09/10/2024

De kracht van boekhoudsoftware door de ogen van Mister en Miss Yuki

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki.

Nicola Dhoore van Dhoore Accountant en Ilse Simis van GRAEF Advies zijn laaiend enthousiast over de vele veranderingen in de sector. Van doorgedreven digitalisatie tot tijdbesparende automatisatie, van persoonlijk klantcontact tot proactieve adviesverlening: als kersverse winnaars van de Mister & Miss Yuki Award zitten ze niet alleen op de eerste rij om deze tendensen binnen de accountancysector te omarmen, maar ook daadwerkelijk te implementeren in hun kantoor. Ben je benieuwd naar hun werkwijze, hun kijk op dienstverlening en hun favoriete Yuki-features? Lees gauw verder, want in dit interview geven ze een duidelijke inkijk in hun digitale transformatie!  

Yuki, een keuze voor efficiëntie en innovatie

Ilse Simis koos bewust voor Yuki omdat ze op haar honger bleef zitten bij haar vorige boekhoudpakket. “Yuki leek – en daar denken we nog steeds zo over – de dynamische tegenhanger van onze oude software. Daarnaast is Yuki gewoon een heel tof bedrijf en een fijne partner om mee samen te werken,” steekt ze van wal. “De software werkt heel efficiënt en gebruiksvriendelijk. En de resultaten liegen er niet om. Zo verwerkt Yuki per maand meer dan de rest van ons team tezamen. Dat is toch ongelooflijk, eigenlijk?”

Voor Nicola waren de gepersonaliseerde klantenportalen die Yuki biedt een belangrijke factor, net als de doorgedreven automatisatie. “De automatische doorstroom van documenten is echt fenomenaal. Het bespaart ons kantoor niet alleen tijd, maar ook kosten.” Nicola Dhoore heeft zijn berekening klaar. “Wanneer we alle volautomatisch verwerkte documenten door Yuki vergelijken met het aantal verwerkte documenten van onze dossierbeheerders, bespaart Yuki ons gemiddeld 3 tot 4 FTE’s uit.”

“Ondernemers zijn dankzij Yuki veel actiever bezig met hun eigen boekhouding. Ze zijn mee verantwoordelijk om real-time inzicht mogelijk te maken.” Ilse Simis, bestuurder bij GRAEF Advies

Een positieve impact op het kantoor en de klanten

“Yuki heeft niet alleen onze efficiëntie verhoogd, maar ook de werkvreugde binnen ons kantoor verbeterd,” benadrukt Ilse. “Aanvankelijk waren we begonnen met slechts een paar dossiers, maar na verloop van tijd kregen we duidelijk te horen van onze medewerkers dat ze eigenlijk alleen nog maar met Yuki wilden werken.” De medewerkers stipten de gebruiksvriendelijkheid, de efficiëntiewinst en het innovatieve karakter van de software aan. “Het leek ons dan ook niet meer dan normaal om volledig over te schakelen.”

Ook Nicola ziet alleen duidelijke positieve impact op zijn kantoor, sinds ze kozen voor Yuki. “Yuki heeft het voor ons mogelijk gemaakt om een overzichtelijke structuur te creëren, zowel voor ons kantoor als voor onze klanten. Het Backoffice Portaal geeft ons zo namelijk enorm veel informatie, waardoor we heel gericht kunnen schakelen.” Ook helpt de software van Yuki Dhoore Accountant om nog kwalitatiever werk te leveren. “De Kwaliteitsmonitor geeft ons niet alleen een score op tien, maar toont ons ook concreet wat we nog kunnen gaan fine-tunen. Zo kunnen we de beste dienstverlening voor onze klanten garanderen.”

Een transformatie in dienstverlening en service

“Yuki heeft ervoor gezorgd dat onze ondernemers veel meer betrokken raken bij hun eigen boekhouding,” antwoordt Ilse op de vraag of hun dienstverlening en service is veranderd door Yuki. “De handigheid van de software vormt niet alleen een goede trigger voor onze klanten om hun cijfers sneller aan te leveren. Dit zorgt voor een betere communicatie. Het zorgt ook voor een continue stroom, waardoor wij hen veel meer real-time advies kunnen geven. Hun boekhouding is up-to-date, dus ze kunnen op elk moment van de dag inzicht krijgen in hun financiën.” 

Nicola Dhoore is het met Ilse eens en legt uit hoe de automatisering ook een interne verschuiving heeft veroorzaakt: “Waar we vroeger enkel en alleen een verwerkingsorgaan waren dat reactief werk leverde, nemen we nu steeds meer een proactieve rol op. Omdat de digitalisering ons meer ademruimte geeft, komt er immers heel wat tijd vrij om de boekhouding strakker in de hand te houden, om meer controles door te voeren en om veel meer in te zetten op klantcontact en advies. Ondernemers vinden dit geweldig – en wij ook!”

“De tijd die we winnen, kunnen we besteden aan controle, adviesverlening en klantcontact. Voor een ondernemer is dat het belangrijkste.” Nicola Dhoore, bestuurder bij Dhoore Accountant

De favoriete features van Mister & Miss Yuki

Voor Ilse is de automatische verwerking van Yuki een van de allergrootste voordelen. “Het allertofste aan Yuki? Ja, dat dat vanzelf boekt. Dat is echt geweldig,” lacht ze. Daarnaast is ze ook fan van de Betaallijst, een feature die ze geregeld gebruikt. “Met een paar klikken en klaar. Simpeler dan dat wordt het echt niet.” Als laatste feature stipt ze het Backoffice Portaal aan. “Het feit dat je alle cruciale informatie in één oogopslag kunt bekijken, biedt zo waanzinnig veel controle en gemoedsrust. Je laat veel los dankzij de automatisatie, maar hebt toch ook alles strakker in de hand. Win-win!”

Nicola is vooral blij over een van de nieuwe features binnen Yuki, de Automatisatiemonitor, die volgens hem “een nieuwe wereld heeft geopend.” Hij steekt dan ook zijn enthousiasme niet weg: “Deze tool biedt concrete inzichten, doet suggesties en lijst tal van werkpunten op waarmee we écht aan de slag kunnen om onze automatisatie op te krikken.” Hij gelooft dat deze monitor Dhoore Accountant naar de toekomst toe beter kan maken en heeft dan ook al enkele medewerkers aangesteld om de mogelijkheden van deze feature te ontdekken en in processen te gieten.

Digitalisatie en het einde van de btw-pieken

Voor veel boekhoudkantoren zijn de btw-periodes een stressvolle periode. Niet voor GRAEF Advies. “Dankzij Yuki wordt alles veel beter gespreid,” bevestigt Ilse. “Het heeft er binnen ons kantoor voor gezorgd dat de hectiek volledig verleden tijd is. Waar vroeger alles ineens als een tsunami binnenkwam, vaak nog via papieren mappen en paperassen, leveren onze ondernemers nu continu en digitaal aan.” Dit zorgt volgens Ilse voor veel meer ademruimte, voor een betere opvolging en voor minder stress qua deadlines. “Ik durf het bijna niet zeggen, maar voor ons is de btw-drukte een van de rustigste periodes!”

Nicola Dhoore kan dit alleen maar bevestigen en vult aan: “Je kunt je als digitaal kantoor ook gewoonweg veel beter voorbereiden op de btw-periode dankzij Yuki. Onze dossiers zijn veel vollediger, we hebben een beter zicht op de boekhouding van onze klanten, alle vragen werden reeds gesteld of beantwoord én we hebben reeds alle – of toch bijna alle – documenten verwerkt, zelfs nog voor de btw-periode start.” Dit zorgt bij Dhoore Accountant voor meer tijd om de boekhouding te controleren en alles netjes te finaliseren. “We moeten enkel nog de puntjes op de ‘i’ zetten en klaar. Het leven van een boekhouder kan toch schoon zijn, hé?

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Odoo en Deloitte België gaan strategisch partnerschap aan om digitale transformatie te versnellen

Odoo, het Belgisch softwarebedrijf dat bekendstaat om zijn opensource-bedrijfsapplicaties, heeft een opmerkelijk partner...

Odoo’s groeistrategie voor kmo’s: “We bereikten slechts 1% van onze potentiële markt”

Tijdens de jaarlijkse Odoo Experience in Brussel onthulde CEO Fabien Pinckaers hoe het Waalse techbedrijf verder wilde g...

Op bezoek bij FACT-IS, winnaar van de Yuki's Customer Intimacy Award 2024

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki. In tijden waarin automatisatie en artificiële intelligentie centraal staan, trekt ...

In gesprek met het Franstalige Axellence over de kracht van doorgedreven digitalisering

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki. Als kersverse winnaar van Yuki’s Fast Growing Award gingen we uitgebreid in gespre...

Eerste keuze in Peppol-software: waarom je als accountant het voortouw moet nemen - Philippe Kimpe van Lucy

The easy Peppol-platform. Zo noemt Philippe Kimpe z’n geesteskind Lucy, dat onlangs door Yuki werd gekocht. Dat het net ...

In dialoog met Acctive over de toegevoegde waarde van adviesverlening

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki. In het bruisende hart van het Antwerpse Nieuw Zuid situeert zich Acctive, een dive...

Silverfin kondigt belangrijke sync-update aan met FID-Manager om automatisering en compliance voor Belgische accountantskantoren te verbeteren

Silverfin, de toonaangevende cloud-first accounting- en compliance-oplossing, heeft een belangrijke update aangekondigd ...

“Digitalisering is voor ons wat beton en cement zijn voor een aannemer” - Gert Engelen over de rol van technologie bij BOOX

“Ik was niet in de wieg gelegd voor wat ik vandaag doe”, lacht Gert Engelen van BOOX. “Ik wil veel doen, zei ik als 18-j...

Lieselot Casier (Howest): “Digitale  tools maken je werk niet per se makkelijker”

Werkplekleren, praktijkgerichte vakken én een rugzak vol veelgebruikte digitale tools: zo bereidt Howest z’n graduaatstu...

De transformerende kracht van belasting- en boekhoudtechnologie voor kmo's

Hoe accountants, belasting- en boekhoudadviseurs kmo-bedrijven kunnen helpen compliance om te zetten in concurrentievoor...

Silverfin breidt verder uit naar Australië en Nieuw-Zeeland, via 10-jaar partnership met MYOB

Silverfin heeft vandaag een exclusief partnerschap van 10 jaar aangekondigd met MYOB, een toonaangevend platform voor be...

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.