In december laten we opinieleiders uit de accountancysector aan het woord om hun visie te delen. Dit jaar focussen we op twee kernvragen: wat was jouw grootste uitdaging in 2024 en hoe heb je die aangepakt? En welke uitdaging zie jij als de grootste voor 2025?
Lieven Delzeyne
HR dienstengroep Acerta
Wie ben je?
Ik ben Lieven Delzeyne, Sales Director Accountants België bij HR dienstengroep Acerta.
Wat was je grootste uitdaging van 2024 en hoe heb je die aangepakt?
Naar mijn ervaring waren dit het voorbije jaar twee belangrijke uitdagingen voor accountants: de digitale onrust en de arbeidskrapte – ook in 2025 zullen ze nog niet van de baan zijn.
Waarom noem ik digitale onrust een belangrijke uitdaging? De verwachtingen en vereisten die aan accountancy worden gesteld blijven maar evolueren en verbreden, zowel door de wetgeving als door de behoeften van de klanten.
Een van de logische gevolgen is dat softwareoplossingen voor accountants mee evolueren. Op zich is dat laatste uiteraard positief, tegelijk zorgt het allemaal ook voor veel onrust. Onrust bij zowel medewerkers als klanten om ‘mee’ te zijn, onrust bij accountants en klanten over de kost, onrust bij alle betrokkenen of alles nog wel veilig verloopt. Wij van Acerta hebben technologie altijd omarmd. We zijn ervan overtuigd dat automatisering en digitalisering vooruitgang betekenen, tenminste, als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Eén zo een voorwaarde die wij bijzonder ter harte nemen is cybersecurity – ook bij HR gaat er immers, net als in accountancy, veel delicate informatie om. Eén concreet voorbeeld van hoe wij actief bijdragen: dit jaar kregen alle deelnemers aan Acerta’s jaarlijkse Summit gratis toegang tot de Phished Academy, een service die gebruikers op een heel effectieve manier scherp houdt over cyberbeveiligingsonderwerpen. Die service is normaal betalend, wij deden hem cadeau.
Ook arbeidskrapte is en blijft een belangrijke uitdaging. Het is allesbehalve evident voor accountancykantoren om (de juiste) medewerkers te vinden. Ook die uitdaging is niet nieuw en zal niet snel verdwijnen. Het is een uitdaging die vanuit verschillende hoeken zal moeten worden gecounterd, en dus ook door Acerta als HR-expert. Wij focussen op efficiëntiewinst voor de accountancysector. Het routinewerk moet eruit zodat er ruimte vrijkomt voor het eigenlijke, inhoudelijke werk van de accountant als consultant. Ook hier zijn wij overtuigd van de meerwaarde van technologische oplossingen.
Maar ook hier koppelen we daar een belangrijke voorwaarde aan: integratie. Van de tools die wij gebruiken en aanbieden eisen wij dat ze met andere tools communiceren. Want naadloos is foutloos, en alleen dan win je echt tijd en maak je handen en hoofden vrij voor dat waar accountants het verschil kunnen maken.
“Naadloos is foutloos.”
Hoe kijk je naar 2025?
Zoals ik al zei: de uitdagingen van 2024 zullen in 2025 niet plots verdwenen zijn. Verder heb ik geen glazen bol nodig om te voorspellen dat in 2025 Peppol alom tegenwoordig zal zijn. Iedereen met activiteiten B2B zal zich in 2025 moeten voorbereiden op het feit dat Pan-European Public Procurement Online – Peppol dus – vanaf 1 januari 2026 een Europese verplichting wordt.
Om jullie een idee te geven, vandaag gaat slechts 8% van de facturen van Acerta Sociaal Secretariaat via Peppol. Binnen het jaar zou dat dus naar 100% moeten. Het leidt geen twijfel dat de accountancysector daarin een grote rol zal spelen en het leidt ook geen twijfel dat de sector professioneel genoeg is om dat ook te doen. Maar als je me vraagt naar uitdagingen en opportuniteiten voor 2025, dan wordt dat een belangrijke. En zoals voor de andere uitdagingen verwachten wij ook hier veel van veilige digitalisering die zich integreert, en wil Acerta ook hier met overtuiging een constructieve rol spelen.
“Vandaag gaat slechts 8% van de facturen van Acerta Sociaal Secretariaat via Peppol.”