Het Lummense Fiskaal Advieskantoor Vangermeersch mag dan in de jaren zeventig van de vorige eeuw opgericht zijn door vader Vangermeersch, vandaag bestaat het zeskoppige team uit pure ‘girl power’, aangevuurd door Machteld Vangermeersch. Zij nam het kantoor in 2000 over van haar vader en maakte de voorbije jaren werk van digitalisering, onder andere door de keuze voor Yuki. Daar wilden we bij AccountancyVandaag graag het fijne van weten.
Op een zucht van Kerstmis vinden Machteld, Laura en Britt nog nipt een gaatje in hun agenda om een boom op te zetten over de digitale wind die door het accountancylandschap waait. De dames verschijnen goedgemutst aan de gesprekstafel. Meteen is de toon ook gezet voor de fijne werksfeer op kantoor, iets waar Machteld een erezaak van maakt.
‘Mijn vader is piepklein begonnen en werkte lang alleen. In 2000 nam ik het kantoor van hem over. Anno 2024 hebben we een stabiel team van zes vrouwen sterk. Ik vind het heel belangrijk om die familiale sfeer levend te houden’, steekt Machteld van wal. ‘Ik hecht ook veel belang aan een gezonde work-life balance, waarin voldoende plaats is voor je gezin. Hier moet zelden overgewerkt worden en weekendwerk is al helemaal niet aan de orde. Ook niet in de drukste periodes, neen. Is het typisch vrouwelijk om daar meer aandacht aan te geven? Goh, ik denk niet graag in clichés, maar het zou wel kunnen dat vrouwen daar alerter voor zijn!’ (lacht)
Waar Fiskaal Advieskantoor Vangermeersch oorspronkelijk vooral eenmanszaken bediende, ziet de klantenportefeuille er vandaag veel gevarieerder uit. ‘Zeker de laatste jaren hebben we een grote inhaalbeweging gemaakt en namen we heel wat vennootschappen en kmo’s onder onze vleugels’, aldus Machteld. ‘De verhouding is nog niet 50/50, maar we zijn goed op weg om daar te geraken.’
Machtelds team telt vijf medewerksters. Drie van hen – Britt, Kathleen en Cindy – beheren dossiers, terwijl collega Ann meer bezig is met de algemene administratie en het onthaal van het kantoor. Daarnaast helpt ze ook met de input. Laura, tenslotte, is intern fiscaal accountant.
Van Basecone naar Yuki
‘Vanaf 2019 hebben we echt werk gemaakt van de digitalisering van ons kantoor’, vertelt Machteld. ‘We zijn toen overgeschakeld van Basecone op Yuki. We konden toen niet vermoeden dat er een grote pandemie op ons zou afkomen, met een belangrijke impact op onze digitale transitie. We waren nog maar goed en wel gestart met de implementatie van Yuki of we werden plots veroordeeld tot thuiswerk. Niet ideaal, natuurlijk. Onze opstart verliep daardoor moeilijker en trager dan we gehoopt hadden. Voor alle duidelijkheid: dat lag niet aan Yuki. Vandaag zijn we echter helemaal ingewerkt. We hebben nu 55 of zo’n 20% dossiers die op Yuki draaien en we hevelen stelselmatig bijkomende dossiers over naar het platform.’
Doorgedreven support
Het is hier dat collega’s Laura Claes en Britt Wendrickx in het vizier komen. Zij hebben heel erg aan de digitale kar getrokken. ‘We zijn heel tevreden over Yuki’, aldus Laura. ‘Niet alleen over de doorgedreven support van ons Yuki-aanspreekpunt Anja, maar ook over hun bereidheid om op maat te werken en om met onze input aan de slag te gaan. Yuki heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we nu makkelijk fiscale balansen uit het systeem kunnen laten rollen.’
Britt knikt instemmend. ‘De efficiëntiewinst die we dankzij Yuki boeken, mag er zijn’, zegt ze. ‘We waren altijd al goed georganiseerd, waardoor echt zware piekmomenten sowieso zeldzaam waren, maar nu zijn er gewoon geen btw-pieken meer.’
Durven loslaten
Hoe de rest van hun digitale spectrum er uitziet, willen we nog graag weten. ‘Van Basecone hebben we dus afscheid genomen’, aldus Britt. ‘Naast Yuki werken we voor enkele dossiers nog met ExpertM. En uiteraard ook Silverfin, toch een beetje de Rolls Royce in accountancy. Fid-Manager en Scrada sluiten het rijtje af.’
Tot slot horen we graag nog welke gouden raad Machteld en co meegeven aan collega’s die aarzelen of ze de overstap naar het digitale nog moeten maken.
‘Ik vind dat je niet bang moet zijn om die stap te zetten’, zegt Machteld met overtuiging. ‘Maar zeker ook: neem je tijd én durf dingen loslaten. Laat jongere collega’s je digitalisering in handen pakken. De meesten onder hen zijn digital natives en hebben die moderne mindset bij de geboorte meegekregen. Geef ze het vertrouwen om die digitale professionalisering op de rails te zetten. Zo trek je gemakkelijker jong talent aan en maak je je kantoor toekomstbestendig, wat een goede zaak is als je ooit je kantoor zou willen doorgeven.’