03/10/2025

“Meer winst maken? Liever meer klanten helpen” – Octopus blijft fors groeien

“Onlangs hebben we de kaap gerond van 75.000 dossiers. Vijf jaar geleden, op 1 januari 2020, waren dat er nog 32.000”, zegt managing director Andries Geers van Octopus. “In diezelfde periode ging het aantal kantoren dat we bedienen van 1.600 naar 2.500. Vooral in Vlaanderen, maar ook in Wallonië.”

Nog een treffend cijfer: het aantal CODA-mandaten via Octopus. Andries: “We hebben al meer dan 30.000 CODA-mandaten gerealiseerd. Niet niks, als je weet dat van onze 72.000 dossiers zowat de helft vennootschappen zijn. En dat aantal CODA’s neemt sneller toe dan het aantal dossiers. Hoe dat komt? Omdat wij basistechnologie – zo zien wij CODA – gratis aanbieden aan kantoren.”

“Door druk te blijven voeren op de prijs blijft basistechnologie toegankelijk voor iedereen. Dan heb ik het over CODA, maar ook over Peppol, eveneens gratis via Octopus.”

Service versterkt klantenbinding

“Als je naar de marktprijs kijkt, zouden we daar makkelijk 5 euro per maand kunnen voor vragen. Dan zouden we meer winst maken, maar zouden we dan meer klanten helpen? Nee, want door het gratis aan te bieden worden meer dossiers via CODA slimmer en efficiënter verwerkt. Veel van onze klanten zouden dat niet in huis halen mocht het niet gratis zijn, vermoed ik. Wij vertrouwen erop dat die service sterkere klantenbinding en mond-tot-mondreclame oplevert. Dat past binnen onze filosofie: wij helpen onze klanten zoals zij hun klanten helpen.”

Streven naar marktmaximalisatie

Precieze omzetcijfers maakt Octopus niet bekend, maar de omzet ligt, zegt Andries, een stuk lager dan bij hun concurrenten. “Een logisch gevolg van onze positionering als prijsbreker. We streven niet naar winst- maar naar marktmaximalisatie. Incontournable zijn in de markt, daar streven we naar.” 

“Er moet een oplossing zijn zoals Octopus: daar zijn we rotsvast van overtuigd. Door druk te blijven voeren op de prijs blijft basistechnologie toegankelijk voor iedereen. Dan heb ik het over CODA, maar ook over Peppol, eveneens gratis via Octopus.”

“Het allerbelangrijkste is dat we onze klanten op een toegankelijke en betaalbare manier helpen, elke dag. Onze groeicijfers zijn daarvan een gevolg.”

Altijd plaats voor mensen die willen groeien

Hebben Andries en co uitgesproken targets die ze willen halen? “Het allerbelangrijkste is dat we onze klanten op een toegankelijke en betaalbare manier helpen, elke dag. Onze groeicijfers zijn daarvan een gevolg. Plus, laat ons eerlijk zijn: een stuk van die groei valt te verklaren door factoren waar we zelf maar weinig impact op hebben, zoals de noodzaak voor kantoren om te gaan digitaliseren.”

Of er ook evolutie zit in het medewerkersaantal? Andries: “Momenteel zijn we met 23. Tien mensen meer dan in 2020. Toch blijven we een flexibele, slanke organisatie. Onze filosofie is dat er altijd plaats is voor mensen die willen groeien, bijleren en zich flexibel opstellen. Mensen met wie de klik er is.” 

“Je moet je organisatie zo op orde hebben dat ze draait met de bestaande mensen en dat nieuwkomers ingepast kunnen worden. Collega’s vertrekken niet snel, zo blijkt. Al onze salesmensen – relatiebeheerder is een betere term – zijn al minstens drie jaar bij ons. Dat zorgt ervoor dat ze de klanten nog beter kennen en het verschil maken door vertrouwen op te bouwen.”

Octopus heeft, zegt Andries, een duidelijke visie over waar het naartoe wil. “We bestaan 23 jaar en weten intussen heel goed wat we wel en niet willen doen. En wie onze klanten zijn. Dat zijn de kleinere kantoren, van de solo-accountants tot kantoren met pakweg 10 medewerkers. Bij de grote groepen is het als softwaremaker moeilijker om het verschil te maken, omdat het opbouwen van een relatie daar minder speelt.”

“De accountancy is een vertrouwenssector en we benaderen die ook zo. Daarom investeren we zoveel tijd in de band met onze klanten, omdat we dat nodig vinden en omdat het werkt.”

“We bestaan 23 jaar en weten intussen heel goed wat we wel en niet willen doen. En wie onze klanten zijn. Dat zijn de kleinere kantoren, van de solo-accountants tot kantoren met pakweg 10 medewerkers.”

Lokale boekhouder verdwijnt niet

Hoe kijkt Andries naar de consolidatie in de accountancy? “Trouwen en scheiden zijn van alle tijden”, lacht hij. “Het is niet de eerste consolidatiegolf, al is de trend vandaag wel opvallender: het grote geld wordt alleen maar groter.”

“Heel wat overgenomen kantoren werkten al met Octopus en blijven dat ook doen. En er starten nog altijd veel nieuwe kantoren. De boekhouder die lokaal werkt en al z’n klanten kent, die bestaat nog altijd, en gaat ook helemaal niet verdwijnen. Net omdat het een vertrouwenssector is. Mocht ik zelf een vennootschap hebben, ik zou zeker niet voor een grote boîte kiezen maar voor een kleine boekhouder, met wie ik een band kan opbouwen.”

Octopus: niet te koop

Er is niet alleen consolidatie in de accountancy maar ook in de software voor accountants. Wat doet Octopus als morgen een van de kleppers op de deur klopt? Andries: “Dat zou je aan de eigenaar moeten vragen. Maar goed: iedereen weet dat ze momenteel overal aankloppen.” 

“Dat Octopus nog altijd onafhankelijk is, is een duidelijk signaal. De oprichter van ons bedrijf weet: als ik verkoop, is de leute eraf. Octopus is een eigenzinnige speler: een prijsbreker die zich niet wil laten uitkopen. Bij sommige concullega’s zijn we daarom wellicht niet de meest geliefde partij. Maar dat maakt het engagement van onze medewerkers net sterker.”

De consolidatie heeft het voor Octopus ook iets makkelijker gemaakt om zich te positioneren, zegt Andries. “Het versterkt onze overtuiging dat het belangrijk is wat wij doen. Dat er een prijsbreker bestaat die een relatie opbouwt met de kleinere kantoren, en die laatsten niet als een nummer ziet.”

“De accountancy is een vertrouwenssector en we benaderen die ook zo. Daarom investeren we zoveel tijd in de band met onze klanten, omdat we dat nodig vinden en omdat het werkt.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Post-boekhoudkundige processen: een race tegen de klok, vereenvoudigd dankzij Sofisk

De jaarafsluiting is voor elk boekhoudkantoor een hectische periode. Tussen het berekenen van resultaten, het opstellen ...

Advies geef je niet met een pdf

Van sneller naar slimmer: waarom efficiëntie alleen geen strategie meer is in de accountancy. De accountancysector heeft...

14/11/2025

Wolters Kluwer neemt leverancier van juridische AI-software Libra over

Wolters Kluwer Legal & Regulatory heeft vandaag een overeenkomst ondertekend voor de overname van Libra Technology G...

Horus Software lanceert e-facturatieconnector voor externe bedrijven

De AI-boekhoudsoftware Horus Software lanceert vandaag een API voor haar e-facturatietool Falco. Met die nieuw...

Karomia en Carbon+Alt+Delete slaan de handen in elkaar om Europese ESG-consultants te versterken

Karomia, het AI-gedreven ESG-rapportageplatform, en Carbon+Alt+Delete, een toonaangevend bedrijf in carbon accounting, b...

06/11/2025

Quiz - Hoe klaar ben jij voor de nieuwe regelgeving van 2026?

Neem de proef op de som en test je Peppol-kennis De klok tikt, de deadline nadert. Met 1 januari 2026 in zicht, leek het...

03/11/2025

Partena Professional versterkt accountants met real-time data via strategisch belang in aiGust

Accountants staan vandaag voor de uitdaging om niet alleen cijfers te rapporteren, maar ook hun klanten te adviseren met...

27/10/2025

De Boekhoudstraat als snelweg van innovatieve technologie

Op 9 september 2025 organiseerde AccountancyVandaag in Mechelen een inspirerende Docentendag. Meer dan 80 docenten accou...

24/10/2025

Admisol: alles-in-één, van pre- tot post-accounting

Als toonaangevende sotwareontwikkelaar focust Admisol op zowel accountant als ondernemers die hun administratie zelf wil...

21/10/2025

Bewustzijn rond tweestapsverificatie neemt toe, maar adoptie blijft achter

Uit een onderzoek van Visma blijkt dat 94% van de bedrijven in Vlaanderen minstens één vorm van tweestapsverificatie geb...

20/10/2025

Waarom dnf group voluit voor meerdere Visma-software oplossingen koos

Hé accountant! Ken je dat gevoel? De digitale trein dendert maar door: nieuwe wetten, een veranderende rol en de constan...

16/10/2025

Accountants als poortwachters: hoe technologie helpt bij AWW-compliance

Hoe hou je als accountant het hoofd koel bij de groeiende berg regelgeving, van fiscaliteit tot duurzaamheidsverplichtin...

data-partner=Octopus

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.

Wil je de uitgebreide demo van deze 2 krachtige platforms niet missen? Ontdek hoe zij jouw adviesverlening als accountant kunnen ondersteunen.