Raf Dom nieuwe CEO van SBB Accountants & Adviseurs

Raf Sels verhuist naar MRBB en vervangt Marc Wittemans die op 1 september met pensioen gaat

Bij SBB Accountants & Adviseurs geeft Raf Sels als CEO de fakkel door aan zijn voornaamgenoot Raf Dom. Sels zelf verhuist als CEO naar de MRBB, de Maatschappij voor Roerend Bezit van de Boerenbond, maar blijft wel gedelegeerd bestuurder bij SBB. Raf Dom was tot vandaag financieel directeur en lid van het directiecomité en wordt dus nu de nieuwe CEO.

Voor de nieuwe CEO staat het vast dat SBB op zijn elan wil doorgaan in lijn met de uitgezette strategieplannen. Het familiale karakter van één van de grootste accountantskantoren in Vlaanderen is een belangrijke troef. Sinds de start van de coronaperiode is het bedrijf verder gegroeid met 231 nieuwe aanwervingen. En ondanks die groei blijft de nauwe band tussen de medewerkers bestaan. Voor de nieuwe CEO is dat een belangrijk gegeven en moet dat ook in stand gehouden worden. Raf Dom: “We hebben de ambitie om op dat vlak het familiale karakter van onze bedrijfscultuur te behouden. Het is belangrijk dat de lijnen kort zijn niet alleen voor onze medewerkers, ook voor onze klanten. Iedereen moet zich thuis voelen bij ons, medewerkers én klanten.”

Complexe wetgeving

Dat de diverse wetgevingen complexer worden, is volgens de nieuwe CEO de grootste uitdaging voor een bedrijf als SBB. Raf Dom: “De complexiteit is van een zodanige orde dat wij op jaarbasis al meer dan 60.000 opleidingsuren organiseren om de deskundigheid van onze medewerkers te onderhouden. Bovendien hebben die wetgevingen vaak ongewild een impact op elkaar en zijn ze zelfs contradictorisch. Feit is dat wij als organisatie die complexiteit van fiscale en milieuregels moeten kunnen beheersen. Onze medewerkers moeten hiermee aan de slag en dus zullen wij verder blijven investeren in opleidingen. Dat doen we vandaag al volop en gelukkig hebben we ook een centraal kenniscentrum met specialisten uit al onze expertisedomeinen. Zij zijn het best geplaatst om de wijzigingen in regelgeving te volgen en te vertalen naar onze medewerkers en klanten. Dit geeft ons een groot voordeel ten opzichte van kleinere kantoren. En daar zullen we dus verder op blijven inzetten.”

Doorgedreven digitalisering

Een al even belangrijk onderdeel van deze strategieplannen is de digitale uitrol. SBB wil de dienstverlening optimaliseren door voluit te gaan in de digitalisering. Het zal de klanten in staat stellen om beter en nauwer samen te werken met SBB. Het digitale platform dat SBB uitrolt, bevat onder meer de financiële module sbbSLIM en een omgevingsmodule waarbij linken gelegd worden naar diverse databases van de overheid of met leveranciers. SBB bouwt met eigen expertise gestaag verder aan dit platform. Raf Dom: “Ook dit is een grote investering, maar een investering die ons toelaat ons werk accurater uit te voeren omdat we over de juiste informatie beschikken. En dat vertaalt zich opnieuw in een betere dienstverlening voor onze klanten.”

Raf Sels: “Eigenlijk omringen wij onze klanten met slimme teams: een accountant die als een ondernemerscoach breed strategisch meedenkt, geflankeerd door vakspecialisten die in de diepte gaan. En we wapenen onze klanten met slimme digitale tools . Aan die strategie heb ik altijd uitstekend samengewerkt met Raf als mijn financieel directeur. Ik ben er dan ook zeker van hij verder zal gaan op het spoor dat we samen uitgezet hebben.”

Over Raf Dom

Raf Dom (43), de nieuwe CEO van SBB, studeerde Accountancy & Fiscaliteit en Tax Management. Zijn carrière startte hij als senior auditor in een revisorenkantoor, later ging hij aan de slag als partner in een accountantsfirma. In 2012 is Raf Dom gestart bij SBB als kantoordirecteur in Sint-Katelijne-Waver. Vijf jaar later werd hij aangesteld als Financieel Directeur van SBB.

Over Raf Sels

Raf Sels (49) begon in 2002 bij SBB en was 4 jaar kantoordirecteur in Bree. Daarna klom hij op tot regiodirecteur voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant en na verloop van tijd directeur kantorennet. In 2016 werd Sels CEO van SBB. Vandaag wordt hij CEO van MRBB, de Maatschappij voor Roerend Bezit van de Boerenbond, maar blijft hij wel gedelegeerd bestuurder van SBB. 

Lees verder op de site van SBB

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

De Digimeter van IMEC uitgelicht: 5 tips voor de moderne accountant

AccountancyVandaag nam de Digimeter van IMEC grondig onder de loep en spotte vijf belangrijke bevindingen voor jou als m...

Welke studenten zijn de beste financiële adviseurs? De winnaars van de Bizzgames zijn bekend

Dé manier om aan te tonen dat de accountancysector uitdagend én creatief is, terwijl je op zoek gaat naar de beste, toek...

SBB beloont fietsende medewerkers met extra vakantiedag

De ‘war for talent’ woedt hevig. Zeker in sectoren met knelpuntberoepen, zoals accountancy en fiscaliteit. Om de strijd ...

Sterke klantengroei voor Visma in Q1

150.000 nieuwe klanten, acht overnames en een record ARR van 2,4 miljard euro Visma behaalde in het eerste kwartaal van ...

De ESG-checklist van Wolters Kluwer onder de loep genomen: drie key takeaways

ESG-advies hier, ESG-advies daar, ESG-advies overal: als accountant kan je er niet langer omheen. ‘Environmental’, ‘Soci...

28% meer belastingcontroles op 2 jaar tijd: verzekering fiscale rechtsbijstand wordt almaar interessanter

In een paar jaar tijd is het aantal belastingcontroles fors toegenomen. De kosten van zo’n controle kunnen serieus oplop...

Twee PIA-kantoren fuseren tot Van Looy Accountants

De Turnhoutse accountancykantoren van PIA Group zetten een belangrijke stap in hun ondernemersverhaal. Voortaan gaan Boe...

Koen De Staercke nieuwe CEO van VGD

VGD meldt dat binnenkort Marc Christiaens de CEO-fakkel overdraagt aan Koen De Staercke. Koen brengt een schat aan kenni...

Hoe haal je als accountantskantoor alles uit Silverfin?

Het succes van de klant. Daar zet het vijftienkoppige team van regional manager customer success Laurence de Klerk Wolte...

Hans Diels: “Geopolitiek kan elk bedrijf treffen. Breng als accountant mee de risico’s in kaart.”

Wat hebben Limburgse appelboeren, de microchiponderzoekers van Imec en Barbie gemeen? Allen vallen ze ten prooi aan poli...

Vier kansen voor bedrijven bij verplichte e-facturatie 

Vanaf 2026 zijn bedrijven verplicht om elektronische facturen (e-facturatie) uit te wisselen via het Europese Peppol-pla...

Jurgen Coene, nog geen 30 en al vennoot bij FRWRD: “Hoe meer geautomatiseerd wordt, hoe liever”

Van 12 collega’s naar een team van meer dan 30 op vier jaar tijd. Drie vestigingen in West-Vlaanderen en één in Oost-Vla...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.