03/12/2024

Accountants en belastingadviseurs luiden de noodklok

Meer dan 1600 accountants en belastingadviseurs namen deel aan de jaarlijkse barometer van het ITAA.  Twee duidelijke trends: enerzijds weegt de toename van administratieve regels en verplichtingen op de aantrekkelijkheid van de sector, beroepsbeoefenaars doen niettemin voorstellen om deze lasten te verlagen. Anderzijds blijft de sector rekruteren. Het percentage van kantoren die op zoek zijn naar werknemers is bemoedigend.

Verhoogde administratieve lasten   

De overmaat aan administratief werk wordt dit jaar opnieuw door 92% van de respondenten aangehaald. Nieuw in 2024: twee bijzonder tijdrovende wijzigingen die ook voor interpretatie vatbaar zijn, versterken dat gevoel, meer bepaald bijlage 270 MLH en de nieuwe btw-verplichtingen voor gemengde en gedeeltelijk belastingplichtigen. 

“We blijven hameren op de noodzaak om professionals in een vroeg stadium te betrekken bij het wetgevend en administratief proces”, zegt Bart Van Coile, voorzitter van het ITAA, “Dit zou vermijdbare lasten in de toekomst voorkomen bij het uitrollen van nieuwe maatregelen.”

Pas achteraf om verduidelijkingen en FAQ’s verspreiden over de twee eerder vernoemde wijzigingen, is vijgen na Pasen. De late publicatie van aanvullende informatie heeft de verwarring doen toenemen. Veel leden hekelen ook de overtolligheid van administratieve verzoeken, ver van de “only-once”-principes die al meer dan tien jaar van kracht zouden moeten zijn.

Meer dan de helft van de bedrijven in de sector rekruteert 

Precies 56% van de respondenten geeft aan dat het bedrijf waarin ze actief zijn op zoek is naar nieuwe medewerkers. Dit cijfer heeft zich de afgelopen jaren gestabiliseerd, een teken van duurzame groei in de sector. Voor meer dan 9 op de tien bedrijven blijken deze aanwervingen moeilijk. Respondenten wijzen op de druk en de administratieve lasten die worden opgelegd aan KMO’s en beroepsbeoefenaars.

Voorstellen om bedrijven te ontlasten

De barometer is ook een gelegenheid om concrete suggesties te verzamelen om het werk in het veld te vergemakkelijken. Meer dan 500 respondenten schreven constructieve suggesties. Ze kunnen in 3 categorieën opgedeeld worden: betere overheidsportalen, een sterk mandaat en beredeneerde wetgeving.

  • Betrouwbaardere en flexibelere overheidsportalen
    • Echt 24 uur per dag toegankelijk, het hele jaar door en gebruikersgericht
    • Een werkelijk uniek platform voor alle federale èn gewestelijke overheidsdiensten
    • Standaardisering van de gegevensuitwisseling tussen verschillende overheidsinstanties onderling en tussen overheid en belastingplichtigen
    • Een echt “only-once”: een document dat aan de ene administratie wordt verstrekt, hoeft niet meer aan de andere te worden verstrekt
    • Versterking van het mandaat van beroepsbeoefenaars in het openbaar register
  • Geldig voor alle overheidsdiensten (federaal, gewestelijk en lokaal)
    • Dat toegang verleent tot alle nodige gegevens
    • Dat snel en direct telefonisch contact met de administratie mogelijk maakt 
    • Eenvoudigere, stabiele, geplande en voorspelbare (fiscale) wetgeving
  • Afgetoetst met beroepsbeoefenaars vóór de besluitvorming
    • Eerst op maat van de KMO, nadien voor grotere entiteiten
    • Volgens een vaste kalender die met de sector is afgesproken
    • Inclusief de erkenning van het recht om fouten te maken
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

In vier stappen klaar voor e-invoicing

De verplichte deadline van 1 januari 2026 nadert met rasse schreden.  Als accountant kan – en moet – ji...

Ingenieur werd accountant: “Ik blijf met getallen naar oplossingen zoeken” (Intal) 

Als burgerlijk ingenieur was Philippe Vanovenberghe niet meteen voorbestemd om in de voetsporen van z’n vader te treden,...

Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen: vanaf 2025 uitbreiding naar andere lidstaten

Voor btw-plichtigen met een beperkte omzet bestaat er een btw-vrijstellingsregeling, waardoor zij op hun handelingen gee...

Companyweb overgenomen door Altares Dun & Bradstreet

Altares Dun & Bradstreet heeft de overname aangekondigd van Companyweb. Met deze stap versterkt Altares haar leidend...

Helft Belgische ondernemers is niet op de hoogte van e-invoicing wetgeving

Veel Belgische bedrijven zijn nog niet klaar voor de overgang naar e-invoicing, blijkt uit een onderzoek van Lucy bij 30...

SBB accountants & adviseurs verwelkomt de 600ste medewerker

SBB accountants & adviseurs heeft 2024 net afgerond met de aanwerving van zijn 600ste medewerker. Het kantoor wil me...

Vibeke Müller is Chief People Officer van Visma Group

Visma kondigt de benoeming aan van Vibeke Müller als Chief People Officer met ingang van 15 januari 2025. Vibeke Müller ...

Goede score voor België in wereldwijd Wolters-Kluwer-rapport

Wolters Kluwer Tax and Accounting (TAA) kondigt aan dat haar eerste wereldwijde studie, de Future Ready Accountant, nu b...

Waarover spreekt de accountant met zijn klanten?

SBB Accountants & Adviseurs publiceerde zopas een gids met tips van haar ondernemerscoaches en experten. In twaalf h...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.