Het nieuws van vorige week was allicht de overname van Silverfin door Visma. Deze Noorse softwaregroep spreekt van een “acquisition” terwijl de Linkedin-pagina van Silverfin gewag maakt van een “aansluiting”.
What’s in a name?
Uit de website van Visma blijkt dat voornoemde overname maar liefst de negende is dit jaar. Dat is er één per maand! De Vikings hebben kennelijk honger en ze zijn niet alleen. Ook accountantskantoren gaan vlot van de hand.
Terwijl de PIA Group voet zet op Nederlandse bodem, staat haar overnameteller in België op ongeveer vijftig kantoren.
Moore Belgium, onderdeel van Waterland private equity, rijgt de éne na de andere acquisitie aaneen. Ook andere (middel-)grote accountancyspelers zijn continu op zoek naar uitbreiding.
Verklaring voor deze expansiedrang? Schaalgrootte.
Als bedrijf heb je een zekere omvang nodig om beter het hoofd te kunnen bieden aan bepaalde uitdagingen.
Denk maar aan digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt, toenemende compliance, veranderende klanteisen.
Een schaalvoordeel is dan bijvoorbeeld een hogere aantrekkelijkheid: voor talent, voor kapitaalverstrekkers, voor potentiële klanten. Maar grootte gaat ook gepaard met buying power en het vermogen om te ontwikkelen en te investeren.
Groeien dan maar! Consolideren!
Volgens Van Dale betekent consolideren “hecht en duurzaam maken”.
Transacties gedreven door private equity kaderen vaak in een buy & build – strategie. Het investeringsvehikel neemt een matuur accountantskantoor over dat fungeert als platform-kantoor. Andere kantoren worden in een snel tempo aangehecht (“add-ons”).
De groep wordt groot genoeg om geleid te worden door een professioneel management. Aangestuurd door de private equity – speler “bouwt” men het kantoor dat werd beoogd.
Investeren, rentabiliseren en verkopen. Dat is in essentie het verdienmodel van private equity. De reactie van Jurgen Ingels bij de verkoop van Silverfin aan Visma, spreekt boekdelen: “een mooie exit” (300 mio euro, lees ik her en der).
Niets mis met geld te verdienen maar de duurzaamheid van een buy & build – strategie in de accountancy-sector, ontgaat mij.
Connect & build – strategie
Niet elke accountant is gevoelig voor de lokroep van het grote kapitaal. Voor hen kan een connect & build – strategie een te overwegen optie zijn. Verbinding zoeken met collega’s en een gezamenlijk platform tot stand brengen waar ervaringen en visies worden gedeeld en schaalvoordelen ontstaan. Hechte relaties opbouwen met klanten, medewerkers en andere stakeholders. De afstand met klanten zo kort mogelijk houden om duurzaam samen te werken.
Zelfs voor opvolgingskwesties zijn er alternatieve oplossingen. Zo zou een combinatie van local equity (alternerend afkomstig van investeerders) met een stichting de opvolging van een fin de carrière – accountant door jonge medewerkers kunnen faciliteren.
Buy & build of connect & build? Op ieder potje past een deksel. Cash maakt veel mogelijk, creatieve verbinding leidt vaak tot prachtige alternatieven.
Gert Engelen
Accountant en bezieler van Boox
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.