Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeiende ontwikkelingen in de accountancysector – en dat zowel in Wallonië als in Vlaanderen. Anouk, zelf notarieel jurist-fiscalist, staat klaar om over twee jaar het roer van Accountant Cludts over te nemen van haar vader en focust zich volop op de toekomst van accountancy. We spraken haar over de verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen, over de digitalisering van de sector, over de gewijzigde rol van de accountant én over de omarming van software. Je leest hieronder de samenvatting.
Accountant Cludts: een gevestigde waarde
Accountant Cludts, dat meer dan 30 jaar geleden werd opgericht en ondertussen 11 voltijdse medewerkers telt, is al langer een gevestigde waarde in Wemmel en omstreken. “Ons kantoor specialiseert zich in financiële adviesverlening en fiscale optimalisatie”, steekt Anouk van wal:
“We geloven namelijk – en zien dat ook aan de stijgende vraag van onze ondernemers – dat deze dienstverlening steeds belangrijker wordt. Zéker nu de rol van boekhouder aan het veranderen is.”
Met een brede portefeuille van 600 klanten, waaronder vennootschappen, eenmanszaken en een aantal particulieren, ligt de focus van Accountant Cludts voornamelijk op vrije beroepen en consultants die via een vennootschap werken:
“Deze klanten zijn het gewend om digitaal te werken, wat het voor ons gemakkelijker maakt. Bovendien is de samenleving ook enorm geëvolueerd, waardoor de digitalisatie breed gedragen en gemakkelijk omarmd wordt door heel wat ondernemers.”
Digitalisering als absolute must voor een kantoor
“Het heetste hangijzer is sowieso de doorgedreven digitalisering”, antwoordt Anouk resoluut op onze vraag naar de hete hangijzers in de sector. “Als je niet meespringt op die boot of in staat bent om de software te omarmen en mee te evolueren, dan besta je straks als kantoor niet meer. Stilstaan is echt achteruitgaan, in mijn ogen.” Haar team, dat voornamelijk bestaat uit jonge mensen, is er alleszins helemaal klaar voor:
“Onze jonge medewerkers werken graag met de software van Horus en zijn bevlogen op vlak van digitalisering en artificiële intelligentie. Onderschat echter ons ouder personeel niet, want ook zij hebben zich volledig weten omscholen.”
Duidelijke verschillen tussen Wallonië, Brussel of Vlaanderen ziet Anouk niet direct. “We zitten met ons kantoor echt op de grens. We bedienen vooral Vlaamse en Brusselse ondernemers, maar onze Waalse ondernemers, die vooral uit Waals-Brabant komen, verwachten dezelfde dingen: een doorgedreven digitalisering en een persoonlijke service.” Dat laatste vindt Anouk heel belangrijk:
“Ik ken alle klanten van Accountant Cludts persoonlijk, waardoor je een hechte, trouwe band opbouwt door de jaren heen. Ondernemers die naar ons overstappen, benadrukken dit. Ze vinden het fijn dat ze zich geen nummer voelen.”
Een moderne visie op de rol van accountant
Accountants Cludts trekt resoluut de kaart van de digitalisering. Anouk benadrukt dit als volgt: “De software en tools zijn er, waardoor ons werk als accountant véél boeiender wordt. Het simpele, saaie werk vermindert, terwijl het intellectueel uitdagende werk vergroot.” Volgens Anouk ligt de meerwaarde van een accountant dan ook niet bij de verwerking van de facturen:
“Anno 2024 zit de meerwaarde in de fiscale optimalisatie, in het creatief meedenken, in de vergaderingen met klanten, etc. Ik ben ervan overtuigd dat je als ondernemer nu veel meer waar voor je geld krijgt.”
Een gewijzigde rol als accountant vraagt ook om andere skills. “Soft skills worden steeds belangrijker”, knikt Anouk, “en voor sommige accountants is dat wat moeilijker. Met de klanten sparren, kijken naar de toekomst, proactief advies verlenen, transparant samenwerken met de ondernemers: daar zorg je als accountant voor de toegevoegde waarde.”
De meerwaarde van een juiste boekhoudsoftware
Toen Accountant Cludts tegen de limieten van haar vorige boekhoudsoftware liep, begon de zoektocht naar een nieuw boekhoudpakket. “We hebben de markt grondig onderzocht. Héél grondig, zelfs. We vonden dat namelijk als kantoor erg belangrijk, omdat we wisten dat we ons volledige klantenbestand ineens wilden overzetten. En zo kwamen we terecht bij Horus.” Over de waarom is Anouk duidelijk:
“Ik wilde sowieso 100% shiften. Er is volgens mij geen enkele meerwaarde als kantoor om deels te blijven hangen in de oude software. Wat ons meteen positief stemde bij Horus was niet alleen de ijzersterke AI-herkenning of de gebruiksvriendelijkheid, maar ook het feit dat het volledig cloud-based is en dat ondernemers zelf toegang hebben tot hun boekhouding.”
Ook over de Support van Horus heeft Anouk Cludts alleen maar lof: “We werden erg goed begeleid tijdens de implementatie. Ook nu nog, trouwens. Horus denkt met ons mee en gaat op zoek naar oplossingen op maat van ons kantoor. Daarnaast belt Gunther me geregeld op om te horen hoe alles gaat.
De toekomst ziet er mooi uit voor Accountant Cludts
“In de nabije toekomst organiseren we samen met Horus een live demo voor al onze ondernemers. Zo willen we ze echt gaan meenemen in de software om er op die manier voor te zorgen dat de samenwerking nog efficiënter verloopt.” Naast dit evenement, bouwt Anouk met Accountant Cludts ook volop voort aan haar ‘paperless office’:
“We zitten momenteel op 95% digitalisering, maar willen echt doorgroeien naar die 100%. Zo hebben we bijvoorbeeld twee medewerkers die uitsluitend telewerken, dus we willen de kaart van cloud-based digitalisering echt blijven doortrekken.”
Wanneer we Anouk Cludts vragen naar de verdere toekomstplannen voor haar kantoor, is ze duidelijk: “We willen ons momenteel vooral blijven focussen op wat we reeds hebben: een zo kwalitatief en betrokken mogelijke dienstverlening garanderen voor onze ondernemers. Daar doen we het voor!”
Je ontdekt alles over de software van Horus via deze link.