In december laten we opinieleiders uit de accountancysector aan het woord om hun visie te delen. Dit jaar focussen we op 3 kernvragen: wat was jouw grootste uitdaging in 2025 en hoe heb je die aangepakt? Hoe kijk je naar 2026 en hoe ziet accountancy & advisory eruit in 2030?
Lieven Delzeyne
Acerta
Wie ben je?
Ik ben Lieven Delzeyne, Sales Director Accountants België bij hr-dienstengroep Acerta.
Wat was je grootste uitdaging van 2025 en hoe heb je die aangepakt?
Begin 2025 hebben we een grootschalige bevraging uitgevoerd bij zowel kleine als grote Belgische accountancykantoren.
Daaruit kwamen zes duidelijke uitdagingen naar voren die de komende jaren impact zullen hebben op de sector:
- digitalisering en automatisering, genoemd door bijna 9 op de 10 (89,4%) accountants als dé nummer 1 trend;
- arbeidskrapte (84,1%);
- nieuwe en veranderende wet- en regelgeving (78,8%);
- AI en nieuwe technologieën (76,8%);
- toenemende klantverwachtingen (65,6%) en de trend naar fusies,
- samenwerkingen en aansluitingen bij grotere netwerken (46,4%).
Op basis van die inzichten hebben we een evaluatie en wijziging van onze huidige segmentaanpak doorgevoerd en onze sales- en servicestrategie per deelsegment verfijnd.
Daarbij hebben we ons aanbod afgestemd op de concrete vraagstukken van kantoren en gerichte investeringen voorzien om hen te versterken in hun uitdagingen. Denk aan juridische ondersteuning bij fusies, begeleiding bij personeelsvraagstukken en hulp bij de overdracht van sociaal secretariaat voor hun klanten.
Kortom: we hebben drie stappen gezet – inzicht, segmentering en strategie – en die hebben geleid tot een aanpak die beter aansluit bij de specifieke noden van kantoren van elk formaat. Want maatwerk is niet enkel wat ondernemers van accountants verwachten, het is ook wat wij onze partners willen bieden.
Hoe kijk je naar 2026?
De zes trends die we in 2025 zagen, zetten zich in het nieuwe jaar onverminderd voort. Digitale facturatie mag vanaf 2026 dan wel de norm worden, toch ervaren veel kantoren op vlak van digitalisering nog steeds drempels – zoals hoge transitiekosten en een gebrek aan digitale kennis bij werknemers.
Verder blijft de arbeidskrapte een nijpend probleem: 49% van de kantoren vindt het moeilijk om voldoende mensen te vinden en 67% vindt het moeilijk om de juiste profielen aan te trekken.
Nieuwe wet- en regelgeving, zoals ESG-rapportering en de Europese loontransparantierichtlijn, evolueert voortdurend en heeft directe invloed op het werkveld van accountants.
Klantverwachtingen blijven toenemen, waardoor 86% van de accountants ervan overtuigd is dat hun rol meer zal verschuiven naar consultancy en adviesverlening. Wat die laatste uitdaging betreft, spelen tools een grote rol: deze zijn de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en geoptimaliseerd. Het is voor accountants essentieel om klanten te begeleiden bij het interpreteren ervan en zelf bij te blijven met de belangrijkste ontwikkelingen.
Er is dan ook één thema dat er met kop en schouders bovenuit springt in 2026: AI en het gebruik van AI-agents. Dankzij de verplichte uitrol van Peppol zullen kantoren een stevige digitale basis hebben voor verdere automatisering. Dat opent de deur naar verdere automatisering: routineuze taken verdwijnen steeds meer, waardoor accountants en hun teams meer ruimte krijgen om zich te focussen op advisory. Het is precies daar dat de sector zijn toegevoegde waarde kan bewijzen.
Hoe ziet, volgens jou, ‘accountancy & advisory’ eruit in 2030?
Ik verwacht dat de personeelskrapte in 2030 nog altijd zal bestaan, maar dat de vraag naar bepaalde profielen sterk zal veranderen. Door automatisering en AI zullen administratieve profielen geleidelijk verdwijnen, terwijl de vraag naar meer gespecialiseerde accountants toeneemt.
Gespecialiseerde accountants zullen immers niet langer toezien op correcte invoer door administratieve profielen – die taken worden door AI overgenomen – maar actief mee aan het stuur zitten van de AI-transformatie en automatisering controleren en optimaliseren.
Dat betekent een overschot aan administratieve profielen en een nóg groter tekort aan experten. Die kloof kan gedicht worden via reskilling en upskilling: medewerkers digitaal geletterd en AI-vaardig maken, zodat iedereen met de technologie kan werken. Digitalisering mag dan de motor zijn, het zijn de mensen die het verschil maken – zeker in de relatie met hun klanten. Daarom wordt investeren in soft skills zoals aanpassingsvermogen, communicatie en omgaan met verandering absoluut cruciaal.
De vraag is of kleinere kantoren deze dubbele golf van digitalisering én mensgerichtheid kunnen volgen. Grotere kantoren hebben schaalvoordelen en kunnen sneller schakelen. Voor kleinere spelers ligt de sleutel in samenwerking: wie de krachten bundelt, kan ook in 2030 competitief blijven.


