14/04/2024

Vier kansen voor bedrijven bij verplichte e-facturatie 

Vanaf 2026 zijn bedrijven verplicht om elektronische facturen (e-facturatie) uit te wisselen via het Europese Peppol-platform. Elektronisch factureren aan overheidsbedrijven was zelfs al verplicht sinds maart van dit jaar. Dit is nog een stap verder dan digitaal factureren via e-mail met een PDF als bijlage, waar momenteel al 63% van de bedrijven mee bezig is. Dat blijkt uit de KMO Barometer van Exact 

Kuno Klumpers, Director Accounting bij Exact, deelt de voorwaarden voor een goede overgang en de belangrijkste kansen bij de implementatie van e-facturatie:

Om te beginnen: wat onderscheidt digitale facturatie van e-facturatie? Digitale facturatie betreft simpelweg het versturen en ontvangen van facturen in elektronisch formaat in plaats van op papier, zoals bijvoorbeeld via e-mail met een PDF als bijlage. E-facturatie duidt specifiek op de gestructureerde uitwisseling van factuurgegevens tussen computersystemen, zoals bijvoorbeeld via het Europese Peppol-netwerk.  

Voorwaarden voor goede overgang  

Veel bedrijven vrezen voor complicaties bij de overgang naar elektronische facturen, terwijl het eigenlijk leidt tot vereenvoudiging. Het blijft cruciaal om e-facturatie op een heldere, eenvoudige manier uit te leggen, zodat bedrijven die twijfel overwinnen en juist inzien dat er veel voordelen uit te halen zijn. Bovendien volgen mensen doorgaans de meerderheid. Zodra het gros e-facturatie omarmt, volgt de rest vanzelf. Proactieve communicatie is daarbij essentieel. De transitie richting scan- en herkenningssoftware heeft ook tijd gekost, maar steeds meer mensen omarmen het. E-facturatie is de volgende stap en brengt zowel op lokaal als Europees niveau voordelen mee. Het Peppol-netwerk standaardiseert het facturatieproces in Europa, waardoor je makkelijk facturen naar het buitenland kunt sturen.   

E-facturatie biedt veel kansen 

1. Financieel voordelig 

Ten eerste, is het voor bedrijven interessant om dit jaar al te investeren in e-facturatie, in plaats van te wachten tot 2026. De Belgische overheid heeft namelijk besloten dat elke eenmanszaak of kmo een kostenaftrek van 120% kan krijgen voor gestructureerde elektronische facturatie in de inkomstenbelasting. Grotere bedrijven hebben dezelfde mogelijkheid, maar dan in de vorm van een investeringsaftrek. Deze maatregel is van toepassing voor het belastbaar tijdperk van 2024 tot en met 2027. Om optimaal te profiteren van de aftrek van kosten voor e-facturatiesoftware, is het dus het beste om er vroeg mee te beginnen. Allereerst ben je dan al voorbereid tegen 2026 en geniet je ook enkele voordelen, zoals een belastingvoordeel, maar ook bij de algemene werking van Peppol wat een concurrentievoordeel kan zijn. 

2. Veiligheid 

Eenmaal aangesloten op het beveiligde Peppol-netwerk is je onderneming automatisch verbonden met alle andere deelnemers, waardoor je er zeker van bent dat je factuur bij het juiste adres terechtkomt. Iedereen die met het Peppol-netwerk werkt, moet zich namelijk identificeren, wat de authenticiteit van inkomende en uitgaande facturen waarborgt. 

3. Efficiënt en kostenbesparend facturatieproces  

Inkomende facturen worden automatisch ingelezen, ingeboekt en na goedkeuring meteen betaald. Het hele proces verloopt digitaal, wat resulteert in minder handmatige handelingen, snellere factuurverwerking en minder vertragingen bij betalingen. Door deze volledige digitalisering wordt de kans op menselijke fouten ook verkleind. Daarnaast worden er retourberichten meegestuurd met een e-factuur. Zo is de verzender altijd op de hoogte van de status van een factuur. 

Niet alleen win je tijd met de overstap naar e-facturatie, maar je bespaart ook kosten. Je elimineert de noodzaak om papieren facturen te printen, versturen en archiveren. Minder handmatig werk en lagere administratieve kosten dragen bij aan een efficiënter en kosteneffectiever facturatieproces, terwijl je de naleving van de betalingsvoorwaarden verbetert. Daarnaast zorgt de automatische verwerking van facturen voor een betere cashflow. 

4. Verantwoord ondernemen 

Gezien e-facturatie digitaal verloopt, bespaar je tot slot ook bomen, wat de uitstoot van broeikasgassen vermindert. Zo ondersteunt e-facturatie ook maatschappelijk verantwoord ondernemen, iets dat door steeds meer ondernemingen hoog in het vaandel gedragen wordt. Bijna driekwart (73%) van de kmo’s geeft aan een actief beleid te hebben op het gebied van verantwoord ondernemen, zo blijkt uit de KMO Barometer.  

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

In vier stappen klaar voor e-invoicing

De verplichte deadline van 1 januari 2026 nadert met rasse schreden.  Als accountant kan – en moet – ji...

Ingenieur werd accountant: “Ik blijf met getallen naar oplossingen zoeken” (Intal) 

Als burgerlijk ingenieur was Philippe Vanovenberghe niet meteen voorbestemd om in de voetsporen van z’n vader te treden,...

Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen: vanaf 2025 uitbreiding naar andere lidstaten

Voor btw-plichtigen met een beperkte omzet bestaat er een btw-vrijstellingsregeling, waardoor zij op hun handelingen gee...

Companyweb overgenomen door Altares Dun & Bradstreet

Altares Dun & Bradstreet heeft de overname aangekondigd van Companyweb. Met deze stap versterkt Altares haar leidend...

Helft Belgische ondernemers is niet op de hoogte van e-invoicing wetgeving

Veel Belgische bedrijven zijn nog niet klaar voor de overgang naar e-invoicing, blijkt uit een onderzoek van Lucy bij 30...

SBB accountants & adviseurs verwelkomt de 600ste medewerker

SBB accountants & adviseurs heeft 2024 net afgerond met de aanwerving van zijn 600ste medewerker. Het kantoor wil me...

Vibeke Müller is Chief People Officer van Visma Group

Visma kondigt de benoeming aan van Vibeke Müller als Chief People Officer met ingang van 15 januari 2025. Vibeke Müller ...

Goede score voor België in wereldwijd Wolters-Kluwer-rapport

Wolters Kluwer Tax and Accounting (TAA) kondigt aan dat haar eerste wereldwijde studie, de Future Ready Accountant, nu b...

Waarover spreekt de accountant met zijn klanten?

SBB Accountants & Adviseurs publiceerde zopas een gids met tips van haar ondernemerscoaches en experten. In twaalf h...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.