12/12/2024

75% van de ondernemers moet nog in actie schieten mbt e-invoicing, cruciale rol accountants

Vanaf 1 januari 2026 zijn Belgische btw-plichtige bedrijven verplicht om gestructureerde elektronische facturen te versturen en te ontvangen. Deze maatregel maakt deel uit van een bredere digitale transformatie die bedrijven efficiënter, transparanter en competitiever moet maken. Het Institute for Tax Advisors and Accountants (ITAA) en Unifiedpost (Billtobox) voerden samen een bevraging uit onder accountants om de huidige status en uitdagingen in kaart te brengen. Uit de antwoorden blijkt dat bijna 25% van de bedrijven momenteel al een oplossing gebruikt, wat wijst op een uitdaging in de voorbereiding op deze overgang. 

Een gemengd beeld van de voorbereidingen op e-facturatie

De bevraging biedt een scherp inzicht in hoe bedrijven en accountants zich voorbereiden op de e-facturatieverplichting die in 2026 ingaat. Ongeveer 25% van de bedrijven blijkt momenteel klaar te zijn om gestructureerde elektronische facturen te versturen en te ontvangen. Dit betekent dat het overgrote deel van de Belgische bedrijven nog een inspanning moet leveren om tijdig klaar te zijn. 

Ook belastingadviseurs en accountants signaleren deze uitdagingen: 70% geeft aan dat minder dan een kwart van hun klanten voorbereid is op de overgang naar e-facturatie. Toch nemen accountants en belastingadviseurs hun verantwoordelijkheid in deze transitie, want 95% van hen geeft aan actief hun klanten te informeren over de nieuwe verplichtingen en mogelijkheden. Voor de doorsnee KMO is de overgang niet zo moeilijk.

“De overstap naar e-facturatie lijkt misschien een grote verandering, maar in de praktijk is het eenvoudig te implementeren,” zegt Christophe Vanhoutte, Country Manager België bij Unifiedpost. “Met gebruiksvriendelijke tools zoals Billtobox en de begeleiding van hun accountant, kunnen ondernemers snel aan de slag. Het is een slimme stap die niet alleen helpt om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen, maar bedrijven ook tijd en middelen bespaart.” 

De meeste accountants en belastingadviseurs hebben al concrete stappen gezet. Zo heeft 47% al een oplossing die ze hun klanten kunnen aanbieden. Het overgrote deel heeft een actieplan opgesteld om e-invoicing bij hun klanten te implementeren of zal dit op korte termijn doen.  Daarnaast geeft 58% van de accountants aan vertrouwen te hebben in een succesvolle overstap naar e-facturatie. En terecht: niemand heeft vandaag nog nostalgie naar papieren bankafschriften, binnenkort zal hetzelfde gelden voor facturen.

Accountants als drijvende kracht achter de transitie

Met nog iets meer dan een jaar te gaan, is snelle actie noodzakelijk. Accountants spelen hierbij een sleutelrol in drie belangrijke domeinen: 

  • Informatievoorziening: 95% van de accountants neemt actief de verantwoordelijkheid om klanten bewust te maken van de verplichting en voordelen van e-facturatie. 
  • Implementatie van systemen: Hoewel 47% al systemen heeft geïmplementeerd voor klanten, is verdere begeleiding essentieel om meer bedrijven klaar te maken. 
  • Begeleiding tijdens de transitie: Accountants fungeren als partners die bedrijven ondersteunen bij het kiezen van de juiste tools en het aanpassen van hun processen.

Volgens Bart Van Coile, voorzitter van het ITAA: “De overgang naar e-facturatie is een verplichting, maar ook een kans voor bedrijven om hun processen te optimaliseren. Het is essentieel dat bedrijven nu in actie komen om de deadline van 2026 te halen. Accountants en belastingadviseurs spelen hierin een cruciale rol door bedrijven te begeleiden. Dat blijkt uit het feit dat 85% van de leden een actieplan heeft opgesteld of dit op korte termijn zal doen.” 

Conclusie: tijd voor actie 

Met de invoering van de e-facturatieplicht op 1 januari 2026 moeten Belgische bedrijven zich snel voorbereiden. Accountants en belastingadviseurs spelen hierbij een sleutelrol door bedrijven te ondersteunen in het kiezen en implementeren van systemen en hen te begeleiden tijdens de transitie.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

In vier stappen klaar voor e-invoicing

De verplichte deadline van 1 januari 2026 nadert met rasse schreden.  Als accountant kan – en moet – ji...

Ingenieur werd accountant: “Ik blijf met getallen naar oplossingen zoeken” (Intal) 

Als burgerlijk ingenieur was Philippe Vanovenberghe niet meteen voorbestemd om in de voetsporen van z’n vader te treden,...

Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen: vanaf 2025 uitbreiding naar andere lidstaten

Voor btw-plichtigen met een beperkte omzet bestaat er een btw-vrijstellingsregeling, waardoor zij op hun handelingen gee...

Companyweb overgenomen door Altares Dun & Bradstreet

Altares Dun & Bradstreet heeft de overname aangekondigd van Companyweb. Met deze stap versterkt Altares haar leidend...

Helft Belgische ondernemers is niet op de hoogte van e-invoicing wetgeving

Veel Belgische bedrijven zijn nog niet klaar voor de overgang naar e-invoicing, blijkt uit een onderzoek van Lucy bij 30...

SBB accountants & adviseurs verwelkomt de 600ste medewerker

SBB accountants & adviseurs heeft 2024 net afgerond met de aanwerving van zijn 600ste medewerker. Het kantoor wil me...

Vibeke Müller is Chief People Officer van Visma Group

Visma kondigt de benoeming aan van Vibeke Müller als Chief People Officer met ingang van 15 januari 2025. Vibeke Müller ...

Goede score voor België in wereldwijd Wolters-Kluwer-rapport

Wolters Kluwer Tax and Accounting (TAA) kondigt aan dat haar eerste wereldwijde studie, de Future Ready Accountant, nu b...

Waarover spreekt de accountant met zijn klanten?

SBB Accountants & Adviseurs publiceerde zopas een gids met tips van haar ondernemerscoaches en experten. In twaalf h...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.