In de reeks ‘Jong & vennoot’ laten we de jonge wolven van de accountancy aan het woord. Wie zijn ze, hoe zijn ze gestart en is dat nu een voordeel of toch misschien een nadeel, vennoot worden op jonge leeftijd? Deze reeks wordt je aangeboden door AdminPulse, kantoorsoftware die het jou als accountant makkelijker maakt. Jonas is één van de drie vennoten van TaxTeam uit Houthalen-Helchteren.
Jonas, hoe ben je bij TaxTeam beland?
“Ik werkte al voor Johan Hanne toen die in 2015 TaxTeam opstartte. Na mij zijn Jordi De Reydt en Daan Loos al snel gevolgd. Ik ken hen van in het middelbaar en we hebben ook samen gestudeerd. Zo was onze vriendengroep compleet. In 2019 zijn we beginnen spreken over een overname en op 1 januari 2022 is die effectief gebeurd. Inclusief stichter Johan en een externe medewerker zijn we vandaag met een tiental mensen.”
Hoe heb je het ervaren om op je 30ste vennoot te worden?
“Eerlijk: ik heb geen seconde stilgestaan bij m’n leeftijd. Ik was al dossierbeheerder, en het werk is grotendeels hetzelfde gebleven, met een stuk management bij. Het was een ‘stille overname’. De klanten hebben geen verschil gemerkt: het contact liep al via ons en dat bleef zo.”
“Doordat we al jaren bij TaxTeam werkten, kenden we het kantoor door en door. Uiteraard waren er wel interne wijzigingen, maar we hadden het geluk dat we met z’n drieën zijn. Als je dat op je eentje moet doen …”
Drie kapiteins op één schip: hoe blijven jullie op koers?
“Op het werk hebben we vaste overlegmomenten. En als we op vrijdagavond vertrekken vragen we wat de plannen voor het weekend zijn. Vaak is het antwoord: samen ene gaan drinken. Of het dan op café over het werk gaat? Je krijgt daar uiteraard wel eens een idee.” (lacht)
“Weet je, we kunnen elkaar heel goed luchten. Als iemand een slechte dag heeft – door een lastige controle, bijvoorbeeld – en dat op de anderen afreageert, weten we: kan gebeuren, zand erover. We kennen elkaar al lang en weten wat we aan elkaar hebben.”
Hoe zit jullie taakverdeling?
“Ik sta in voor de betalingen en de boekhouding van TaxTeam. Daan regelt alles van HR: loonpolitiek, contracten … En Jordi is voornamelijk bezig met de opvolging en opleiding van de medewerkers en het optimaliseren van de interne werking binnen het kantoor. We hebben vaste taken maar verdelen ook ad hoc, op basis van onze interesses.”
Jonas in ’t kort
Levensmotto?
If you fail to plan, you plan to fail.
Beste investering ooit?
TaxTeam. 😉
Lievelingsplek in België?
De Ardennen.
Favoriete stad in het buitenland?
Rome.
Lievelingslied?
Pennywise – Revolution
Je zou niet meer kunnen zonder?
Mijn trouwe viervoeter Pepper en uiteraard mijn dochtertje Emma!
Mocht je geen accountant zijn geworden, dan had je wellicht gekozen voor?
Een carrière als militair.
Waar haal jij energie uit?
Een vroege gymsessie en tijd met de dochter doorbrengen.
Wat is je geheime tip om te ontspannen?
Daar ben ik zelf nog naar op zoek. 😉
En qua software?
“Dat is teamwork. Sommige pakketten volgen we samen op, andere zitten bij één van ons. Recent zijn we overgestapt naar AdminPulse. Daan heeft dat geleid, samen met een collega. Andere tools zitten bij mij.”
Ondervinden jullie als kleiner kantoor moeilijkheden met het budgetteren van de nodige digitale tools?
“Dat valt goed mee. We bieden onze klanten een bepaalde service, en daar mag je een bepaald bedrag voor vragen. Als klant moet je geen weken wachten, we zorgen dat je boekhouding volledig is bijgewerkt, zodat we je vraag meteen kunnen beantwoorden.”
Hoe ver reiken jouw ambities?
“We willen TaxTeam verder uitbouwen, future-proof. Sinds jaar en dag zetten we hard in op digitalisatie. Als er iets nieuws uitkomt, bekijken we of het een meerwaarde kan zijn. Niet van: wat we hebben werkt, we hebben niks anders nodig. Nee, we zijn altijd op de uitkijk naar tools die meer efficiëntie brengen waardoor we meer tijd overhouden voor advies. We hebben een jonge equipe, de oudste is 39. Onze mensen hebben niet alleen passie voor het vak, maar ook voor de digitalisatie en de voordelen daarvan.”
Hoe belangrijk is een goeie werksfeer voor je?
“Essentieel! Bij ons heerst een heel losse sfeer. Uiteraard moet het werk correct en tijdig worden gedaan, maar daarbuiten …”
“Iedereen heeft een nerf-gun in z’n schuif liggen, een geweer dat zachte pijltjes afvuurt. Af en toe beginnen we gewoon op elkaar te schieten. Klinkt misschien belachelijk, maar zoiets zorgt voor een topsfeer. Er ligt veel druk op accountancymedewerkers en sommigen plooien daardoor terug op hun dossiers. Bij ons is dat niet zo. En we doen veel activiteiten samen. Elk kwartaal kiest een medewerker de teambuilding. En in januari gaan we op weekend met de partners en kinderen.”
Hoe houden jullie de druk onder controle?
“We geven onze medewerkers werk dat ze nog comfortabel aankunnen. Als ze het niet gedaan krijgen, geen probleem, dan schuiven we onderling. De ene medewerker is beter in fiscaliteit, de andere houdt meer van boekhouding. Ze communiceren vlot met elkaar en werken samen.”
“Wij springen ook nog bij in veel dossiers. Bedoeling is dat de verwerking op termijn niet meer bij ons zit, maar zover zijn we nog niet. We zijn nog geen twee jaar bezig hé. Dan is het vanzelfsprekend dat je als vennoot wat extra uren klopt om het allemaal rond te krijgen.”
Hoe groot zie je TaxTeam worden?
“Moeilijke vraag. De sfeer mag niet veranderen. Het moet fijn blijven om hier te werken. En we willen dezelfde service blijven bieden. Groeien, graag, maar niet zo snel dat het onbeheersbaar wordt. Dus niet zoveel mogelijk dossiers binnenhalen en mensen zoeken om die te verwerken, en intussen onszelf voorbijhollen. Dan liever een iets tragere groei die we structureel aankunnen. Het is zeker niet onze bedoeling om de omzet zo vlug mogelijk op te krikken om dan over een paar jaar te verkopen. We willen iets robuust maken voor decennia.”
“Na de overname hebben we het logo veranderd, maar de naam TaxTeam hebben we behouden. Die blijft hangen. Af en toe vraagt iemand of we taxidiensten aanbieden. En heel af en toe schrikken ze als we bellen, omdat ze denken dat we van de belastingen zijn.” (lacht)
Hoe zie je de accountancy evolueren, Jonas?
“Veel is efficiënter geworden dankzij de digitalisatie, maar het is niet zo dat alles nu automatisch verloopt. En ik zie dat de komende jaren ook nog niet gebeuren. E-facturatie wordt een nieuwe transitie. Nog een evolutie is dat we samenwerken met een heel netwerk van bankiers, HR-professionals, makelaars enzovoort. Als een klant zulke vragen heeft, kunnen we die vlot doorverwijzen.”
Wat geeft jou voldoening?
“Misschien cliché, maar als ik merk dat ik een klant heb kunnen helpen, is m’n dag goed. De financiering van een onroerend goed, moeizame investeringen … Dat de klant verder kan. En als ondernemer: dat onze groei hanteerbaar is, dat we niet verzuipen.”
Hoe moeilijk is het om werk en privé in balans te houden?
“Da’s een uitdaging hé. Er is altijd wel iets te doen. Dus ja, ik ben ’s avonds en in het weekend wel eens voor de zaak bezig. Nu, ik heb een vriendin en een dochtertje van 1 jaar. Ik wil er ook voor hen zijn.”
Er zijn te weinig accountants. Wat doen we daaraan?
“Het begint met het beroep correct te kaderen. Dat oubollige imago raken we maar moeilijk kwijt. Meer focussen op wat de job interessant maakt, kan een verschil maken. Van sommige cursussen tijdens m’n opleiding heb ik 70% nog nooit meegemaakt in de praktijk. Als men het onnodig complex maakt, haken sommigen af.”
“Het blijft wel veel cijferwerk hé, de stiel is niet voor iedereen weggelegd. Ik zit soms ook van ’s morgens tot ’s avonds achter mijn computer. Maar er is zoveel meer: gesprekken met klanten, de band die je opbouwt, de levenswijsheid die je daaruit haalt. Je maakt kennis met zoveel verschillende mensen, bedrijven en sectoren: dat maakt het boeiend.”
“Bij ons is een accountancydiploma trouwens geen prioriteit. Zolang je gedreven en geïnteresseerd bent. We hebben nog nooit echt iemand moeten zoeken. Iedereen die bij ons werkt, kwam via via bij TaxTeam: een vriend of vriendin of een kennis van wie hier al werkt. Zo vormen we een hechte groep die ook na het werk uitstekend overeenkomt.”