13/02/2025

Duurzaamheidsrapportering: van verplichting naar meerwaarde voor je klanten

Jocelijn Geurts Axudo

Nu de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is omgezet in nationale wetgeving, weten we eindelijk waar we aan toe zijn. We kunnen vooruit, en het is duidelijk dat de VSME-standaard (Voluntary Reporting Standard for SMEs) een belangrijke rol zal spelen voor Vlaamse kmo’s die deel uitmaken van de waardeketen van een CSRD-plichtig bedrijf.

In de wet is namelijk vastgelegd dat een CSRD-plichtig bedrijf niet méér mag vragen van een onderneming in de waardeketen dan wat de VSME-standaard voorschrijft. In theorie zou het dus voldoende moeten zijn om de VSME te volgen wanneer je vragen krijgt van grotere ondernemingen die onder de CSRD vallen.

De praktijk zal het uitwijzen

Toch blijft de vraag of dit in realiteit ook zo eenvoudig zal zijn. Dat zal de komende maanden en jaren duidelijk worden. Wat wél zeker is: de wet bepaalt dat kmo’s in de waardeketen niet verplicht kunnen worden om assurance te laten uitvoeren op hun VSME-rapport. Assurance op CSRD- en VSME-rapporten mag momenteel enkel door bedrijfsrevisoren worden uitgevoerd, en zij zij zullen al hun handen vol hebben met de uitgebreide CSRD-rapporten.

Dit zorgt dus voor vereenvoudiging en duidelijkheid voor kmo’s die in de waardeketen van een CSRD-plichtig bedrijf opereren.

VSME: meer dan een checklist

De VSME-standaard bevat een reeks datapunten die aangeleverd moeten worden, zoals informatie over je energieverbruik, je bedrijfswagenvloot, opleidingsuren van de medewerkers,… Puur op compliancy-niveau zou je deze eenvoudig kunnen afvinken in een droge opsomming.

Maar als je dat doet, laat je een enorme kans liggen.

Met een kleine extra inspanning kun je immers verder gaan dan louter compliance, en de opportuniteit grijpen die duurzaam ondernemen biedt.

Duurzaam ondernemen is allang geen niche meer. Het is een strategische keuze die bedrijven helpt om relevant en toekomstbestendig te blijven. Er is simpelweg een groeiende markt voor. Klanten, investeerders en partners kijken almaar vaker naar de duurzaamheidsprestaties van bedrijven bij het nemen van hun beslissingen. Wie hierop inspeelt, opent de deur naar nieuwe opportuniteiten en versterkt zijn positie in de markt. 

Daarnaast verwachten (toekomstige) medewerkers steeds vaker dat bedrijven niet alleen winst nastreven, maar ook een positieve impact hebben op de samenleving en het milieu. Jong talent kiest bewust voor werkgevers die duurzaamheid omarmen en actief bijdragen aan een betere wereld. Een sterk duurzaamheidsbeleid kan dus het verschil maken in de war for talent

Ook op de markt en de arbeidsmarkt biedt duurzaam ondernemen een unieke kans om je te onderscheiden. In een wereld waar concurrentie moordend is, kan een duidelijke visie op duurzaamheid je merk versterken en aantrekkelijker maken voor klanten, partners en werknemers. Bedrijven die transparant communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen, winnen aan geloofwaardigheid en vertrouwen. 

Bovendien is duurzaam ondernemen een vorm van slim risicobeheer. Klimaatverandering en andere ecologische en sociale uitdagingen brengen steeds grotere risico’s met zich mee. Door proactief te handelen – bijvoorbeeld via energie-efficiëntie, circulaire economie of ethische toeleveringsketens – beperk je niet alleen je impact op het milieu, maar bescherm je ook de veerkracht van je bedrijf op lange termijn. 

En misschien wel de belangrijkste reden: als ondernemer begin je een zaak vaak vanuit een bepaald doel, een visie of waarden die je drijven. Diep vanbinnen wil je met jouw onderneming niet alleen succesvol zijn, maar ook een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Duurzaamheid biedt de kans om dat op een authentieke manier te doen, zonder dat het enkel om regels en verplichtingen draait.

Een sterk duurzaamheidsverhaal als troef

Mijn advies? Zorg voor een sterk en authentiek duurzaamheidsverhaal.

  • Wat doe je vandaag al rond duurzaamheid?
  • Waar wil je naartoe?
  • Waar ligt de echte impact van jouw organisatie?
  • Welke duurzaamheidsuitdagingen spelen binnen jouw sector?
  • Wie wil je betrekken bij je duurzaamheidsverhaal?
  • En vooral: welke concrete acties neem je de komende maanden en jaren?

Het VSME-rapport is dan een onderdeel van dit verhaal, een actie in je actielijst rond duurzaam ondernemen. Tegelijk is het een uitgebreider verhaal waarin niet alleen alle vereiste datapunten vervat zitten, maar ook je visie en ambities rond dit onderwerp. Compliance wordt dan geen verplicht nummertje, maar een manier om te laten zien waar je als bedrijf voor staat.

En jij, accountant?

Als accountant heb je hier een keuze. Ofwel wacht je af tot klanten naar de VSME vragen en help je hen een puur formeel rapport op te stellen. Ofwel toon je hen de opportuniteit en inspireert hen om verder te gaan dan de minimale vereisten. Je kan adviseren om simpelweg een Excel-lijst op te maken, maar je kan ook helpen om een sterk duurzaamheidsverhaal uit te werken dat hen onderscheidt in de markt.

Aan jou de keuze, beste accountant.


Jocelijn Geurts, oprichter-zaakvoerder, Axudo

Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Voorzichtig optimisme is op zijn plaats aan de start van 2025

Nu een succesvol 2024 officieel achter de rug is, is het uitkijken naar de verschillende thema’s die het komende jaar de...

Regeerakkoord? Laat ons de rust en sereniteit bewaren

Eindelijk is er een nieuwe regering. En zoals velen was ook ik benieuwd welke fiscale regels uiteindelijk in het regeera...

(On)productief

Woorden creëren onze werkelijkheid. De woorden van een leider bepalen de cultuur binnen een organisatie. Net zoals de wo...

De accountant van morgen: bruggenbouwer in een complexe wereld

Vraag een gemiddelde leerling uit het laatste jaar secundair onderwijs wat een accountant doet en je krijgt vaak dezelfd...

Duurzaamheid als groeikans voor accountants: van lachertje tot opportuniteit

Toen ik anderhalf jaar geleden begon te communiceren over duurzaamheid als kans voor accountants, werd ik uitgelachen. &...

Brecht Buysschaert over zelfzorg, de basis van een sterke bedrijfscultuur

Zelfzorg: de clichés voorbij We horen het overal: “Zorg goed voor jezelf.” Maar hoe vaak doen we het écht? En eerlijk, i...

Trump en AI leiden beleggers naar Amerikaanse aandelen en Europese obligaties

De terugkeer van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zet de toon voor het economische klimaat van 2025. B...

In balans

Opzij, opzij, opzij! Maak plaats, maak plaats, maak plaats! Wij hebben ongelooflijke haast!  Velen onder u zullen d...

Een sector volop in beweging: hoe ziet Bart Van Coile (ITAA) het beroep van accountant evolueren?

In een vorig artikel (Bart Van Coile (ITAA) hoopvol over instroom nieuw accountancy-talent) gaf Bart Van Coile, voorzitt...

Hello AI, bye bye accountant? Het belang van purpose en menselijk inzicht in accountancy

De schrijfkriebels jeuken bijzonder hard met het derde ITAA-congres in het vooruitzicht! Terwijl de wereld zich blind st...

De accountant van morgen: een meesterbrein of een slaaf van de machine?

De opkomst van AI in de accountancysector wordt vaak gepresenteerd als de heilige graal. Geen vervelend papierwerk meer,...

Bestaan kleine accountantskantoren in de toekomst nog wel?

Mijn eerste bijdrage gemist? De vraag of ‘kleine accountantskantoren binnenkort nog wel bestaan’, komt vaak naar voren i...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.