Wolters Kluwer heeft aangekondigd dat het nu aanwezig is in de Metaverse. Het heeft virtueel land gekocht in de Blockchain-gebaseerde platforms Decentraland en Somnium Space.
Hoewel een precieze definitie van de Metaverse – vooral een met brede overeenstemming – moeilijk vast te stellen is, lijkt het over het algemeen een aanhoudende of semi-persistente virtuele wereld te beschrijven en de plaatsen waar deze de fysieke wereld kruist. Een dergelijk begrip omvat een breed scala aan dingen, van online rollenspellen zoals World of Warcraft tot eenvoudig videoconferenties via Zoom, Teams of Meet, maar tegenwoordig wordt het meestal geassocieerd met een groeiend aantal verschillende ruimtes of platforms, die allemaal verschillende aandachtspunten, of het nu kunst, technologie of gewoon sociale interactie is. Enkele van de grootste op dit moment die zichzelf expliciet pitchen als Metaverse-platforms zijn Decentraland, Illuvium, Sandbox, Axie Infinity en Cryptovoxels.
Daarmee sluit Wolters Kluwer zich aan bij een klein maar groeiend aantal bedrijven dat middelen heeft uitgegeven om een aanwezigheid in de virtuele wereld te ontwikkelen. Hoewel deze virtuele wereld nog in de kinderschoenen staat, denken bedrijven als Wolters Kluwer (en ook advieskantoren als PwC en KPMG) dat deze in de toekomst veelbelovend kan zijn en daarom is het verstandig om vroegtijdig een claim in te dienen.
De eerste plannen van Wolters Kluwer voor zijn nieuwe virtuele land zijn het creëren van nieuwe, meer boeiende manieren voor zijn wereldwijde teams om met elkaar en met klanten samen te werken via virtuele vergaderingen en klantevenementen. Het bedrijf is ook van plan om onderzoek te doen en de ontwikkeling van producten en diensten te verkennen die hun klanten kunnen helpen hun werk- en samenwerkingsprocessen te transformeren en tegelijkertijd de productiviteit en efficiëntie te verbeteren.
“De metaverse zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe vorm geven aan bedrijfsmodellen, productportfolio’s en de manier waarop mensen samenwerken. Uiteindelijk zal ons leiderschap in deze volgende technologische revolutie een grotere productiviteit en omzetmogelijkheden voor onze klanten mogelijk maken”, aldus Karen Abramson, CEO van Wolters Kluwer Tax & Boekhouding.
Bron: www.accountingtoday.com