Tijdens de Officium Universalis Awards 2024 van eind september dit jaar bekroonde Exact de meest vooruitstrevende en innovatieve accountantskantoren. Een van de winnaars was De Voeght Consulting, een snelgroeiend advieskantoor uit Grobbendonk. Het kantoor kreeg lof voor haar snelle klantenadvies op het hoogste niveau en de perfecte dienstverlening. “De softwareoplossingen van Exact leveren een belangrijke bijdrage voor deze mooie erkenning door Belgische kmo-ondernemers”, zegt bestuurder Steven De Voeght.
Uit de recentste Exact KMO Barometer blijkt dat driekwart van de ondervraagde kmo-ondernemers hun boekhoudkantoor een rapportcijfer van 8 of hoger geeft, met een gemiddelde score van 8,2 voor de algemene kwaliteit van dienstverlening. Ondernemers hechten niet alleen waarde aan fiscale en boekhoudkundige ondersteuning, maar ook aan de persoonlijke relatie en het wederzijdse vertrouwen dat ze opbouwen met hun boekhoudkantoor.
Stuk voor stuk elementen waar het Grobbendonkse De Voeght Consulting uitstekend op scoort. “Mijn vader startte het kantoor in 2002 op”, aldus Steven. “In september 2022 kwam ik mee aan boord, nadat ik zeventien jaar lang in verschillende finance managementfuncties in enkele multinationals had gewerkt. Die praktijkervaring komt me als bestuurder zeer goed van pas. De voorbije jaren werkte ik samen met mijn team hard om een modern en vooruitstrevend accountantskantoor uit te bouwen dat gericht is op innovatie en automatisatie. Met een team van twaalf gedreven medewerkers zijn we een relatief klein kantoor, wat ons de flexibiliteit geeft om snel te schakelen en nieuwe technologieën te omarmen.”
“Via Exact online kunnen we taken automatiseren die vroeger door junior medewerkers werden uitgevoerd.”
Trouwe businesspartner van Exact
De Voeght Consulting is al vele jaren een gewaardeerde businesspartner van Exact. “Onze samenwerking met Exact Online begon eigenlijk bij mijn vader, die een van de eerste accountants was in België om met Exact-software te werken”, blikt Steven terug. “We werken volledig in de cloud, waardoor serverbeheer en software-updates geen zorgen meer zijn. Dit bespaart ons enorm veel tijd en verhoogt de efficiëntie. Dankzij Exact Online kunnen we niet alleen de administratie van onze klanten beheren, maar ook met hen samenwerken via modules voor e-invoicing, communicatie en dashboards. Klanten kunnen zelfs hun eigen licentie op Exact Online nemen, wat ons de mogelijkheid biedt om op afstand dossiers te verrijken, te controleren en te ondersteunen als financieel en businessadviseur.”
“Jonge talenten schakelen we nu in voor taken die vroeger enkel door senior profielen werden gedaan.”
Niet harder, maar slimmer werken: daar is het Steven en zijn team om te doen. “Dankzij een doorgedreven digitalisering – zoals het automatisch inladen en verwerken van bankafschriften – kunnen we piekperiodes in onze job beter opvangen. Tegelijk streven we voortdurend naar realtime accounting. Ik geloof immers dat de accountant van de toekomst een bedrijfsleider en adviseur moet zijn, en niet enkel een boekhouder. Daarom zetten we volop in op digitale processen, zelfs voor klanten die nog niet volledig digitaal werken. Hen overtuigen om de switch te maken van een papieren naar online boekhouding, is een van onze missies.”
“De accountant van de toekomst moet een bedrijfsleider en adviseur zijn, en niet enkel een boekhouder.”
Innoveren op haalbaar tempo
“Hoewel we sterk inzetten op digitalisering, begrijpen we dat innovatie ook tijd nodig heeft”, geeft Steven aan. “Soms moeten we even op de pauzeknop drukken om ervoor te zorgen dat medewerkers en klanten het tempo aankunnen. Zo waren onze medewerkers aanvankelijk niet erg enthousiast over het gebruik van een bepaalde feature. Maar na een Exact Virtuele Demodag veranderde dat, en nu wordt de tool met veel plezier gebruikt. Mijn advies aan collega-accountants? Neem de tijd bij de adoptie van nieuwe software, en betrek medewerkers als interne ambassadeurs voor een vlottere overgang.”
“Mijn advies aan collega-accountants? Neem de tijd bij de adoptie van nieuwe software, en betrek medewerkers als interne ambassadeurs voor een vlottere overgang.”
Digitalisering: geen doel op zich
Voor Steven en zijn medewerkers is automatisering op de werkvloer geen doel op zich, maar een manier om hun dienstverlening aan klanten te verbeteren. Steven: “Via Exact online kunnen we taken automatiseren die vroeger door junior medewerkers werden uitgevoerd. Dankzij nieuwe digitale tools als Instaclause, FID-manager en Intellifin kunnen we onze jonge talenten nu inschakelen voor taken die vroeger enkel door senior profielen werden gedaan. Dit helpt ons om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen, de verantwoordelijkheden onder onze medewerkers wat beter te verdelen én onze senior dossierbeheerders meer ruimte te geven voor gepersonaliseerd advies. Zo blijven we de klant centraal stellen en vervullen we de rol van sparringpartner bij fiscaal en boekhoudadvies. Dat is wat onze klanten willen.”
“Dankzij de inzet van digitale tools kunnen we de verantwoordelijkheden beter verdelen onder onze medewerkers.”
De kracht van AI
Een van de tools die bij De Voeght Consulting enthousiast gebruikt wordt, is Smart Closing, een checklist die een klantenadministratie op nauwkeurigheid, volledigheid en betrouwbaarheid controleert. “Met deze toepassing in Exact Online Boekhouden Professional kunnen we de btw-aangifte en jaarafsluiting van onze klanten geautomatiseerd controleren”, bevestigt Steven. “Zo kunnen we deze controletaak niet alleen sneller uitvoeren, maar herleiden we ook de kans op menselijke fouten. Via vooraf ingestelde criteria van indicatoren worden verwerkingen en ontwikkelingen gecontroleerd in de boekhouding. Bij afwijkingen van deze criteria krijgen we signalen in de checklist die we meteen kunnen oplossen.”