02/07/2024

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe houd je als accountantskantoor toch overzicht op alle openstaande taken, deadlines, en wie is waarvoor verantwoordelijk? Een deadline missen is simpelweg geen optie. Daarom delen we in dit blog tips om je taakbeheer te optimaliseren, zodat je team hyperefficiënt kan werken en elke taak gestroomlijnd wordt afgevinkt.

Slimmer taakbeheer zorgt voor rust in ‘t hoofd

De impact van goed taakbeheer gaat veel verder dan het duidelijk verdelen van de taken en dit in een overzichtelijk schema zetten. Optimaal taakbeheer leidt tot minder stress en een groter gevoel van controle over het werk, wat essentieel is voor een gezonde en positieve werkomgeving. 

  • Voorspelbaarheid: overzicht in de planning van de komende weken
    Goed taakbeheer zorgt ervoor dat administratief medewerkers en accountants ruim van tevoren aan zien komen wanneer er een drukke periode aankomt, en wat ze mogelijk eerder kunnen oppakken als ze tijd hebben. Een voorspelbare en inzichtelijke planning voorkomt werkstress, last-minute overwerken of een ongezond hoge werkdruk.
  • Haal deadlines: voorkom boetes voor je klanten
    De druk op de ketel kan hoog oplopen in BTW-maanden. Een overzichtelijke lijst met openstaande taken is dan fijn zodat je prioriteiten kunt stellen. Je ziet in één oogopslag voor welke taken de deadline razendsnel nadert. Door beter inzicht in wat er op je bordje ligt, voorkom je boetes voor je klanten. Jij ziet eenvoudig welke taken topprioriteit hebben en welke aangiftes dringend ingediend moeten worden.
  • Slim toewijzen van taken: match taken aan vaardigheden van medewerkers
    Het toewijzen van taken op basis van individuele sterke punten, expertise en interesses is een stap die je accountantskantoor efficiënter en productiever maakt. Administratief medewerkers en accountants met specifieke vaardigheden kunnen lastige taken efficiënter en met meer nauwkeurigheid uitvoeren. Dankzij goed taakbeheer, in een CRM zoals AdminPulse, kun je eenvoudig taken toewijzen aan beschikbare medewerkers met de juiste kennis. De taakverdeling optimaliseren wordt een fluitje van een cent, het werkplezier van medewerkers stijgt en je verbetert de kwaliteit en snelheid waarmee taken worden uitgevoerd.

Taakbeheer-software is je beste bondgenoot om een behapbare planning te maken

Software voor taakbeheer helpt accountantskantoren om taken efficiënt te verdelen en om de voortgang te monitoren. Het geeft real-time inzicht waardoor iedereen op de hoogte is en verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn of haar werk.

Let op: Excel is géén taakbeheer-tool

Op veel kantoren wordt een gezamenlijk Excel-sheet gemaakt per project of klantdossier met de planning: wie doet wat en wanneer moet het klaar zijn? Maar hoe groter het team is, des te foutgevoeliger zo’n Excel-bestand wordt. Je kunt werken met kleurcodes, maar écht overzichtelijk wordt het nooit. Bovendien kun je niets automatiseren in Excel en het stuurt je ook geen herinnering als een deadline héél dichtbij komt en je bliksemsnel in actie moet komen. 

Met échte taakbeheersoftware krijg je de controle terug over taakbeheer

  • Grip op álle taken binnen het kantoor: real-time inzicht
    Je hebt op elk moment overzicht over alle klantdossiers en alle taken. Met een paar kliks zie je wie waarmee bezig is en wie waarvoor verantwoordelijk is. En je ziet direct als een medewerker of team gas moet geven om een deadline te halen.
  • Automatiseer routinetaken: minder handmatig werk
    Is het elke BTW-maand een strijd tegen de klok om alle facturen van klanten te ontvangen? Vanuit taakbeheersoftware stuur je simpel en volautomatisch een e-mail om klanten ruim van tevoren aan te sporen alles aan te leveren. Dit soort automatiseringen scheelt je handmatig werk.
  • Eenvoudig samenwerken: overzicht wie wat doet
    Werk je samen met collega’s aan een klantdossier? Dan zie je welke taken openstaan en zijn afgevinkt door jezelf en anderen. Daarnaast heeft elk teamlid een eigen lijst met daarop de taken en deadlines waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Zo blijft alles inzichtelijk en overzichtelijk.
  • Taken afvinken: inzicht in de voortgang
    Is een taak uitgevoerd? Dan registreer je het waarna het verdwijnt van je takenlijst. Gebruik je een alles-in-één-CRM zoals AdminPulse, dan kun je ook direct je uren registreren en het (meer)werk op de factuur van de klant zetten.
  • Prioriteiten stellen: reminder aan deadlines
    Doordat al je taken voor al je klantdossiers overzichtelijk worden weergegeven, zie je snel welke taken nú aandacht nodig hebben. Hierdoor maak je betere keuzes welke taak je eerst uitvoert en wat nog even kan wachten.
  • Langetermijnplanning: anticipeer op toekomstig werk
    Heb je een drukke periode voor de boeg of heb je juist de kans om even op adem te komen? Dankzij taakbeheersoftware krijg je inzicht in toekomstige werkzaamheden, waardoor je niet langer wordt geleefd door de dagelijkse hectiek. Door deze vooruitblik behoud je de controle over je planning

Conclusie: goed taakbeheer brengt rust en overzicht

Door prioriteit te geven aan slim taakbeheer creëer je een werkomgeving in je accountantkantoor waarin rust en duidelijkheid bestaan. Een voorspelbare planning, de juiste match tussen taken en vaardigheden en een eerlijke verdeling van de werklast zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt. Maak het jezelf makkelijker en kies voor een software-sidekick zodat je taakbeheer overzichtelijker en eenvoudiger wordt. Begin vandaag nog met het optimaliseren van je taakbeheer en pluk de vruchten van een gezonde bedrijfscultuur.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Visma neemt Antwerps softwarebedrijf FlowTribe over

Accounton en AdminPulse bundelen krachten voor geïntegreerde accountancy-oplossingen Visma kondigt aan dat het zijn aanw...

Cybersecurity & boekhoudsoftware: hoe houden we jouw data veilig?

Een interview met Jacob Kiers, Security Engineer bij Yuki, over cybersecurity en het belang van veilige data. Dit versch...

Wolters Kluwer lanceert Clearfacts Kyte om e-facturatie voor kmo’s te vereenvoudigen

Nieuwe softwaremodule helpt bedrijven met de digitale facturatieverplichting Wolters Kluwer Tax & Accounting (TAA) i...

“Collega’s vroegen zelf om het te gebruiken” – Geert Schellekens over de kracht van Silverfin bij PwC

Geert Schellekens, partner bij PwC, noemt zichzelf een ‘early adopter’ van Silverfin. Hij bracht de tool mee naar PwC Be...

De kracht van de Liantis-tool Bedrijfsleidersbeheer: klantengetuigenis Kantoor Dewulf

De tool Bedrijfsleiderbeheer van Liantis biedt accountants een eenvoudige en efficiënte manier om het loondossier van hu...

Managementrapportages: het fundament voor modern accountantsadvies

Als accountant ken je het belang van goed financieel inzicht als geen ander. Maar een degelijk opgestelde managementrapp...

Tim Wynant (Meraki) over 12 jaar digitalisering: “In het begin was het een gevecht”

Tim Wynant van Meraki noemt AdminPulse het kloppend hart van z’n kantoor. “Je merkt aan alles dat ze van een net, wit bl...

De impact van KYC op de antiwitwaswet: 5 misvattingen ontkracht

Compliance wordt steeds belangrijker voor accountants en ‘Know Your Customer’ speelt daarin een grote rol. KYC kent echt...

Mobiel boekhouden met de Yuki Assistant app

Hoe werkt mobiel boekhouden? Mobile accounting, oftewel mobiel boekhouden, vormt een van de belangrijkste trends en ontw...

“Op eigen kracht groeien is uitdagend, maar we zouden het niet anders willen” – Het verhaal van Dfisc

Het Brugse accountancykantoor Dfisc is in 11 jaar van 3 naar 20 medewerkers gegroeid, in omzet en klanten gaat het om 20...

Finse accountants experimenteren graag met nieuwe technologieën. Dat is een interessant verschil met België

Zet Finse accountants op het vliegtuig richting Brussel om met andere vakgenoten te brainstormen over de toekomst van de...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.