De schrijfkriebels jeuken bijzonder hard met het derde ITAA-congres in het vooruitzicht!
Terwijl de wereld zich blind staart op Kamala en Donald, kan ik niet wachten om Jeroen en Thomas in de spotlights te zetten. Ik beloof hierbij om Alex niet uit het oog te verliezen.
Jeroen Meens publiceerde onlangs twee interessante columns in AccountancyVandaag.
In z’n eerste artikel behandelde Jeroen de vraag of kleine accountantskantoren binnenkort nog bestaan.
Hij besteedde zijn tweede bijdrage aan de AIccountant, de “autonome assistent”, zeg maar de “digitale collega” van de accountant.
Het opiniestuk van Thomas Donvil verscheen op 31 oktober ll. Thomas ventileerde eveneens zijn visie over AI en beschreef de “kille werkelijkheid van de nieuwe vaardigheden” (van de accountant).
Beide auteurs leggen een vinger op de zere wonde: accountancy zal niet meer zijn wat het was. Almaar meer jobs zullen worden overgenomen door de digitale collega’s. En de autonomie van die assistenten neemt exponentieel toe.
Hello AI en bye bye accountant?
Zo’n vaart hoeft het niet te lopen. Volgens Jeroen kunnen de AIccountant en de accountant perfect samenwerken zolang er leiderschap en bezieling is. Het is net die bezieling die de werkelijkheid van de nieuwe vaardigheden warmte geeft. Thomas heeft het dan over “menselijk inzicht, een kritische blik en de waarde die geen algoritme kan vervangen”.
De visie van beide heren is zeer waardevol voor ons vakgebied. Bezield leiderschap is noodzakelijk om mensen vooruitgang te laten maken. Zulk leiderschap vraagt dan weer om een waardevol menselijk inzicht.
Maar wat drijft de bezieling? Waar halen we de mosterd voor goed leiderschap en menselijke waarden? Wat is ons kompas? Naar mijn bescheiden mening: purpose.
Wat is purpose? Over naar mijn digitale assistent, Copilot.
De purpose van een onderneming is het uiteindelijke doel van het bedrijf, de essentiële reden waarom het bestaat en hoe het bijdraagt aan het algemeen welzijn. Het omvat de kernwaarden, overtuigingen en ambities die de onderneming voortstuwen. Een duidelijk gevoel van zingeving stuurt niet alleen de besluitvorming, maar inspireert ook medewerkers, trekt klanten aan en onderscheidt een onderneming van haar concurrenten
Een goed gedefinieerde purpose fungeert als een leidraad en stuurt de strategie, doelen en dagelijkse activiteiten van de onderneming. Het biedt een gemeenschappelijke richting voor alle belanghebbenden. Bovendien inspireert en motiveert een duidelijke purpose medewerkers. Als medewerkers de purpose van hun werk begrijpen en zich ermee verbonden voelen, zijn ze meer betrokken, toegewijd en gepassioneerd over hun rol.
Een mooi voorbeeld vind ik bij Bayer: “Health for all, hunger for none”. Een heel kort zinnetje waarmee de pharmaceutische gigant duidelijk maakt waarvoor het staat.
De purpose van Triodos bank is “geld laten werken aan positieve verandering in de samenleving”.
Klinkt wollig, zegt u? Alex bewijst het tegendeel.
Alex Edmans, een professor in de financiën aan de London Business School, heeft veel geschreven over het concept van ‘purpose’ in het bedrijfsleven. In zijn boek “Grow the Pie: How Great Companies Deliver Both Purpose and Profit” introduceert hij het idee van ‘pieconomics’. Dit concept suggereert dat bedrijven zowel winst als sociale waarde tegelijkertijd kunnen creëren, in plaats van het één op te offeren voor het ander
Edmans legt uit dat bedrijven door zich te richten op het laten groeien van de totale economische taart, win-win resultaten kunnen bereiken voor zowel aandeelhouders als andere belanghebbenden. Dit betekent dat doelgerichte bedrijfspraktijken niet alleen bijdragen aan maatschappelijke verbetering, maar ook winst genereren.
Een goede purpose ontwikkelen is moeilijk. Het is tijdrovend en veeleisend. Maar purpose is een enorme kracht, richtingaanwijzer en een quasi onuitputtelijke bron voor zowat alles.
Bezieling, leiderschap, menselijke inzichten en waarden én purpose. Inspirerend boompje opzetten op het ITAA-congres? Ik kijk er naar uit u er te ontmoeten!
Gert Engelen
Accountant en bezieler van Boox
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.