De samenleving en economie zijn in volle beweging. Dat geldt ook voor de accountancysector. In een alsmaar digitaler en globaler wordende wereld moet je je als accountant voortdurend aanpassen om relevant te blijven. Denken in klanten, niet in uren: daar gaat het om. Nieuwe (technologische) trends kunnen je op weg helpen naar een betere dienstverlening en het bieden van échte meerwaarde aan klanten. Wat zijn volgens specialisten de vijf belangrijkste trends in de accountancysector? De redactieraad van AccountancyVandaag somt ze op.
1. Automatisering en digitalisering van administratief werk wordt de norm
Het gebruik van automatisering en AI in de accountancysector is al goed op gang. De meeste Belgische accountants gebruiken diverse softwarepakketten die hen helpen om hun activiteiten – van belastingaangiftes tot financiële rapportages – te digitaliseren en te automatiseren. Silverfin is hier een mooi voorbeeld van. Dit betekent dat je als accountant minder tijd hoeft te besteden aan administratieve taken. Tegelijk vraagt deze aanpak ook om nieuwe (digitale) vaardigheden. Jij en jouw medewerkers moeten immers begrijpen hoe AI-systemen werken en hoe je deze technologieën doelgericht inzet om jouw werk efficiënter te maken.
De opkomst van AI roept echter ook zorgen op. Er is de vrees dat een doorgedreven automatisering jobs in de sector zal vernietigen, en dat de rol van accountant zal worden gereduceerd tot het controleren van output van machines. Het gebruik van AI zal processen zeker versnellen en vergemakkelijken, maar het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die een accountant biedt, kan door moderne technologie niet worden vervangen. Meer zelfs: als accountant krijg je de kans om je te richten op complexere taken, zoals strategisch advies en data-analyse. Het vermogen om data te interpreteren en te vertalen naar bruikbare inzichten wordt steeds belangrijker, en dit is een gebied waar AI een hulpmiddel, maar geen vervanger zal zijn.
2. De zoektocht naar nieuw talent blijft een uitdaging
Vandaag is het als zaakvoerder van een accountantskantoor niet eenvoudig om talentvolle, gekwalificeerde medewerkers aan te trekken. In die strijd om talent is het des te belangrijker om na te gaan hoe je interne bedrijfsprocessen kunt stroomlijnen en hoe je jouw bestaande medewerkers klaarstoomt voor de toekomst. Het gebruik van nieuwe technologieën – zoals hierboven beschreven – past perfect in dit plaatje. Hebben jouw collega’s de (digitale) competenties die nodig zijn voor de komende tien jaar? Upskilling en reskilling zijn niet langer buzzwoorden, maar wel essentieel om talent aan boord te houden en kwaliteitsadvies aan klanten te kunnen blijven garanderen.
Denk dus goed na hoe je binnen jouw accountantskantoor routinematige – en dus vaak minder spannende – werkzaamheden organiseert. Ook omdat jonge medewerkers een werkweek van 45 of meer uren niet meer vanzelfsprekend vinden.
2. Gelijke tred houden met veranderende regelgeving en compliance
Zowel op nationaal als Europees niveau zijn er tal van veranderingen in wet- en regelgeving die een impact hebben op het beroep van accountant. Denk bijvoorbeeld aan de antiwitwaswetgeving en GDPR-regels, of – recenter – de Europese CSRD-richtlijn die momenteel in nationale wetgeving wordt omgezet. Al die wijzigingen maken jouw job er niet eenvoudiger op. Jij en jouw kantoormedewerkers moeten constant op de hoogte blijven van de nieuwste wetgeving en ervoor zorgen dat jouw klanten aan alle vereisten voldoen.
Het naleven van deze regels is geen eenvoudige taak en vereist vaak aanzienlijke investeringen in tijd en middelen. Bovendien verhoogt de complexiteit van de regelgeving het risico op fouten, wat kan leiden tot zware sancties. Als accountant moet je dus niet alleen jouw kennis up-to-date houden, maar ook effectieve interne processen en controles implementeren om compliance te waarborgen.
4. Cyberveiligheid en data privacy: safety first!
In een vorig artikel op onze website lichtten we al het belang van digitale veiligheid op kantoor toe. Geen toeval, want met de toenemende digitalisering in de sector vergroot ook het risico op cyberaanvallen en datalekken. Als fiscaal adviseur en vertrouwenspersoon beschik je vaak over gevoelige informatie van jouw klanten, zoals financiële data en persoonsgegevens. De verantwoordelijkheid om deze gegevens te beschermen is enorm, en een inbreuk op deze gevoelige data kan desastreuze gevolgen hebben voor zowel jouw kantoor als jouw klant.
Het waarborgen van een cyberveilige werkomgeving vraagt om een voortdurende focus en investeringen in de nieuwste technologieën. Dit gaat verder dan alleen het installeren van antivirussoftware – het omvat ook het implementeren van geavanceerde firewalls, encryptie en het trainen van jouw medewerkers en klanten om zich bewust te zijn van phishingaanvallen en andere vormen van cyberdreigingen. De GDPR-wetgeving legt bovendien strenge eisen op aan hoe data moet worden beheerd en beschermd, wat de noodzaak voor waterdichte beveiligingsmaatregelen alleen maar vergroot.
5. De impact van veranderende klantverwachtingen op de rol van accountant
Door de opmars van nieuwe digitale ontwikkelingen krijg je als accountant een nieuwe rol. Omdat routinematige taken steeds meer geautomatiseerd worden, komt er tijd vrij voor toekomstgerichte adviesverlening en nieuwe diensten. Hierdoor neemt de kritiek toe op het klassieke verdienmodel van uurtje-factuurtje. Wat reken je door naar de klant? Steeds meer kantoren hanteren vaste prijzen voor hun dienstverlening.
Klanten verwachten alsmaar meer dat hun accountant hen helpt bij strategische beslissingen, zoals bedrijfsontwikkeling, investeringen en risicomanagement. Dit betekent dat je jouw vaardigheden moet uitbreiden en een volwaardige adviseur moet worden. Daar horen ook soft skills bij, zoals onderhandelings- en presentatietechnieken. Ook belangrijk: klanten worden veeleisender over de manier waarop je diensten levert. Klanten willen sneller en op maat gemaakte oplossingen, vaak in een digitaal formaat. Als gevolg hiervan moet je blijven investeren in technologie en digitale platformen én zo proactief mogelijk communiceren (lees: jouw klanten actief begeleiden in plaats van enkel reactief op te treden).