12/07/2024

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord op deze vragen kan het verschil maken tussen ‘gewoon’ winst maken aan het einde van de maand en het volledige potentieel benutten. In dit blog laten we zien hoe een rentabiliteitsanalyse je kantoor veel inzichten biedt en verbeterkansen blootlegt.

Drie belangrijke inzichten uit een rentabiliteitsanalyse 

Inzicht hoe de rentabiliteit exact is opgebouwd per klant

  • Je huidige winst per klant én wat het maximale potentieel is van de klant. 
  • Je gemiddelde uurtarief voor een klant.
  • De gemiddelde tijd dat een taak kost (advies, BTW-aangiftes, fiscale aangiftes, boeken van facturen, jaarrekening, etc.).
  • Overzicht welke uitgevoerde taken binnen en buiten de werkzaamheden van een forfait vallen. 
  • Hoeveel interne kosten zijn er gemaakt voor een klant (bijvoorbeeld reistijd en benzinekosten)? 

Ontdek verklaringen en actiepunten als de rentabiliteit (te) laag is voor een klant 

  • Bekijk de rentabiliteit van medewerkers die aan het klantdossier werken. Waar verliezen zij tijd? 
  • Welke taken kosten structureel meer tijd dan vooraf ingepland?
  • Welke facturen zijn complexer geworden ten opzichte van vroeger?
  • Welke klanten kosten je meer tijd omdat ze hun facturen nog op papier binnenbrengen?
  • Is de klant gegroeid, waardoor die meer tijd kost dan voorheen? 

Krijg inzichten per type forfait

  • Wat is je huidige winst per type abonnement of forfait en is deze marge hoog genoeg voor je? Filter ook eens op bedrijfssoort en controleer of er opvallende verschillen in marge zitten.  
  • Herken trends: voor welke taken zijn medewerkers structureel meer of minder tijd kwijt dan verwacht? Dan kun je de planning van werkzaamheden in de toekomst realistischer maken.

Effectiviteit van medewerkers analyseren

Wil je dieper graven in de rentabiliteit van je kantoor? Bekijk dan ook de resultaten per medewerker om inzicht te krijgen in hoe effectief zij werken, wat hun interne kosten zijn en hoeveel facturabele uren ze draaien. Je kunt dit in AdminPulse analyseren per maand, kwartaal, jaar of een ander tijdvak voor een overzicht van efficiënt ingerichte processen en mogelijke verbeterpunten.

Inzicht in de rentabiliteit van medewerkers

  • Welke omzet en winst levert een medewerker het kantoor op?
  • Hoeveel procent van de werkuren zijn declarabel?
  • Maakt een medewerker (structureel) overuren?
  • Welke taken kosten meer tijd dan begroot?
  • Zijn er interne uren gedraaid of andere kosten gemaakt?
  • Hoe zijn niet declarabele uren besteed: trainingen, interne administratie, etc.?

Conclusie: een rentabiliteitsrapport biedt waardevolle informatie om op (bij) te sturen

Het uitvoeren van een rentabiliteitsrapport is een fluitje van een cent in AdminPulse. Het stelt je als accountantskantoor in staat om eenvoudig verbeterpunten vast te stellen. Het is dus van strategische meerwaarde om een accountantspecifieke CRM-software te kiezen waarin je óók een rentabiliteitsanalyse kunt draaien.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Van koudwatervrees naar actie: zo maak je de digitale sprong

Peppol, AI, veranderende wet- en regelgeving, veeleisende klanten en de zoektocht naar medewerkers: het zijn, zoals je w...

Het Grote Peppol Handboek

Wil je meer te weten komen over Peppol? Ben je benieuwd naar de  concrete voordelen van e-invoicing? Of hoop je om je on...

Visma haalt omzet van 2,8 miljard euro in 2024

Visma heeft in 2024 een recordomzet van 2,8 miljard euro behaald, een groei van 17 procent ten opzichte van 2023. De EBI...

E-facturatie is een investering, maar wel één die de moeite waard is

Peppol blaast zijn hete adem in de nek van ondernemers. Vanaf volgend jaar is het voor elke onderneming in ons land verp...

StarApps begint met e-facturatietool Cashfeed

De Gentse startupstudio StarApps lanceert een nieuwe startup: Cashfeed. Deze e-facturatietool ontvangt, verwerkt en behe...

"Bij ons is digitalisatie geen fetish. Het moet renderen."

Digitalisering, artificiële intelligentie en technologie: een zegen of een vloek? Geert Hutsebaut, vennoot bij Oostboek,...

Nu al 100% klaar voor 1 januari 2026

Numbercrunchers geeft het goede voorbeeld op het vlak van Peppol. In onze snel veranderende wereld is digitalisering nie...

Beter advies door data te delen

Kantoren die hun data anoniem delen met aiGust, het Leuvense platform voor post-accounting, krijgen toegang tot sectorin...

Waarom Peppol niet altijd automatische verwerking betekent

Stap niet in de val om te denken dat Peppol gegarandeerd zorgt voor 100% automatische verwerking. Want hoewel dit intern...

“Standaardisering verhoogt je waarde, of je nu een verkoop overweegt of niet”

Consolidatie is al langer niet meer weg te denken uit het Belgische accountancylandschap: regelmatig nemen grote account...

Hallucinatie binnen AI: Hoe betrouwbaar is het kennisbeheer op jouw kantoor?

AI belooft accountantskantoren efficiënter te maken, kennis toegankelijker te organiseren en razendsnel antwoorden te le...

Silverfin & Accounton: vragen van accountants over personenbelasting

In het webinar van 11 maart presenteerden  Silverfin en Accounton een nieuwe geïntegreerde oplossing voor het optim...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.