De accountant wordt bedrijfsleider. Die shift ziet Tim Wynant van Meraki sinds een jaar of vijf. “Collega’s die hun kantoor runnen als een bedrijf moeten zich geen zorgen maken over de toekomst. Voor hen zal er altijd genoeg werk zijn.”
We staan voor uitdagende tijden. Tegelijk komen gigantische opportuniteiten op ons af. Dat zegt Tim Wynant van kantoor Meraki uit Halle. “Ik ben al 12 jaar bezig met digitalisering, en weet intussen: de evolutie gaat doorgaans trager dan wat softwarehuizen beweren. Ze doen vaak alsof het nu of nooit is. Alsof je de boot volledig mist als je niet overstapt.”
“Alleen: vandaag zit daar een grond van waarheid in. Peppol, ChatGPT en andere brengen alles in een stroomversnelling. Gaan kantoren die niet schakelen in 2026 verdwijnen? Nee, maar misschien wel in ’27 of ’28. Dan zullen we de impact van Peppol pas echt voelen, en gaan we dus minder manueel moeten tussenkomen in de verwerking van documenten.”
Bijkomende opleiding van je medewerkers
“Als je je daar niet op voorbereidt, gaan sommige van je mensen straks misschien met hun vingers zitten draaien. Je zal zowel de juiste nieuwe mensen nodig hebben als je bestaande mensen bijkomende vaardigheden bijbrengen via extra training.”
“Er zijn kantoren die nu pas beginnen met Yuki, AdminPulse, Octopus, of welke tool dan ook. Kantoren voor wie digitalisering nog echt iets nieuws is. Dan denk ik terug aan alle fouten die wij sinds 2012 hebben gemaakt … Als je die als kantoor nu nog allemaal moet maken, in een context waarin klanten veel makkelijker overstappen, technologie sneller evolueert en software veel duurder is geworden dan 10 jaar geleden, dan weet je: de uitdaging is enorm.”
Een positieve trend die Tim opmerkt is de verschuiving van pure accountant naar accountant-bedrijfsleider. “De laatste vijf jaar is die shift overduidelijk. Uiteraard had je ook daarvoor accountants die ook ondernemer waren, alleen vormden die een minderheid. Vandaag runnen veel meer collega’s hun kantoor als een bedrijf. Fantastisch! Zij moeten zich geen zorgen maken over de toekomst: er zal meer dan werk genoeg zijn.”
“Gaan kantoren die niet schakelen in 2026 verdwijnen? Nee, maar misschien wel in ’27 of ’28. Dan zullen we de impact van Peppol pas echt voelen.”
Veranderen is hard werk
“Een ander deel van onze sector blijft wel moeilijk in beweging te krijgen. En ik weet: het is niet makkelijk, als accountancykantoor met al je deadlines door een verandertraject gaan. Dat is hard werk.”
Om future-proof te worden, gelooft Tim sterk in het ontwikkelen van nieuwe diensten. “Ik denk daarbij aan consultancy en diepgaande ondersteuning, niet alleen op financieel vlak. Ook van bedrijven met een boekhoudafdeling, maar waar ze niet vertrouwd zijn met moderne software en processen. Als vertrouwenspersoon zijn we daar de aangewezen partner.”
“Een ander deel van onze sector blijft wel moeilijk in beweging te krijgen. En ik weet: het is niet makkelijk, als accountancykantoor met al je deadlines door een verandertraject gaan.”
Oplossingen uit het buitenland
“Ik heb altijd oplossingen gezocht buiten onze sector en in het buitenland. Je stuit er op verrassende dingen. Tegelijk, als ik in het VK of in Nederland kom, stel ik vast dat we in ons land niet slecht bezig zijn. Want na de top van innovatieve kantoren in die landen volgt de rest op ruime afstand.”
Het pricingmodel van Meraki steunt op drie – weliswaar indicatieve – abonnementsformules, geïnspireerd op de prijszetting van software. “Om duidelijk te tonen wat je krijgt voor welke prijs”, legt Tim uit. “En om eerlijk te zijn: ook om het cliënteel waar we liever niet voor werken, af te schrikken. Ben je op zoek naar de allergoedkoopste boekhouder? Zoek gerust verder. Wij gaan je boekhouding niet doen voor 800 euro.”
“Ben je op zoek naar de allergoedkoopste boekhouder? Zoek gerust verder. Wij gaan je boekhouding niet doen voor 800 euro.”
Bouw op sterktes van je mensen
“Om toekomstbestendig te zijn, moet je als kantoorhouder goed kijken waar de capaciteiten en interesses van je mensen liggen. Van daaruit kun je diensten gaan bouwen. Een van m’n vennoten heeft veel expertise in vzw-boekhouding, en dus focussen we onder meer op vzw’s. Er zit veel talent in elk kantoor, geef mensen de ruimte om dat te ontwikkelen.”
Zelf houdt Tim zich vooral bezig met strategie. “Soms zijn dat zuiver strategische trajecten, zonder compliance, voor bedrijven die geen accountancyklant zijn van ons. Niet evident. Ik krijg vaak de reactie: jij bent toch accountant, waarom ben jij met strategie bezig?”
“Ik denk dat je bijna iedereen kunt leren boekhouden. Ook fiscaliteit valt aan te leren. Maar een goed gesprek waarbij je je in de plaats van je klant stelt: dat moet je in je hebben.”
“Dat doet me altijd een beetje pijn. De juiste mensen en middelen zoeken voor een onderneming, nieuwe producten of diensten gaan ontwikkelen: zulk advies verwacht men inderdaad niet meteen van een accountant.”
“Of ik mezelf externe CFO noem? Ik heb wat moeite met die term: CFO is een beetje een vuilbakbegrip geworden. Voor mij zijn financieel en strategisch advies twee totaal andere dingen. In onze strategische workshops starten we met het uiteindelijk doel. Pas op het einde kijken we naar de strategy gap tussen waar het bedrijf staat en waar het in de toekomst wil staan. Finance vertrekt eerder van wat er nu is en wat er budgettair mogelijk is. De insteek verschilt significant.”
“Snelgroeiende bedrijven hebben sowieso veel ondersteuning nodig, ook richting hun investeerders. Voor accountancykantoren ligt daar volop potentieel. Nu, en niet pas over een paar jaar, als iedereen erop is gesprongen.”
“De juiste mensen en middelen zoeken voor een onderneming, nieuwe producten of diensten gaan ontwikkelen: zulk advies verwacht men inderdaad niet meteen van een accountant.”
Empathie wordt nog belangrijker
De toekomst? Die draait, zegt Tim, om mensen. “Ik denk dat je bijna iedereen kunt leren boekhouden. Ook fiscaliteit valt aan te leren. Maar een goed gesprek waarbij je je in de plaats van je klant stelt: dat moet je in je hebben.”
“Wie zich niet kan openstellen, of zich nooit nederig opstelt: zo iemand nemen wij bij Meraki niet aan. Bij ons is EQ belangrijker dan studies of ervaring. Mis je die empathie, dan loopt het fout. Misschien niet direct, maar ooit wel. Let op: frictie mag er zijn, zolang die constructief blijft.”
“Want ondanks alle software, alle technologie, draait het in onze branche nog altijd om mensen. In m’n postgraduaat trendanalyse leerde ik dat het de afgelopen 10 jaar vooral over connectiviteit ging, maar dat het richting 2030 veel meer over connectie zal gaan. Verbinding tussen mensen: daar is iedereen naar op zoek.”