Klantschalig

Deze week vindt het tweede ITAA-congres plaats. Bovendien is vrijdag 10 november de internationale dag van de accountant.

Tijd voor een reflectie over een evolutie in ons beroep

In een vorige column beschreef ik de zoektocht naar schaalgrootte in de accountancy-sector. Gretige financiers hiervan, zijn te vinden in de wereld van private equity.

De expansiedrang leidt, volgens mijn bescheiden mening, tot grootschaligheid van de accountancy. Een grootschalige bedrijfstak is, volgens Van Dale, de verklaring van het begrip “industrie”.

Is het dan terecht om te spreken van een industrialisering van de accountancy-sector? En wat kan dit betekenen voor klanten, medewerkers en andere stakeholders? Schaalgrootte werd ruimschoots beschreven door tal van auteurs. Academici verrichtten er onderzoek naar.

Klassieke voordelen van grootschaligheid zijn ondermeer een hogere kostenefficiëntie (door standaardisering), een grotere koopkracht, meer beschikbare middelen, een ruimer aanbod (van goederen en diensten). Er zijn heel wat competente professionals die, aangetrokken door de verscheidenheid aan functies, een groot accountantskantoor verkiezen om er hun ambitie de vrije loop te laten.

Tal van ondernemers zoeken one stop shop – oplossingen bij uit de kluiten gewassen kantoren terwijl diverse organisaties er graag aankloppen om intensieve samenwerkingen op te zetten. Een exploitatie op industriële schaal, lijkt in vele opzichten ideaal. Het hoeft niet te verbazen dat ook onze sector in de greep is van consolidatie.

En wat dan met de kantoren die op kleinere leest geschoeid zijn?

Kleinschaligheid wordt soms met enig misprijzen bekeken. Onterecht want kantoren die ervoor kiezen om op kleinere schaal te werken, beschikken over een waaier aan troeven.

Wat kleinere kantoren vooral kenmerkt, is hun persoonlijke aanpak en het “close contact” met de klanten. Medewerkers voelen zich vaak meer betrokken, ze staan dichter bij de klanten én bij het management. Bovendien kunnen ze zich beter profileren wat carrièrekansen biedt.

Eén van de belangrijkste stakeholders van kleinschalige kantoren, zijn ongetwijfeld de IT-bedrijven. Deze sector industrialiseert ontegensprekelijk wat, misschien paradoxaal, voordelen oplevert voor kleinere accountantskantoren. Door hun grootschaligheid zijn softwarebedrijven in staat om betaalbare technologie te ontwikkelen die accountants in staat stelt om compliance-taken te automatiseren én hun klanten beter te adviseren.

Grootschalig of kleinschalig?

What’s in a name? Kleinschalige kantoren kunnen groot zijn in wat ze bieden en doen. Grootschalige kantoren kunnen overwegend werken voor kleine klanten. Wat als accountants hun klanten centraal stellen en hun schaal overeenkomstig aanpassen?

Klantschaligheid dus! Lijkt me een mooie uitdaging.      


Gert Engelen
Accountant en bezieler van Boox


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Google's perspectief: de onmisbare rol van AI in Accountancy

Artificial Intelligence, kortweg AI, domineerde de voorbije maanden tal van nieuwsberichten en gesprekken. Daarbij is de...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants) AI is hot. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, med...

AI zal geen jobs kosten, maar de inhoud van het werk van accountants wel danig veranderen

Onderzoek Acerta: Hoe kijkt accountancysector naar  opmars van AI? De accountancysector staat grotendeels positief tegen...

Klantenstop bij accountants: bedreiging of opportuniteit?

Een nijpend tekort aan accountants en de toenemende regeldruk leiden tot een alarmerende trend: klantenstops bij account...

Helft accountants weigert nieuwe klanten

Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants ​ Complexe regelgeving en toenemend...

Enquête onthult: 69,1% accountants kampt met deadlinedruk, maar praten helpt

In november 2023 deed AccountancyVandaag via de wekelijkse nieuwsbrief een enquête om de stijgende werkdruk te meten. 84...

Speak up, duurzame Accountant!

In mijn glazen bol voor 2024 is er één ding kristalhelder: duurzaamheid wordt steeds belangrijker! Onder invloed van de ...

Over DIY-sollicitanten en Bicky Burgers

Spontane sollicitaties, ze worden zeldzaam. Althans dat is mijn ervaring. Het hoeft niet te verbazen dat heel wat werkzo...

Kiezen is niet verliezen

Je strategie bepalen in een snel veranderende accountancymarkt Haast wekelijks kondigen accountancybedrijven overnames a...

Teleurstelling en hoop: wat rest na de 28ste Klimaatconferentie

De nasleep van COP28 laat me met zeer gemengde gevoelens achter. Er is een akkoord over “een overgang weg van foss...

4 opvallende consumententrends uit het Deloitte's digitale trendrapport

Generatieve AI: een revolutionaire trend In 2023 is generatieve AI uitgegroeid tot een centraal thema in de digitale wer...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.