12/07/2024

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord op deze vragen kan het verschil maken tussen ‘gewoon’ winst maken aan het einde van de maand en het volledige potentieel benutten. In dit blog laten we zien hoe een rentabiliteitsanalyse je kantoor veel inzichten biedt en verbeterkansen blootlegt.

Drie belangrijke inzichten uit een rentabiliteitsanalyse 

Inzicht hoe de rentabiliteit exact is opgebouwd per klant

  • Je huidige winst per klant én wat het maximale potentieel is van de klant. 
  • Je gemiddelde uurtarief voor een klant.
  • De gemiddelde tijd dat een taak kost (advies, BTW-aangiftes, fiscale aangiftes, boeken van facturen, jaarrekening, etc.).
  • Overzicht welke uitgevoerde taken binnen en buiten de werkzaamheden van een forfait vallen. 
  • Hoeveel interne kosten zijn er gemaakt voor een klant (bijvoorbeeld reistijd en benzinekosten)? 

Ontdek verklaringen en actiepunten als de rentabiliteit (te) laag is voor een klant 

  • Bekijk de rentabiliteit van medewerkers die aan het klantdossier werken. Waar verliezen zij tijd? 
  • Welke taken kosten structureel meer tijd dan vooraf ingepland?
  • Welke facturen zijn complexer geworden ten opzichte van vroeger?
  • Welke klanten kosten je meer tijd omdat ze hun facturen nog op papier binnenbrengen?
  • Is de klant gegroeid, waardoor die meer tijd kost dan voorheen? 

Krijg inzichten per type forfait

  • Wat is je huidige winst per type abonnement of forfait en is deze marge hoog genoeg voor je? Filter ook eens op bedrijfssoort en controleer of er opvallende verschillen in marge zitten.  
  • Herken trends: voor welke taken zijn medewerkers structureel meer of minder tijd kwijt dan verwacht? Dan kun je de planning van werkzaamheden in de toekomst realistischer maken.

Effectiviteit van medewerkers analyseren

Wil je dieper graven in de rentabiliteit van je kantoor? Bekijk dan ook de resultaten per medewerker om inzicht te krijgen in hoe effectief zij werken, wat hun interne kosten zijn en hoeveel facturabele uren ze draaien. Je kunt dit in AdminPulse analyseren per maand, kwartaal, jaar of een ander tijdvak voor een overzicht van efficiënt ingerichte processen en mogelijke verbeterpunten.

Inzicht in de rentabiliteit van medewerkers

  • Welke omzet en winst levert een medewerker het kantoor op?
  • Hoeveel procent van de werkuren zijn declarabel?
  • Maakt een medewerker (structureel) overuren?
  • Welke taken kosten meer tijd dan begroot?
  • Zijn er interne uren gedraaid of andere kosten gemaakt?
  • Hoe zijn niet declarabele uren besteed: trainingen, interne administratie, etc.?

Conclusie: een rentabiliteitsrapport biedt waardevolle informatie om op (bij) te sturen

Het uitvoeren van een rentabiliteitsrapport is een fluitje van een cent in AdminPulse. Het stelt je als accountantskantoor in staat om eenvoudig verbeterpunten vast te stellen. Het is dus van strategische meerwaarde om een accountantspecifieke CRM-software te kiezen waarin je óók een rentabiliteitsanalyse kunt draaien.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Billtobox schakelt een versnelling hoger en wordt Banqup!

Unifiedpostgroup is nu Banqup Group: focus op KMO-qoftware versterkt Een bekende naam in de wereld van bedrijfscommunica...

Hoe betwist je een factuur? Ontdek alles wat je moet weten

Heb je een factuur ontvangen die niet klopt? Vervelend. Misschien is het bedrag hoger dan afgesproken, staan er kosten o...

Wolters Kluwer ziet e-facturatie in Clearfacts met slechts 1 procent stijgen tijdens eerste kwartaal 2025

Amper 5,14% van ruim 400.000 aankoopfacturen zijn al in UBL-formaat, terwijl deadline van 1 januari met rasse schreden n...

5 e-facturatie pakketten: voor- en nadelen voor de accountant

De startdatum van 1 januari 2026 voor e-facturatie in België komt snel dichterbij. Vandaag zijn slechts 240.000 van de 1...

“Beschouw AI als een klein kind dat niet begrijpt wat je wil”

AI is een handig hulpmiddel voor accountants, maar overschat AI niet. Dat zegt Jacques Urlus, beleidsadviseur ICT & ...

Waarom een Peppol-factuur zichzelf niet automatisch boekt. En wat je eraan kunt doen.

Veel accountants denken dat Peppol automatisch leidt tot volledige automatisering. Logisch, want Peppol-facturen bevatte...

Wordt de accountant overbodig?

Nicholas De Nil, CEO van Bizzcontrol, deelt in een whitepaper zijn ongefilterde visie op de toekomst van de sector, én p...

Vaak is de kennis in huis, alleen niet terug te vinden

In de accountancysector verandert regelgeving sneller dan je inbox zich vult. Nieuwe fiscale richtlijnen, veranderende r...

Twee derde van onze kmo’s gebruikt nog geen e-facturatie

Twee derde van de Belgische kmo’s (67%) gebruikt vandaag nog geen e-facturatie, terwijl die verplicht wordt vanaf 2026. ...

Webinar: AdminPulse en Accounton bundelen krachten voor antiwitwasopvolging

Tijdens het webinar op 29 april 2025 – gemodereerd door Dorien Leyers – legden AdminPulse en Accounton uit hoe deze same...

Acerta, Lucy, Teamleader en Dexxter slaan de handen in elkaar

Samen werken ze aan een vlotte e-invoicing voor zelfstandigen en KMO’s met een brede waaier aan mogelijkheden voor zelfs...

Liantis en NumNum bundelen krachten rond eenvoudige e-facturatie 

Dankzij deze samenwerking krijgen Liantis-klanten toegang tot een gebruiksvriendelijke en snelle facturatietool die perf...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.