24/09/2024

In gesprek met het Franstalige Axellence over de kracht van doorgedreven digitalisering

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki.

Als kersverse winnaar van Yuki’s Fast Growing Award gingen we uitgebreid in gesprek met Edward Heynderickx, bestuurder van Axellence. Edwards accountantskantoor, dat vestigingen kent in Henegouwen en Brussel, specialiseerde zich in doorgedreven digitalisatie en slaagde er de afgelopen jaren in om heel wat stappen voorwaarts te zetten met het oog op de toekomst. In dit interview ontdek je hoe Edward en zijn tienkoppige team deze digitale transformatie omarmd hebben, wat ze precies deden om de Fast Growing Award te winnen en waarom ze blijven pleiten voor de digitalisatie van onze sector. Een boeiend gesprek, dus bekijk integraal het volledige interview (Franstalig) of lees de samenvatting hieronder!

Waarom koos Axellence voor Yuki?

“Om als kantoor zo digitaal mogelijk te kunnen werken, hadden we nood aan een nieuw boekhoudpakket”, stelt Edward. “We wisten dat de transitie moeilijk zou zijn, dus we waren erg kritisch. We wilden niet alleen een boekhoudprogramma dat erg gebruiksvriendelijk was, maar dat ons ook – en vooral – tijdbesparing zou opleveren.” Na heel wat boekhoudpakketten met elkaar te vergelijken, kwam Axellence terecht bij Yuki. “We waren meteen enorm fan van de automatisering, van de artificiële intelligentie en van de dashboards die ons meer overzicht boden. Dat was echt een verademing!”

Hoe pak je deze digitalisering aan?

De digitalisatie van een traditioneel beroep als accountant is geen gemakkelijke opgave. Edward Heynderickx deelt deze mening, maar moedigt andere kantoren tegelijkertijd aan om de sprong te wagen: “Iedereen voelt een vorm van weerstand tegen verandering. Axellence had dat ook en dat is niet meer dan normaal. Het is daarom belangrijk om onderzoek te doen, om demo’s te volgen, om pakketten grondig met elkaar te vergelijken en om eens te polsen bij collega’s.” En daarna? Edward lacht: “Gewoon de sprong wagen. Niet aarzelen, gewoon doen en er vol voor gaan!”

“Ik geloof niet in een soft overgang met een beperkt aantal dossiers. Je moet echt de sprong durven wagen om alle voordelen uit de software te halen.” Edward Heynderickx, Bestuurder van Axellence

De enorme stappen van Axellence

De sprong wagen en er vol voor gaan: Axellence is daar zelf een prachtig schoolvoorbeeld van. Op minder dan een jaar tijd is Axellence erin geslaagd om 400 dossiers op Yuki te zetten en 90% van hun kantoor te digitaliseren. Wanneer Edward hoort wat een knalprestatie deze vooruitgang is, zet hij graag zijn team in de bloemetjes: “Zonder de inzet van ons team zou dit niet mogelijk zijn geweest. Hun enthousiasme, drive en motivatie heeft de verandering vergemakkelijkt. En daar plukken we vandaag als kantoor de vruchten van.”

De voordelen van Yuki onder de loep

“De persoonlijke begeleiding van Yuki maakte een enorm verschil”, geeft Edward toe. “We hadden een Support-team dat niet alleen altijd beschikbaar was voor hulp, maar ons ook echt adviseerde. Daarnaast merken we bij Axellence de toegevoegde waarde van automatisering. Manuele verrichtingen zijn tot bijna nul gereduceerd, waardoor we veel meer tijd hebben om passend advies te verlenen aan onze klanten. We focussen nu voornamelijk op klantenbinding en communicatie.” Ook over de real-time dashboards, zoals het Backoffice Portaal, is Edward erg te spreken. “De dashboards van Yuki zijn echt mijn favoriet. In één oogopslag zie je direct welke documenten nog verwerkt moeten worden en wat hun financiële status is. Een cruciaal overzicht!”

“We hadden steeds het gevoel van gemoedsrust tijdens de implementatie, wetende dat we konden rekenen op voldoende ondersteuning en hulp.” Edward Heynderickx, Bestuurder van Axellence

Yuki als onderdeel van het team

Op de vraag of Yuki gezien wordt als een extra Axellence-collega moet Edward Heynderickx lachen: “Eigenlijk wel, ja! Ondertussen maakt Yuki integraal deel uit van ons team en wordt het gezien als de productiefste medewerker op kantoor.” Hij nuanceert de kracht van software wel. “Yuki zal nooit een van onze medewerkers vervangen. We gebruiken Yuki als tool om real-time inzichten te hebben, waar onze accountants mee aan de slag gaan. Wanneer een ondernemer ons belt, hebben we direct een actuele boekhouding voor ons, waardoor onze boekhouding en adviesverlening echt een werkinstrument wordt voor bedrijven. Dat maakt het veel boeiender voor beide partijen, de accountant én de ondernemer!”

Een duidelijke blik op de toekomst

Edward is optimistisch over de toekomst van de accountancysector en wil met Axellence blijven groeien: “We zijn erg tevreden met waar we staan, maar dit is nog maar het begin. We gebruiken de software van Yuki nog maar een jaar, dus we hebben nog een immens potentieel om door te groeien. Daar gaan we 100% zeker verder op inzetten.” Hij blikt ook vooruit op de toekomst van de sector. “Elke accountant voelt de toegenomen digitalisering, de gewijzigde regelgeving en de drang naar consolidatie”, benadrukt Edward. “Kantoren zullen hier hun weg in moeten vinden als ze willen blijven overleven. Wij zijn alvast van plan om met Axellence te blijven evolueren!”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Silverfin biedt oplossing voor ondernemingen

Silverfin lanceert  Silverfin for Business – dezelfde slimme technologie en gebruiksvriendelijke ervaring waar accountan...

Drie succesfactoren voor het automatiseren van je boekhouding

Je leest het overal en hoort het vaak van klanten en collega’s in accountancy: je rol als accountant verschuift van cijf...

Scrada helpt horeca-uitbaters weer aan een boekhouder

Veel ondernemers met een witte kassa en facturen botsen op hetzelfde probleem: dezelfde verkoop wordt per ongeluk twee k...

SEPA-betalingen en automatische domiciliëring: vereenvoudig terugkerende betalingen

Ondernemers willen vooral één ding: vlot betaald worden. En als het even kan zonder gedoe, manuele opvolging of meerdere...

Billtobox schakelt een versnelling hoger en wordt Banqup!

Unifiedpostgroup is nu Banqup Group: focus op KMO-qoftware versterkt Een bekende naam in de wereld van bedrijfscommunica...

Hoe betwist je een factuur? Ontdek alles wat je moet weten

Heb je een factuur ontvangen die niet klopt? Vervelend. Misschien is het bedrag hoger dan afgesproken, staan er kosten o...

Wolters Kluwer ziet e-facturatie in Clearfacts met slechts 1 procent stijgen tijdens eerste kwartaal 2025

Amper 5,14% van ruim 400.000 aankoopfacturen zijn al in UBL-formaat, terwijl deadline van 1 januari met rasse schreden n...

5 e-facturatie pakketten: voor- en nadelen voor de accountant

De startdatum van 1 januari 2026 voor e-facturatie in België komt snel dichterbij. Vandaag zijn slechts 240.000 van de 1...

“Beschouw AI als een klein kind dat niet begrijpt wat je wil”

AI is een handig hulpmiddel voor accountants, maar overschat AI niet. Dat zegt Jacques Urlus, beleidsadviseur ICT & ...

Waarom een Peppol-factuur zichzelf niet automatisch boekt. En wat je eraan kunt doen.

Veel accountants denken dat Peppol automatisch leidt tot volledige automatisering. Logisch, want Peppol-facturen bevatte...

Wordt de accountant overbodig?

Nicholas De Nil, CEO van Bizzcontrol, deelt in een whitepaper zijn ongefilterde visie op de toekomst van de sector, én p...

Vaak is de kennis in huis, alleen niet terug te vinden

In de accountancysector verandert regelgeving sneller dan je inbox zich vult. Nieuwe fiscale richtlijnen, veranderende r...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.