Dit artikel verscheen eerst bij Yuki.
In tijden waarin automatisatie en artificiële intelligentie centraal staan, trekt FACT-IS de kaart van de wederzijdse dialoog en betrokken samenwerking. Ondersteund door allerhande moderne softwaretools, focust dit accountantskantoor zich als ‘digitale hub’ immers volledig op de klanttevredenheid van hun ondernemers. Yuki sprak met Wim De Pauw, bestuurder van FACT-IS, over zijn kijk op accountancy, de visie van zijn kantoor, de meerwaarde van software en het belang van (h)echte relaties met je klanten. Een boeiend interview, waarvan je de samenvatting leest hieronder!
FACT-IS’ visie van oprechte betrokkenheid
FACT-IS is geen typisch accountantskantoor. Het Merkemse kantoor met acht medewerkers, waarvan zeven in België en één in Pakistan, werkt volledig digitaal, mede dankzij Yuki. “Wij hebben op kantoor zelfs geen kasten meer”, steekt Wim De Pauw van wal. “We onderscheiden ons van andere kantoren door onze ‘fully digital’-mindset en onze persoonlijke manier van werken. We willen namelijk écht schouder-aan-schouder samenwerken met de ondernemers. Als een soort administratieve vriend of ‘personal accountant’. Onze tagline is niet voor niets ‘jouw gemoedsrust, onze zorg’ – en die slogan geldt zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers. Ik vind dat echt het fundament van alles.”
“Yuki draagt bij aan onze gemoedsrust en die van onze klanten. Alle informatie die je wilt: it’s only one click away.” Wim De Pauw, Accountant en Belastingadviseur bij Fact-is
Een duidelijke focus op de ondernemer
Het kloppend hart van FACT-IS’ digitale mentaliteit en modus operandi, is de keuze voor Yuki als innovatieve partner. Wim De Pauw vertelt hier openhartig over: “Om het cru te zeggen: ik boek niet graag. Ik vind dat niet tof, ik ben er niet goed, ik vind dat echt horror. Dankzij Yuki moet er veel minder manueel geboekt worden, waardoor er meer tijd en ruimte ontstaat voor klantcontact, voor kwaliteitscontroles, voor efficiënte communicatie en voor analyses. Oftewel: voor the good stuff.” Dit maakt ook dat ze bij FACT-IS spreken over relatiebeheerders. “Onze kracht ligt in het relationele, want onze klanten zijn echt alles voor ons. Die persoonlijke klik is zó fundamenteel belangrijk, dat we daar met ons team heel erg in investeren.”
Functionaliteiten die alles vergemakkelijken
“Yuki biedt ons alle ondersteuning, zodat wij ons kunnen focussen op onze klanten. Het is heel intuïtief, waardoor onze klanten een betere kijk krijgen op hun boekhouding en er ook écht mee aan de slag gaan als instrument”, benadrukt Wim. Dit zorgt voor een hechtere samenwerking. “Als je klant de boekhouding snapt, kan je een open gesprek met veel meer diepgang voeren.” De Kwaliteitsmonitor wordt ook erg gesmaakt door FACT-IS: “Al onze kwaliteitscijfers moeten boven de 9,5 zijn en we communiceren daar ook openlijk over naar onze ondernemers. Merken we een daling? Dan gaat onze relatiebeheerder integraal het gesprek aan. Dat creëert immers een bepaalde scherpte en alertheid, waardoor we te allen tijde weten of we goed bezig zijn of niet. Met als resultaat? Opnieuw: meer gemoedsrust!”
FACT-IS en Yuki: gestroomlijnde waarden
Wanneer Wim De Pauw kijkt naar de samenwerking met Yuki, trekt hij gemakkelijk parallellen met de vier pijlers van FACT-IS, die sinds kort staan te schitteren op het kantoorraam in Merksem:
- Digitaal & Up-to-date: “Door gebruik te maken van moderne technologieën en softwaretoepassingen zoals Yuki, blijven we met FACT-IS altijd up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen. We moeten minder zelf boeken, dus hebben meer tijd om onze klanten bij te staan waar nodig.”
- Vaste prijs & Transparant: “Wij willen heel open en toegankelijk communiceren met onze ondernemers, zodat ze geen drempel ervaren om ons kantoor te contacteren. Zonder Yuki zou een vast tarief maar heel moeilijk haalbaar zijn voor ons, juist omdat we dan veel manueel moeten boeken.”
- Nabij & Bereikbaar: “Onze constante bereikbaarheid en warme, persoonlijke en zorgzame benadering zorgen voor sterke klantrelaties. Yuki zorgt ervoor dat onze klanten hun boekhouding van A tot Z kunnen inkijken en vastpakken, wat zorgt voor een hechtere betrokkenheid en partnership.”
- Multicultureel & Tolerant: “Bij FACT-IS hebben we een bijzonder divers team en zien we onze multiculturele werkomgeving als een sterkte die innovatie en inclusie bevordert. Bij Yuki – of dat nu op social media is of tijdens het Partner Gala – merken we heel sterk dezelfde vibe. Dat maakt het plezant!”
“Met Yuki sparen wij minstens 2 FTE’s uit op vlak van automatisatie en documentverzameling. Als je dan weet dat we bij FACT-IS met z’n achten zijn, betekent dat maar liefst 25%!” Wim De Pauw, Accountant en Belastingadviseur bij Fact-is
Een welverdiende Customer Intimacy Award
De rigide focus op klanttevredenheid heeft FACT-IS in 2024 de Customer Intimacy Award van Yuki opgeleverd. Op onze vraag, deelt Wim een aantal aspecten die bijdragen aan de hoge tevredenheidsscore bij FACT-IS:
- Tip 1: “Je moet volledig durven gaan voor één boekhoudpakket. Zo creëer je een duidelijke boekhoudstraat en kan je je klanten echt meenemen in je verhaal, wat de nabijheid verhoogt en de samenwerking bevordert.”
- Tip 2: “Elke klant is anders en heeft specifieke vragen, twijfels of noden. Met Yuki heb je een One Stop Shop waar je niet alleen alles mee kunt doen, maar waar je ook heel gericht en gepersonaliseerd mee kunt gaan werken.”
- Tip 3: “Maak gebruik van alle dashboards in Yuki om jezelf meer tijd en gemoedsrust te gunnen. Door digitaal te werken krijg je meer ruimte voor controle, voor analyse, voor adviesverlening. Kortom, voor een betere service.”
- Tip 4: ‘Het spreekt natuurlijk voor zich, maar durf met je kantoor 100% te focussen op je klanten en ga er écht een relatie mee aan. Zo sta je als ‘personal accountant’ heel dicht bij je ondernemers. En da’s echt magisch.”