In het webinar van 11 maart presenteerden Silverfin en Accounton een nieuwe geïntegreerde oplossing voor het optimaliseren van personenbelasting (PB) processen. Hier vind je een antwoord op àlle vragen die toen zijn gesteld.
De twee bedrijven, beide onderdeel van het Visma ecosysteem, bundelen hun krachten om accountants een efficiëntere workflow te bieden voor de aangifte personenbelasting.
Kernpunten
- Synergie: Silverfin (datahub en compliance) en Accounton (PB-expertise, integraties met Tax-on-web en MyMinfin) combineren hun sterktes. Eén uniforme PB-tool binnen de vertrouwde Silverfin-omgeving, met functionaliteiten van Accounton (zoals vragenlijsten, koppeling met overheidsplatformen).
- Efficiëntie: Automatisering van dataverzameling, vooraf ingevulde vragenlijsten, automatische opvolging, berekeningen, en communicatie met de klant.
- Compliance: De oplossing is up-to-date met de laatste belastingwetgeving.
- Prijs: €25 per dossier (per jaar), inclusief zowel Silverfin-functionaliteit als Accounton-functionaliteit voor PB.
- Kamigo-portaal: Een centraal, beveiligd platform voor communicatie en gegevensuitwisseling tussen accountant en klant. “Het Kamigo portaal biedt vooral heel wat mooie kansen om in de toekomst ook op dit vlak een nauwere samenwerking te ontwikkelen tussen beide Visma software huizen. Deze PB oplossing is nog maar het begin in deze samenwerking”, zegt Louis Verbeke.
- Toekomstvisie: Verdere integratie en automatisering, ook met andere workflows (bv. BTW, vennootschapsbelasting) en uitbreiding van AI-toepassingen.
- Overgang voor bestaande klanten:
- Silverfin klanten: vertrouwd, weinig verandering, met als extra een login voor Accounton.
- Accounton klanten: huidige oplossing blijft werken.
- Nieuwe klanten: werken met de nieuwe geïntegreerde oplossing in Silverfin.
Verdere uitleg over de samenwerking vind je hier.
Ontdek hier ons volledige aanbod van webinars.
Vraag & Antwoord
Tijdens het webinar met 280 deelnemers werden ook heel wat vragen gesteld door de accountants.
- Als je al met Accounton werkt, moet je dan overstappen naar Silverfin voor de berekening, of kan de berekening in Accounton blijven?
Antwoord: Voor bestaande Accounton-klanten verandert er voorlopig niets; ze kunnen hun huidige workflow blijven gebruiken. Nieuwe klanten gebruiken de geïntegreerde oplossing in Silverfin. Op termijn is het de bedoeling om iedereen naar de geïntegreerde oplossing te brengen, maar zonder dwang. - De kostprijs is 25 euro per dossier, maar op de Silverfin marketplace staat 15 euro. Wat is de correcte prijs?
Antwoord: €25 per dossier is de totaalprijs. Dit omvat €10 voor de setup van het persoonsdossier in Silverfin en €15 voor de PB-workflow (de eigenlijke functionaliteit). - Moet elke bedrijfsleider apart aangemaakt worden als dossier in Silverfin, of is er een koppeling met het vennootschapsdossier?
Antwoord: Er moet een apart persoonlijk dossier voor de bedrijfsleider worden aangemaakt, aangezien de personenbelasting aangifte niet opgemaakt kan worden vanuit het vennootschapsdossier.
- Worden gegevens uit een vorig jaar overgenomen?
Antwoord: Ja - Wat is de meerwaarde van Silverfin als de berekeningen al automatisch in Accounton gebeuren?
Antwoord: Silverfin biedt een geïntegreerde omgeving voor alle compliance (niet alleen PB), een datahub, en synergieën met andere workflows (bv. vennootschapsbelasting). - Worden gegevens uit de vragenlijst van vorig jaar overgenomen in de huidige vragenlijst?
Antwoord: Ja, antwoorden worden bewaard en hergebruikt in volgende jaren. - Is er een check link mogelijk tussen overeenstemming loonlast, rsz, … in het vennootschapsdossier met de relevante codes in het persoonlijk dossier?
Antwoord: Er zijn integraties tussen workflows binnen Silverfin en er wordt gekeken naar checks over dossiers heen. - Betreft de prijszetting: is er een jaarlijkse kost van Accounton EN een bijkomende kost per dossier?
Antwoord: Alles verloopt via Silverfin; er is één prijs van €25 per dossier per jaar. Voor bestaande Accounton klanten verandert niets. - Is er een uitbreiding voor BNI-aangiftes (belasting niet-inwoner)?
Antwoord: Dit jaar nog niet, maar dit wordt niet uitgesloten voor in de toekomst. - Kunnen bestaande klanten verder blijven werken met de berekeningen van Accounton?
Antwoord: Ja, er is continuïteit. Bestaande klanten kunnen gewoon hun accounton verder gebruiken, zonder veranderingen voor de komende aangifteperiode. - Is er een connectie met Admin Consult?
Antwoord: Ja, er is een connectie mogelijk om gegevens te importeren.