05/10/2024

Odoo’s groeistrategie voor kmo’s: “We bereikten slechts 1% van onze potentiële markt”

Tijdens de jaarlijkse Odoo Experience in Brussel onthulde CEO Fabien Pinckaers hoe het Waalse techbedrijf verder wilde groeien in de kmo-markt. Ondanks de sterke expansie van Odoo gaf Pinckaers aan dat ze destijds slechts 1% van hun potentiële klanten bereikten. “Het potentieel is kolossaal,” zei hij toen. Om dit potentieel te verzilveren, plande het bedrijf om de instapdrempel voor kleine ondernemingen verder te verlagen.

Nieuwe sectorgerichte softwarepakketten

Om nog meer bedrijven aan te trekken, introduceerde Odoo op de beurs gespecialiseerde softwaremodules voor maar liefst 40 verschillende sectoren, waaronder horeca en bouw. Zo omvatte de module voor horeca alles van marketingtools en websites tot reserveringssystemen en gepersonaliseerde QR-codes voor digitale menukaarten. Hiermee konden restaurants hun menu eenvoudig digitaal presenteren. Deze specifieke sectorpakketten werden ontworpen om de complexiteit van de software te reduceren, waardoor kmo’s eenvoudiger gebruik konden maken van de tools.

Technologische innovaties voor accountants

Tijdens de Accounting Day op de Odoo Experience werden verschillende nieuwe features voor accountants gepresenteerd. Zo introduceerde Odoo de kracht van Artificial Intelligence (AI) om handmatige boekhoudtaken te automatiseren en de nauwkeurigheid van financiële gegevens te verbeteren. Met behulp van AI konden accountants voorspellingen maken en rapporten genereren op basis van real-time data.

Daarnaast introduceerde Odoo een geavanceerd systeem voor elektronische facturatie (e-invoicing), waarmee facturen automatisch uitgewisseld konden worden via een gestandaardiseerd formaat. Ook lanceerde het bedrijf een volledig vernieuwde budgetmodule om bedrijven te helpen hun financiën beter onder controle te houden. Andere updates omvatten nieuwe functies voor consolidatie en multi-company management, waarmee accountants efficiënter meerdere entiteiten binnen een organisatie konden beheren.

Voorbereiding op Europese regelgeving

Pinckaers zag ook een groot groeipotentieel in de verplichte invoering van digitale facturatie in Europa vanaf 2026. Dit zou volgens hem een golf van digitalisering teweegbrengen bij kmo’s, waardoor Odoo zich al vroeg wilde positioneren als een belangrijke speler in deze markt. “We wilden nu vooral nieuwe gebruikers aantrekken, de betalende gebruikers zouden vanzelf volgen,” verklaarde Pinckaers tijdens de beurs.

Wereldwijde expansie

Om hun groei te ondersteunen, opende Odoo ook nieuwe kantoren in Europa, Azië en Zuid-Amerika. Dit was een onderdeel van hun ambitie om tegen eind 2026 de kaap van 1 miljard euro omzet te bereiken. Met een jaarlijkse omzetgroei van 50% hoopte het bedrijf zijn marktpositie wereldwijd verder te versterken.

De Odoo Experience van dat jaar trok dagelijks 35.000 bezoekers naar de Brussels Expo. Dit evenement bood niet alleen partners en klanten de mogelijkheid om de laatste nieuwigheden te ontdekken, maar was ook een uitgelezen kans voor externe bedrijven en start-ups om te netwerken met professionals uit de sector.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Visma neemt Antwerps softwarebedrijf FlowTribe over

Accounton en AdminPulse bundelen krachten voor geïntegreerde accountancy-oplossingen Visma kondigt aan dat het zijn aanw...

Cybersecurity & boekhoudsoftware: hoe houden we jouw data veilig?

Een interview met Jacob Kiers, Security Engineer bij Yuki, over cybersecurity en het belang van veilige data. Dit versch...

Wolters Kluwer lanceert Clearfacts Kyte om e-facturatie voor kmo’s te vereenvoudigen

Nieuwe softwaremodule helpt bedrijven met de digitale facturatieverplichting Wolters Kluwer Tax & Accounting (TAA) i...

“Collega’s vroegen zelf om het te gebruiken” – Geert Schellekens over de kracht van Silverfin bij PwC

Geert Schellekens, partner bij PwC, noemt zichzelf een ‘early adopter’ van Silverfin. Hij bracht de tool mee naar PwC Be...

De kracht van de Liantis-tool Bedrijfsleidersbeheer: klantengetuigenis Kantoor Dewulf

De tool Bedrijfsleiderbeheer van Liantis biedt accountants een eenvoudige en efficiënte manier om het loondossier van hu...

Managementrapportages: het fundament voor modern accountantsadvies

Als accountant ken je het belang van goed financieel inzicht als geen ander. Maar een degelijk opgestelde managementrapp...

Tim Wynant (Meraki) over 12 jaar digitalisering: “In het begin was het een gevecht”

Tim Wynant van Meraki noemt AdminPulse het kloppend hart van z’n kantoor. “Je merkt aan alles dat ze van een net, wit bl...

De impact van KYC op de antiwitwaswet: 5 misvattingen ontkracht

Compliance wordt steeds belangrijker voor accountants en ‘Know Your Customer’ speelt daarin een grote rol. KYC kent echt...

Mobiel boekhouden met de Yuki Assistant app

Hoe werkt mobiel boekhouden? Mobile accounting, oftewel mobiel boekhouden, vormt een van de belangrijkste trends en ontw...

“Op eigen kracht groeien is uitdagend, maar we zouden het niet anders willen” – Het verhaal van Dfisc

Het Brugse accountancykantoor Dfisc is in 11 jaar van 3 naar 20 medewerkers gegroeid, in omzet en klanten gaat het om 20...

Finse accountants experimenteren graag met nieuwe technologieën. Dat is een interessant verschil met België

Zet Finse accountants op het vliegtuig richting Brussel om met andere vakgenoten te brainstormen over de toekomst van de...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.