07/04/2024

Jurgen Coene, nog geen 30 en al vennoot bij FRWRD: “Hoe meer geautomatiseerd wordt, hoe liever”

Van 12 collega’s naar een team van meer dan 30 op vier jaar tijd. Drie vestigingen in West-Vlaanderen en één in Oost-Vlaanderen. Dit jaar de kaap van de 1000 dossiers. Het gaat vooruit met FRWRD, zoveel is duidelijk. En ze blijven ambitieus.

FRWRD is het geesteskind van Stijn Puype en Jurgen Coene. Jurgen: “We proberen het verschil te maken in de sector, ons eigen ding te doen. Zowel naar onze cliënten als naar onze medewerkers. En dat werkt.”

De accountancy was Jurgen niet vreemd: vader Kurt Coene richtte 35 jaar geleden een eenmanskantoor op. Dat groeide uit tot een kantoor met een vijftal medewerkers alvorens CPJ Accountants in 2011 werd opgestart.   

“Wij wilden ons onderscheiden en kozen voor een naam die weerspiegelt waarvoor we echt staan: vooruitgang!”

“Ik kreeg de smaak te pakken door in 2014-2015 en de daaropvolgende jaren als jobstudent aan de slag te gaan bij CPJ Accountants. Ik nam zelfs dossiers mee naar m’n kot in Gent”, lacht hij. “Begin 2018 ben ik afgestudeerd in de handelswetenschappen, afstudeerrichting fiscaliteit, en ben ik in het kantoor te Bredene begonnen. De focus lag direct op persoonlijke groei, het uitbreiden van m’n expertise en het aanbrengen van eigen cliënteel.”

Elk jaar vijf mensen organisch erbij

Begin 2021 werd Administratiekantoor Fibam in Torhout overgenomen en vond ook een complete rebranding plaats van CPJ Accountants naar FRWRD. Met de overname van Bofisy Storm uit Maldegem in 2023 staken Stijn, Jurgen en co de grens over naar Oost-Vlaanderen. 

FRWRD is een naam die blijft hangen. “Wij wilden ons onderscheiden en kozen voor een naam die weerspiegelt waarvoor we echt staan: vooruitgang”, zegt Jurgen. Vandaag heeft de groep vestigingen in Bredene, Zedelgem, Torhout en Maldegem, telkens in moderne, aangename kantoorgebouwen.

“De voorbije jaren is ons team fors gegroeid”, zegt Jurgen. “Met de overname van Administratiekantoor Fibam kregen we er meteen vier collega’s bij. Alle anderen zijn er op een organische manier bijgekomen, gemiddeld een vijftal mensen per jaar. In 2024 hebben we ondertussen al zes nieuwe collega’s kunnen aantrekken.” 

Bedrijfscultuur minstens even belangrijk als verloning

Wat ze bij FRWRD essentieel vinden, is dat de snelle groei niet ten koste gaat van het familiaal karakter van het kantoor. Jurgen: “Dat is een persoonlijk engagement tegenover ons team en ons cliënteel. Onze mensen hangen aan elkaar, ze komen graag werken. Hoe dat komt? Volgens mij door de combinatie van een aangename sfeer, voldoende flexibiliteit, autonomie en reële doorgroeimogelijkheden. Het is niet het ene of het andere: het geheel telt.” 

“Er zijn kantoren die geconfronteerd worden met structurele personeelstekorten. Daar zie ik twee redenen voor. Eén: de instroom is te laag. Twee: er wordt te weinig tijd en energie geïnvesteerd in de bestaande groep medewerkers. Uiteraard is het logisch om tijd en energie te investeren in het aantrekken van nieuwe mensen. Echter is het ook noodzakelijk om de betrokkenheid van bestaande medewerkers te waarderen en een engagement te nemen op hun persoonlijke groei.”  

“Iemand hoeft niet per se vennoot te zijn om mee te groeien met een kantoor en verantwoordelijkheden op te nemen.”

“Als wij merken dat er iets aan de hand is met iemand, maken we meteen tijd vrij. Het menselijke primeert boven alles. Onze business is in de eerste plaats omgaan met mensen, met cliënten en medewerkers. Daar zijn we heel bewust mee bezig.”

In al z’n gedrevenheid zou je het haast vergeten: Jurgen is nog altijd maar 29. Waarom hij als student wel voor de accountancy koos, in tegenstelling tot veel van z’n leeftijdsgenoten? “Recent vroeg ik aan vier studenten in hun derde bachelor hoeveel van hen voor de master fiscaliteit zouden kiezen. Helaas: geen enkele. Ze worden afgeschrikt door het saaie imago van onze job. We worden nog steeds gezien als mensen die acht uur per dag cijfers ingeven op de computer, zonder enig sociaal contact. De realiteit is echter precies het tegenovergestelde.”

“Dankzij de digitalisering wordt een groot deel van het materieel inputwerk geautomatiseerd. We worden meer en meer het klankbord van ondernemers, denken mee in hun verhaal, gaan in overleg en stellen zaken in vraag.”

“Toch blijft de accountancy nog steeds een kmo-sector. De meeste kantoren stellen één tot vijf mensen tewerk. Dit zal de komende jaren sterk veranderen. Zulke kantoren gaan vaak gebukt onder een te hoge werkdruk, kunnen amper nieuwe mensen vinden en hebben meestal onvoldoende schaalgrootte om te digitaliseren.”

Investeren in software is de toekomst 

Tweede hot topic binnen de accountancy, naast de schaarste aan medewerkers: de digitalisering. “We stimuleren onze cliënten om digitaal aan te leveren, zonder bepaalde software te verplichten”, zegt Jurgen. “Heel wat van hen leveren aan via Billtobox of Billit. Anderen gebruiken Yuki. Voor de boekhoudkundige verwerking hebben we diverse pakketten, zoals Kluwer, Octopus, Exact Online en Yuki.”  

“Verder zetten we in op het gebruik van Silverfin. Eind 2015 zijn we daarmee gestart. We waren toen bij de early adopters en gebruiken het op heden nog veel actiever. Alles met betrekking tot de tussentijdse rapportage, jaarrekening, aangifte vennootschapsbelasting enzovoort verloopt via Silverfin.”

“In 2023 zijn we begonnen met Penneo om documenten door te sturen naar onze cliënten met oog op digitale ondertekening met behulp van Itsme.”

“Tot slot zijn we in 2023 ook gestart met Accounton om het verzamelen van gegevens voor de aangifte personenbelasting te automatiseren. Momenteel zijn we ook bezig met het uitrollen van de AMLCare AWW-assistent van Accounton.” 

“Het valt mij wel op dat de grotere spelers over het algemeen geen interesse meer hebben in kantoren met slechts een handvol mensen.”

“Alles bij elkaar is dat een hoop software. Het vergt een bepaald financieel engagement van een kantoor om al die tools in huis te halen. En het is niet voldoende om alleen in te zetten op de implementatie ervan. Minstens even belangrijk is om interne procedures aan te passen en de medewerkers voldoende op te leiden, zodat ze de software efficiënt kunnen gebruiken.”

Jurgen Coene van FRWRD

Adviesverlening geeft energie

We hebben het nog niet gehad over artificiële intelligentie. Jurgen: “Of we over tien jaar nog werk zullen hebben? Onze sector zal de komende jaren met heel wat veranderingen geconfronteerd worden, maar we moeten niet vrezen voor onze job. Hoe meer er wordt geautomatiseerd, hoe liever ik het heb. Dat creëert tijd en ruimte om samen te zitten met ondernemers en om onze rol als accountant écht in te vullen. Er zal altijd menselijke interpretatie nodig zijn.”

“Daarnaast moet er altijd iemand de boodschap overbrengen in begrijpelijke taal. Bij voorkeur iemand die de context van de ondernemer kent. Dat is ook het leukste onderdeel van onze job. Een wisselwerking tussen ondernemer en accountant met één doel: elkaar versterken in het behalen van de vooropgestelde doelen. Op die manier ontstaat een echte vertrouwensrelatie.”

“Ik stel vast dat er weinig jonge mensen met echte ambities aanwezig zijn in de accountancy. Het is nochtans een fantastische sector vol opportuniteiten en uitdagingen.”

De automatisering van het inputwerk betekent ook dat de jobinhoud van medewerkers grondig wijzigt. “Ook zij evolueren naar een adviesrol”, zegt Jurgen. “Ons kantoor is daar al een hele tijd mee bezig. Zo betrekken we onze advisors bij de besprekingen met onze cliënten. Een bron van inspiratie voor hen en de beste leerschool om zich in te leven in het verhaal van de ondernemers.” 

“Na verloop van tijd zijn onze advisors zelf in staat om besprekingen te gaan voeren. In het begin voelt dat wat raar aan. Het is echter een kwestie van leren loslaten en vertrouwen durven geven aan mensen. Dat is de richting die we uitgaan.”

“Het laat ons bovendien toe om in te spelen op de ambities van onze medewerkers, want heel wat collega’s willen niet alleen achter de schermen werken. Ze willen in contact staan met de ondernemer, meehelpen aan hun groeiverhaal. Op het moment van de rebranding hadden Stijn en ik al besloten dat wij niet langer moesten scoren. Onze collega’s zien scoren: dat geeft pas energie!”

Een andere evolutie is dat een kantoor almaar meer kennis in huis moet hebben, zegt Jurgen. “Het boekhoudkundige en het fiscale alleen volstaan niet langer. We moeten onze expertise uitbreiden met juridisch advies, HR-advies, vermogensplanning, enzovoort.”

“Voor bepaalde specifieke zaken doen wij een beroep op externe specialisten uit ons netwerk. Vaak partijen waar we al langere tijd mee samenwerken. In 2023 hebben we een eerste collega aangeworven voor juridisch advies, en begin 2024 is een tweede jurist gestart. Om dergelijke expertise te kunnen aantrekken, moet je wel over een bepaalde schaalgrootte beschikken zodat je steeds voldoende perspectieven kunt bieden.” 

“Cliënten bellen dikwijls voor zaken die niet tot onze corebusiness behoren. Wel: dat vind ik een teken dat we goed bezig zijn. Ze beschouwen ons niet alleen als een accountantskantoor, maar als een partner in hun ondernemersverhaal. Fantastisch toch?”

Kleine kantoren krijgen het steeds moeilijker

Vandaag is de trend naar schaalvergroting goed voelbaar, met een enorme consolidatieslag in de accountancy. “Ik zie meerdere oorzaken: de vergrijzing van de sector met vaak een opvolgingsproblematiek, de structurele personeelstekorten en uiteraard de noodzaak tot schaalvergroting om investeringen in digitalisering te kunnen doen”, aldus Jurgen.

“Toch blijft de accountancy nog steeds een kmo-sector. De meeste kantoren stellen één tot vijf mensen tewerk. Dit zal de komende jaren sterk veranderen. Zulke kantoren gaan vaak gebukt onder een te hoge werkdruk, kunnen amper nieuwe mensen vinden en hebben meestal onvoldoende schaalgrootte om te digitaliseren.” 

“Het valt mij wel op dat de grotere spelers over het algemeen geen interesse meer hebben in kantoren met slechts een handvol mensen. Het is immers te arbeidsintensief om dergelijke kantoren te implementeren en aan te passen qua tools, procedures, … Om dit op een degelijke manier te doen, ben je toch al snel twee jaar bezig.”  

“Verder stel ik vast dat er weinig jonge mensen met echte ambities aanwezig zijn in de accountancy. Het is nochtans een fantastische sector vol opportuniteiten en uitdagingen. Als accountantskantoor van de toekomst is het essentieel om na te denken hoe we reële doorgroeimogelijkheden kunnen creëren voor medewerkers met respect voor hun work-life balance. Iemand hoeft niet per se vennoot te zijn om mee te groeien met een kantoor en verantwoordelijkheden op te nemen. Er bestaan meerdere mogelijkheden en daar zijn we op vandaag heel bewust mee bezig.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

“Dankzij AI-toepassingen wijzigt het takenpakket van de accountant ingrijpend. Klanten verwachten inzichten, niet enkel cijfers.”

Interview met Thierry Geerts (CEO BECI, auteur “Digitalis” en “Homo Digitalis”) Thierry, in uw boek “Homo Digitalis” uit...

 “Ik ben meer ontspannen en straal dat ook uit” – Frank Soenen over wat digitalisering doet voor een mens

Rust in het hoofd. En tijd voor ontspanning: eigen groenten en fruit kweken in z’n moestuin, en kippen houden. Voor Fran...

“De klant verwacht snelle, correcte inzichten, en daarvoor heb je software nodig” – Lennert Coopman van Cobofisk

Acht jaar geleden stapte Lennert Coopman in de zaak van z’n vader Luc. Sindsdien bouwen ze Cobofisk in Aalter samen met ...

“Wie z’n kantoor runt als een bedrijf, is klaar voor de toekomst” (Tim Wynant)

De accountant wordt bedrijfsleider. Die shift ziet Tim Wynant van Meraki sinds een jaar of vijf. “Collega’s die hu...

‘Practice what you preach’: een verfrissende kijk op duurzaamheid bij SBB

Bij SBB staat duurzaamheid centraal, zowel binnen het bedrijf als in de dienstverlening aan klanten. Sara Kelchtermans, ...

Ondanks opmars van AI is er recordaantal zelfstandige accountants in ons land

Al blijft het een knelpuntberoep, een analyse door Acerta n.a.v. de Dag van de Accountant Naar aanleiding van de Dag van...

Accountancy- en advieskantoor SBB trakteert

Na een drukke periode van inspannen, mogen de collega’s van SBB vandaag heerlijk ontspannen. Het accountancy- en adviesb...

Chris Vandecasteele, Vadecas & Partners: “In dit dashboard behouden we vlot overzicht op ruim 800 dossiers”

Het Gentse Vadecas en Partners kent onder impuls van Chris Vandecasteele sinds 2007 een gestage groei dankzij een duidel...

Melissa Janssen (Finvision): “Gegevens ingeven: dat verdwijnt volledig”

Melissa Janssen van Finvision verwacht dat AI de accountancy radicaal zal veranderen. “Zelf gegevens ingeven verdwijnt. ...

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zi...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.