaar. Verder hebben we bij Yuki grote ambities. Mijn doel is om ook in 2024 alle neuzen in dezelfde richting te houden, zodat we onze strategie en plannen kunnen waarmaken.
Dit lijkt een beetje vanzelfsprekend, maar we willen waarde kunnen blijven leveren aan onze Yuki-gebruikers door de juiste dingen te doen, door ons niet te veel te laten afleiden en door ervoor te zorgen dat we elke dag verder bouwen aan het beste team om dit te verwezenlijken. En dit uiteraard met héél veel dynamiek, energie en positiviteit, want…
After all, Yuki staat voor Happiness binnen accounting!

Dank je Ariane. Erg veel plezier met nr 3 en veel succes met Yuki België.

Lees verder op de site van AccountancyVandaag

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Het jaaroverzicht van Wouter Van de Velde (umain): "Odoo is zich aan het positioneren."

Wie ben je? Co-CEO van umain. Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar? De snelle opgang van AI in bepaalde ...

Het jaaroverzicht van Bert De Bie (Liberoo): "Praat, praat, praat met collega's die open staan om mee te denken."

Wie ben je (voor de lezers)? Ik ben CEO bij liberoo . Mijn educatieve basis ligt in de opleiding accountancy en fiscalit...

Het jaaroverzicht van Nicholas De Nil (Bizzcontrol): "De meeste faillissementen ontstaan door een te laag begrip van financiële cijfers."

Wie ben je? Ik ben CEO en co-founder van Bizzcontrol. De missie van Bizzcontrol is om ondernemers te helpen betere besli...

Het jaaroverzicht van Raf Dom (SBB): "In 2024 gaan we terug actief op overnamepad."

Wie ben je? Mijn naam is Raf Dom. Sinds september 2022 ben ik CEO van SBB Accountants & Adviseurs, één van de groots...

Pionieren in inspiratie en innovatie voor Accountants

Het jaar van AccountancyVandaag Enkele maanden terug kondigden we onze fusie aan met Boekhouderstotaal. Nu zijn we uitge...

Het jaaroverzicht van Domien Claeys (Silverfin): "Het is een spannende tijd waarin we getuige zijn van een revolutie die de manier waarop we leven en werken transformeert."

Wie ben je? Ik ben de General Manager van Silverfin België. Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar? Het af...

Het jaaroverzicht van Peter Verschelden (Moore): "Voor onze sector breken gouden tijden aan."

Wie ben je? Accountant en bedrijfsrevisor; tweede generatie en voorzitter van Moore Belgium. Ik voel me vooral de “bewak...

Het jaaroverzicht van Nathalie Calle (PIA Group): "Het gaat niet over anders. Het gaat over flexibeler en sneller."

Wie ben je? Ik ben Nathalie Calle, CEO van PIA Group Belgium. Mensen verbinden om samen bergen te verzetten en doelstell...

Het jaaroverzicht van Bart Van Coile: "Politiekers, schat ons beroep nu eindelijk eens naar waarde."

Wie ben je? Bart Van Coile, nog even 59 jaar en gecertificeerd fiscaal accountant en oprichter van kantoor Van Coile &am...

Het jaaroverzicht van Brecht Vanderper (Bofisc): "Onze klanten verwachten dat we een klankbord zijn voor hun economische beslissingen."

Wie ben je? Met veel enthousiasme ben ik in 2006 gestart met Bofisc. Na een gestage groei in de beginjaren werd er besli...

Het jaaroverzicht van Lieven Delzeyne (Acerta): "Het doet me plezier dat accountantskantoren laagdrempelig blijven voor hun klanten."

Wie ben je? Mijn naam is Lieven Delzeyne, 51 jaar, Sales Director Accountants bij Acerta. Ik stuur de Trusted Business A...

Het jaaroverzicht van Geert Spapen (A-Chief): "Durf springen om de trein van verandering niet te missen."

Wie ben je? Al vrij vroeg in mijn carrière startte ik zelf met ondernemen en het ondernemerschap blijft me nog steeds tr...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.