De duurzaamheid van een buy & build – strategie in de accountancy-sector, ontgaat mij

Het nieuws van vorige week was allicht de overname van Silverfin door Visma. Deze Noorse softwaregroep spreekt van een “acquisition” terwijl de Linkedin-pagina van Silverfin gewag maakt van een “aansluiting”.

What’s in a name?

Uit de website van Visma blijkt dat voornoemde overname maar liefst de negende is dit jaar. Dat is er één per maand! De Vikings hebben kennelijk honger en ze zijn niet alleen. Ook accountantskantoren gaan vlot van de hand.

Terwijl de PIA Group voet zet op Nederlandse bodem, staat haar overnameteller in België op ongeveer vijftig kantoren.

Moore Belgium, onderdeel van Waterland private equity, rijgt de éne na de andere acquisitie aaneen. Ook andere (middel-)grote accountancyspelers zijn continu op zoek naar uitbreiding.

Verklaring voor deze expansiedrang? Schaalgrootte.

Als bedrijf heb je een zekere omvang nodig om beter het hoofd te kunnen bieden aan bepaalde uitdagingen.

Denk maar aan digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt, toenemende compliance, veranderende klanteisen.

Een schaalvoordeel is dan bijvoorbeeld een hogere aantrekkelijkheid: voor talent, voor kapitaalverstrekkers, voor potentiële klanten. Maar grootte gaat ook gepaard met buying power en het vermogen om te ontwikkelen en te investeren.

Groeien dan maar! Consolideren!

Volgens Van Dale betekent consolideren “hecht en duurzaam maken”.

Transacties gedreven door private equity kaderen vaak in een buy & build – strategie. Het investeringsvehikel neemt een matuur accountantskantoor over dat fungeert als platform-kantoor. Andere kantoren worden in een snel tempo aangehecht (“add-ons”).

De groep wordt groot genoeg om geleid te worden door een professioneel management. Aangestuurd door de private equity – speler “bouwt” men het kantoor dat werd beoogd.

Investeren, rentabiliseren en verkopen. Dat is in essentie het verdienmodel van private equity. De reactie van Jurgen Ingels bij de verkoop van Silverfin aan Visma, spreekt boekdelen: “een mooie exit” (300 mio euro, lees ik her en der).

Niets mis met geld te verdienen maar de duurzaamheid van een buy & build – strategie in de accountancy-sector, ontgaat mij.

Connect & build – strategie

Niet elke accountant is gevoelig voor de lokroep van het grote kapitaal. Voor hen kan een connect & build – strategie een te overwegen optie zijn. Verbinding zoeken met collega’s en een gezamenlijk platform tot stand brengen waar ervaringen en visies worden gedeeld en schaalvoordelen ontstaan. Hechte relaties opbouwen met klanten, medewerkers en andere stakeholders. De afstand met klanten zo kort mogelijk houden om duurzaam samen te werken. 

Zelfs voor opvolgingskwesties zijn er alternatieve oplossingen. Zo zou een combinatie van local equity (alternerend afkomstig van investeerders) met een stichting de opvolging van een fin de carrière – accountant door jonge medewerkers kunnen faciliteren.

Buy & build of connect & build? Op ieder potje past een deksel. Cash maakt veel mogelijk, creatieve verbinding leidt vaak tot prachtige alternatieven. 


Gert Engelen
Accountant en bezieler van Boox


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Google's perspectief: de onmisbare rol van AI in Accountancy

Artificial Intelligence, kortweg AI, domineerde de voorbije maanden tal van nieuwsberichten en gesprekken. Daarbij is de...

Konsilanto neemt HR-bedrijf Talent4People over

Konsilanto, met vestigingen in Rotselaar, Kontich, Mechelen en Leopoldsburg, neemt HR-bedrijf Talent4People over. Deze o...

Van Den Neste & Partners groeit in Welvelgem

Van Den Neste & Partners groeit verder met de overname van de klantenportefeuille van Nadine Parmentier in Weve...

ESG in 2024, trend of must?

In de webinar ‘Accountancy Challenges’ van Wolters Kluwer Tax & Accounting wordt diepgaand ingegaan op p...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Recordomzet, sterke klantengroei en geografische expansie voor Visma in 2023

Visma heeft in 2023 een recordomzet van 2,4 miljard euro gerealiseerd, een groei van 16 procent ten opzichte van 2022. D...

Vandelanotte versterkt digitale expertise dankzij overname Ballistix.digital

Vandelanotte kondigt de overname van Ballistix.digital aan. Het digital agency is gespecialiseerd in het bouwen en verbi...

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants) AI is hot. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, med...

PIA Group start zijn veroveringstocht van de Franstalige accountancymarkt

THG Bruxelles is eerste overname in het zuiden van het land. PIA Group zet opnieuw een belangrijke stap in zijn groeiver...

Dendooven Consulting neemt TaxAccounts over

Dendooven Consulting, het ambitieuze accountancy- en M&A-kantoor uit Tielt, kondigt met trots de succesvolle overnam...

Bijna driekwart van de kmo’s heeft al actief beleid op verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat hoog op de agenda van kmo’s, blijkt uit cijfers van de KMO Barometer ...

AI zal geen jobs kosten, maar de inhoud van het werk van accountants wel danig veranderen

Onderzoek Acerta: Hoe kijkt accountancysector naar  opmars van AI? De accountancysector staat grotendeels positief tegen...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.