07/02/2024

Helft accountants weigert nieuwe klanten

Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants ​

Complexe regelgeving en toenemende administratieve lasten, personeelstekorten en hoge klantverwachtingen: breed onderzoek van Wolters Kluwer bij meer dan 600 accountants legt pijnpunten in de sector bloot.  

Bijna 1 op 2 accountantskantoren wil niet meer groeien of wil zelfs zijn activiteiten terugschroeven omwille van de hoge werkdruk. 58% van de accountants geeft aan dat het verminderen van de werkdruk de topprioriteit is, eerder dan te investeren in digitale tools of het opleiden van werknemers. Dit staat haaks op het toenemende aantal startende bedrijven en eenmanszaken, die omwille van toenemende complexiteit, vaak een accountant nodig hebben. Dit blijkt uit een breed onderzoek van software- en informatieleverancier Wolters Kluwer en sectorfederatie ITAA bij onder meer dan 600 accountants in België. “Accountantskantoren worden gedwongen hun groei af te remmen: ze worden selectief in het aannemen en bedienen van hun klanten en voeren zelfs klantenstops in. Dit heeft nu al een impact, vooral voor zelfstandigen of mensen met een bijberoep. Deze groep heeft moeite om een accountant te vinden. Dit kan op termijn een nog acuter probleem worden,” getuigt Johan Jacobs, directeur van accountantskantoor Konsilanto.

“Om de werkdruk onder controle te houden, nemen kantoren hun toevlucht tot maatregelen zoals klantenstops. In de praktijk maakt dit het vooral voor eenmanszaken of het bijberoep moeilijker om een accountant te vinden, omdat accountants zich liever richten op klantprofielen waaraan ze meer diensten kunnen aanbieden. Zelf besluiten we ongeveer drie tot vier keer per maand om zo’n klant af te wijzen. We verwijzen ze door naar online tools waarmee ze zelf hun boekhouding kunnen doen en aan de nodige verplichtingen kunnen voldoen, voor specifiek advies kunnen ze nog altijd bij ons terecht als dat nodig is. Maar het blijft een potentiële barrière, die ook een belemmering kan vormen voor het starten van een bedrijf in bijberoep of het doorgroeien naar een hoofdberoep,” meent Johan Jacobs, directeur van accountantskantoor Konsilanto.

Het beroep van accountant staat al enkele jaren op de lijst van knelpuntberoepen van de VDAB. Ook dit jaar staat het weer in de top 10. Ook accountants ervaren dit: 73% van de ondervraagde kantoren geeft aan dat het aantal klantendossiers de afgelopen jaren is toegenomen. Tegelijkertijd is het aantal werknemers bij ongeveer de helft gelijk gebleven (42%) of zelfs gedaald (14%). Door de moeilijkheid om personeel te vinden, hogere verwachtingen van klanten en complexe (nieuwe) regelgeving en administratieve lasten vanuit de overheid, blijft de werkdruk voor accountants toenemen. Daarom zegt meer dan de helft (58%) dat het verminderen van de werkdruk de absolute topprioriteit is.    

“Accountants zijn overbevraagd door de administratieve last die de overheid oplegt”, stelt Bart van Coile, Voorzitter bij het Instituut voor de Belastingadviseurs en de Accountants (ITAA). “Alles wordt altijd maar complexer, wetboeken wijzigen voortdurend, waardoor er steeds nieuwe kennisopbouw vereist is. Ook de digitalisering speelt een rol. Uiteraard helpt die om bepaalde processen sneller en meer geautomatiseerd te laten verlopen. Maar tegelijk nemen hierdoor ook de verwachtingen van de klant toe. Die wil bijvoorbeeld alle info steeds up to date in het online portaal terugvinden.” 

Klantenstop

Het gevolg is dat kantoren hun groeiambities bijstellen. Bijna 1 op de 2 kantoren (46%) geeft aan niet meer te willen groeien of zelfs inkrimpen. Voor eenmanszaken ligt dit aandeel nog hoger (54%). Dit resulteert vaak in een beslissing om zeer selectief nieuwe klanten aan te nemen of zelfs bepaalde klantengroepen niet meer aan te nemen. Deze trend staat haaks op het feit dat er steeds meer bedrijven starten in België. In 2022 zijn er in België meer dan 120.000 nieuwe btw-plichtige bedrijven gestart, wat neerkomt op een jaarlijkse groei van 4,5%.1 Ook het aantal zelfstandigen, zowel in hoofdberoepen als in bijberoepen, blijft stijgen.2 Vooral deze laatste groep zou de impact van de druk op accountantskantoren kunnen voelen. 

Accountants voeren klantenstop in: impact het meest merkbaar voor zelfstandigen en mensen met bijberoep.  

Blijven focussen op digitale tools

 Wolters Kluwer ziet de komende jaren ook een belangrijke rol weggelegd voor het blijven opbouwen van kennis over digitale tools. De afgelopen jaren hebben veel kantoren geïnvesteerd in digitalisering en 43% van de kantoren geeft nog steeds aan dat dit een van hun topprioriteiten is.  

“Digitalisering is een hot topic en kan niet langer genegeerd worden in de boekhoudsector. Digitale tools hebben het potentieel om de werklast van accountants te verlichten. Met software kunnen repetitieve taken worden geautomatiseerd zodat accountants zich kunnen richten op inhoudelijk werk. Het is belangrijk dat accountants soepel leren werken met de programma’s om er het maximale uit te halen. Naast het aanbieden van e-learning programma’s en tips & tricks webinars, zijn we begonnen met het opzetten van customer success teams die klanten optimaal begeleiden bij het gebruik van de software om de werkdruk voor accountants te verminderen,” zegt Niels Priem, Managing Director Wolters Kluwer Tax and Accounting Benelux.  

Accountancy Challenges Webinars 

 Als wereldwijde software- en informatieleverancier voor accountants houdt Wolters Kluwer de vinger aan de pols van wat er speelt in de markt. Daarom lanceert Wolters Kluwer de nieuwe webinarserie “Accountancy Challenges”. Een eerste webinar behandelt het onderwerp “Accounting Trends: hoe zie jij als accountant de toekomst tegemoet?”. In de loop van 2024 volgen meer webinars en blogs met expertinzichten. Deze zullen gaan over belangrijke onderwerpen in de accountancybranche, zoals digitalisering, veranderende wet- en regelgeving en nieuwe wetgeving zoals de digitale factuur en ESG-rapportage.   

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Nieuw boek maakt e-facturatie begrijpelijk voor ondernemers en accountants

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie verplicht voor bijna alle Belgische btw-plichtigen. ...

Extralegale verloning op maat van de ondernemer

Liberoo – een groep met een twintigtal kantoren verspreid over Vlaanderen, die kleine ondernemingen ondersteunt op vlak ...

Sofisk en First bundelen krachten in nieuwe en sterk verbeterde tool 

Sofisk en First, twee veelgebruikte tools in de Tax-sector, bundelen de krachten in één gebruiksvriendelijke cloudoploss...

SBB neemt Kantoor Zuid - J&V, Aragon en FiskoData over

SBB Accountants & Adviseurs neemt meteen drie kantoren over in de provincies Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brab...

Horus Software volledig in handen van de familie Tailleur

Horus Software had een minderheidsaandeelhouder Investsud die kort na de oprichting in het bedrijf stapte. Vandaag raakt...

Weerstand ombuigen: zo maak je van veranderingen een succes

Verandering is een constante factor in de accountancy. Nieuwe wetgeving, digitalisering, de zoektocht naar talent: het z...

De passie-paradox in de inkomstenbelasting

Wat collectioneurs, fashionista’s, kunstliefhebbers, verzamelaars en andere culturele fanatici met elkaar gemeen hebben,...

Werkzaamheden uitvoeren in Zwitserland

U heeft met uw Belgisch of Nederlands bedrijf een opdracht gewonnen in Zwitserland en moet hiervoor werkzaamheden verric...

Nieuwe NACE-BEL-codes: wat verandert er?

Op 28 maart 2025 zijn de nieuwe NACE-BEL-codes officieel ingevoerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Alle ger...

Overheid start sensibiliseringscampagne e-facturatie

Bijna 1,2 miljoen btw-plichtige bedrijven moeten op 1 januari 2026 starten met elektronische facturatie. Daarvan zijn er...

ITAA en Jan Jambon vragen nog meer verbetersuggesties

Minister van Financiën Jan Jambon lanceerde samen met ITAA een oproep om verbeteringen voor te stellen voor de accountan...

Een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke facturatietool: Sumrise

In juni 2024 introduceerde Admisol, onderdeel van de Visma-groep, haar nieuwste innovatie: Sumrise. Deze pre-accounting ...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.