30/04/2024

Zo voorkom je dat antiwitwas en compliance bottlenecks worden

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse.

Als accountant zit je altijd in een spagaat. Aan de ene kant wil je klanten zo goed mogelijk van dienst zijn en anderzijds moet je voldoen aan de steeds striktere regelgeving rondom antiwitwassen, het financieren van terrorisme en compliance. Het lijkt wel alsof deze verplichtingen een dagtaak op zichzelf kunnen worden. Of valt dat wel mee áls je complianceprocessen efficiënt aanpakt? Laten we erin duiken!

Positieve noot

Antiwitwaswetgeving en compliance dragen ook bij aan werkplezier

Regelgeving en compliance hebben ook een positieve impact op je werk als accountant. Door onderstaande voordelen voor ogen te houden, maak je van compliance een positieve kracht die het werkplezier bevordert in plaats van belemmert. 

  • Duidelijkheid en structuur
    Goed geïmplementeerde complianceprocessen geven jou als accountant duidelijke procedures. Je weet voor wie en wanneer de antiwitwaswetgeving van toepassing is en wat het risicobeleid is. Het is duidelijk wat je moet controleren, opvragen en vastleggen bij cliëntenonderzoek, risicoanalyses en kwaliteitscontroles. Ook is het duidelijk in welke situaties je een meldingsplicht hebt. Een strak en helder antiwitwas-beleid zorgt dus voor een gedegen aanpak en het correct afhandelen van de compliancetaken.
  • Risicoreductie voor je kantoor
    Door compliant te werken, beperk je als accountantskantoor het risico op boetes en vervelende juridische en financiële consequenties als je een controleur over de vloer krijgt. Ook voorkomt een duidelijk antiwitwas-beleid dat je in zee gaat met niet-integere klanten. Dus wordt de kwaliteitstoetsing van het ITAA aangekondigd? Dan hoeft er geen stress uit te breken, want alle verplichte analyses, rapportages en documentatie zijn keurig geregeld voor al je klanten.
  • Risicoreductie voor je klanten
    Loopt een van je klanten tegen de lamp omdat hij de antiwitwas-regels niet naleeft? Dan kijken zij als eerst naar jou als accountant: ‘Waarom heb je mij daar niet voor gewaarschuwd?’ Je bewijst klanten geen dienst door ze uit de wind te houden. Adviseer en deel je kennis over de antiwitwas- en complianceregels met je klanten. En waarschuw ze direct als je een alarmerende opmerking hoort of iets afwijkends in de boeken ziet.
  • Reputatie en beroepstrots
    Accountantskantoren die zich netjes aan de antiwitwas- en complianceregels houden, versterken hun imago van professionaliteit en integriteit. Dit is logischerwijs positief voor de reputatie van het kantoor. Bovendien vervul je als accountant je maatschappelijke rol door ongebruikelijke transacties te melden. 

Antiwitwas en compliance: 3 strategieën om efficiënt werken te bevorderen

  1. Trainingen in antiwitwas en compliance
    Het is een slimme zet voor accountantskantoren om te investeren in een training of externe expert in antiwitwas en compliance. Deze kennis zorgt voor extra efficiëntie bij het uitvoeren van compliancetaken zoals klantanalyses, risicoanalyses en kwaliteitscontroles. Het draagt ook bij aan een toename van vertrouwen in een correcte werkwijze en het juist documenteren van de vereiste gegevens in een steeds veranderend landschap van regelgeving.
  2. Cultuur van openheid in het accountantskantoor
    Moedig je medewerkers aan vrijuit vragen te stellen over compliant werken en de antiwitwaswetgeving. Open communicatie zorgt ervoor dat je als team kennis deelt en je samen inzet om volgens de wetgeving te werken. Bespreek wie intern verantwoordelijk is voor de kennis, processen en monitoring van alles rondom de antiwitwaswetgeving en compliant werken. Wie is bijvoorbeeld het eerste aanspreekpunt bij vragen, wie houdt toezicht op de naleving van de procedures en welke medewerkers volgen de laatste ontwikkelingen en wijzigingen in de wetgeving? Als de rollen duidelijk verdeeld zijn, dan weet iedereen binnen het accountantskantoor bij wie ze terechtkunnen met vragen of voor advies.
  3. Gebruik accountantspecifieke CRM-software
    De juiste CRM-software helpt je als accountant bij het vastleggen van alle verplichte documenten, zoals een identiteitsbewijs, opdrachtbrief, klantacceptatie, risicoanalyse en natuurlijk ook bij de kwaliteitstoetsing van het ITAA. AdminPulse bevat onder meer een checklist met documenten die je moet opvragen bij nieuwe klanten. Vink deze stuk voor stuk af, zodat je zeker niets over het hoofd ziet en alles netjes documenteert.

Conclusie: het naleven van de regelgeving hoeft geen negatieve invloed te hebben op het werkplezier.

Het volgen van de regels betekent niet dat je beperkt bent, integendeel. Het biedt juist duidelijkheid en richtlijnen om complianceprocessen soepel te doorlopen. Bovendien hoeft het niet veel tijd in beslag te nemen, maar dan is wel up-to-date kennis nodig en een handige tool. Wanneer je met deze mindset naar de antiwitwaswetgeving en compliance kijkt, zal je ontdekken dat er een goede balans bestaat tussen het werken volgens de regels en het vol vertrouwen uitvoeren van je werkzaamheden. Zo kun je met plezier en gemoedsrust de compliancetaken uitvoeren.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Waarop moet je letten bij het kiezen van nieuwe boekhoudsoftware?

Ben je klaar voor een upgrade van je boekhoudsoftware? Smart move! Maar met zoveel opties op de markt is kiezen niet evi...

Exact integreert e-facturatie via Peppol standaard in Exact Online 

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht voor alle betalingen tussen bedrijven. Exact speelt hierop in door e-f...

Horus Software volledig in handen van de familie Tailleur

Horus Software had een minderheidsaandeelhouder Investsud die kort na de oprichting in het bedrijf stapte. Vandaag raakt...

Zijn jouw kmo-klanten klaar voor e-facturatie?

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht voor alle btw-plichtige bedrijven in België. Wat betekent dat concreet...

Een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke facturatietool: Sumrise

In juni 2024 introduceerde Admisol, onderdeel van de Visma-groep, haar nieuwste innovatie: Sumrise. Deze pre-accounting ...

Silverfin ondersteunt voorbereiding klantengesprek

“Plan je morgen een gesprek met de klant, dan stelt onze software de gesprekstopics voor op basis van logische parameter...

Nieuw samenwerkingsplatform voor audit

Dit auditplatform maakt het voor externe financiële auditoren eenvoudiger om samen te werken met hun klanten, waardoor i...

ETAF benadrukt rol van accountants bij e-invoicing

De European Tax Adviser Federation (ETAF), een koepelorganisatie die meer dan 220.000 belastingadviseurs en accountants ...

Van koudwatervrees naar actie: zo maak je de digitale sprong

Peppol, AI, veranderende wet- en regelgeving, veeleisende klanten en de zoektocht naar medewerkers: het zijn, zoals je w...

Het Grote Peppol Handboek

Wil je meer te weten komen over Peppol? Ben je benieuwd naar de  concrete voordelen van e-invoicing? Of hoop je om je on...

Visma haalt omzet van 2,8 miljard euro in 2024

Visma heeft in 2024 een recordomzet van 2,8 miljard euro behaald, een groei van 17 procent ten opzichte van 2023. De EBI...

E-facturatie is een investering, maar wel één die de moeite waard is

Peppol blaast zijn hete adem in de nek van ondernemers. Vanaf volgend jaar is het voor elke onderneming in ons land verp...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.