16/02/2024

Klantenstop bij accountants: bedreiging of opportuniteit?

Een nijpend tekort aan accountants en de toenemende regeldruk leiden tot een alarmerende trend: klantenstops bij accountantskantoren. Op zich niks nieuws onder de zon, wel de uitkomst van een onderzoek van Wolters Kluwer en het ITAA. De gevolgen voor de economie, met name de kmo-sector, zijn mogelijk groot. Is een klantenstop onvermijdelijk of zijn er creatieve oplossingen mogelijk?

De verzelfstandiging van onze economie is onmiskenbaar. Steeds meer Belgen wagen zich in het ondernemerschap, met meer dan 115.000 nieuwkomers in 2022. De cruciale rol van accountants in dit proces kan niet worden overschat. Hun begeleiding en expertise behoeden starters en kmo’s voor valkuilen, optimaliseren hun financiën en wijzen hen de weg naar opportuniteiten. Digitalisering kan en mag deze rol niet volledig overnemen.

De noodkreet van overwerkte accountants die klanten moeten weigeren, is dan ook zorgwekkend. De oorzaken – te veel regels en te weinig instroom – zijn reëel, maar vormen ze een onoverkomelijke hindernis?

De PIA Group van Steven Brouckaert en Nathalie Calle, roept in een recent opiniestuk op om “JA” te blijven zeggen tegen ondernemers. De kmo’s van morgen zijn immers de starters van vandaag. Een klantenstop zou hun groei belemmeren en de economie schaden.

Creatieve oplossingen zijn nodig. Investeren in AI, efficiëntere processen en employer branding om meer jongeren aan te trekken (zoals Bockie De Repper met Accountantsvanmorgen), zijn sleutelwoorden. De knelpunten in de sector moeten worden aangepakt, maar een klantenstop mag geen symptoombestrijding zijn.

De aantrekkelijkheid van het accountantsberoep kan worden versterkt door de nadruk te leggen op de boeiende rol die men speelt in de ontwikkeling van ondernemingen. Jonge mensen inspireren door te focussen op succesverhalen van starters, in plaats van probleemgevallen, kan de instroom bevorderen. Het Samen Impact-initiatief is een gedurfd initiatief dat alle steun verdient.

De toekomst van de accountancysector hangt af van een gezamenlijke inspanning om de uitdagingen proactief aan te pakken. Een klantenstop is, volgens PIA, geen oplossing maar een opportuniteit om creatief te denken en te innoveren. De economie heeft nood aan flexibele en gedreven accountants die klaarstaan om de kmo-motor van België te blijven voeden.

Vragen ter discussie

  • Is een klantenstop onvermijdelijk of zijn er creatieve oplossingen mogelijk om de werkdruk te verlichten?
  • Hoe kan de aantrekkelijkheid van het accountantsberoep worden vergroot?
  • Welke verantwoordelijkheid draagt de sector om de economische groei te bevorderen?
  • Hoe kan de digitalisering optimaal worden benut zonder de menselijke factor te verwaarlozen?

Deze discussie is cruciaal voor de toekomst van de accountancysector en de economie als geheel. De antwoorden zullen bepalen of we de knelpunten omzetten in kansen en de kracht van ondernemend België blijven stimuleren.

Dit artikel schetst een genuanceerd beeld van de problematiek binnen de accountancysector met input van de visie van de PIA Group. De dreiging van een klantenstop wordt hiermee afgezet tegenover de cruciale rol van accountants in de economie. De discussie over de toekomst van de accountancy is volop gaande. Laat je mening horen en draag aub bij aan het vinden van duurzame oplossingen.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Hello AI, bye bye accountant? Het belang van purpose en menselijk inzicht in accountancy

De schrijfkriebels jeuken bijzonder hard met het derde ITAA-congres in het vooruitzicht! Terwijl de wereld zich blind st...

De Accountant van Morgen: een meesterbrein of een slaaf van de machine?

De opkomst van AI in de accountancysector wordt vaak gepresenteerd als de heilige graal. Geen vervelend papierwerk meer,...

Bestaan kleine accountantskantoren in de toekomst nog wel?

Mijn eerste bijdrage gemist? De vraag of ‘kleine accountantskantoren binnenkort nog wel bestaan’, komt vaak naar voren i...

Bestaan kleine accountantskantoren in de toekomst nog wel?

Regelmatig krijg ik de vraag of kleine accountantskantoren nog wel bestaansrecht hebben in de toekomst. Het is een begri...

Administratieve rompslomp: waarom vereenvoudiging voor kmo's dringend is

Een bijdrage van Benjamin Tailleur, COO bij Horus Software. Benjamin richtte samen met zijn vader Philippe (ex-CEO van S...

Innovatie in KYC: lessen voor Belgische Accountants uit Denemarken

Door Steven Decorte van Accountantskantoor Dfisc, die vorige week Kopenhagen bezocht. Bij Dfisc geloven we sterk in inno...

Petteri Rantamäki van Visma over de evolutie van accountancy: “De combinatie van AI en de menselijke touch is cruciaal”

De accountancywereld transformeert razendsnel en het is aan de accountant om zich daarop voor te bereiden. Aangedreven d...

Google's perspectief: de onmisbare rol van AI in Accountancy

Artificial Intelligence, kortweg AI, domineerde de voorbije maanden tal van nieuwsberichten en gesprekken. Daarbij is de...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants) AI is hot. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, med...

AI zal geen jobs kosten, maar de inhoud van het werk van accountants wel danig veranderen

Onderzoek Acerta: Hoe kijkt accountancysector naar  opmars van AI? De accountancysector staat grotendeels positief tegen...

Helft accountants weigert nieuwe klanten

Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants ​ Complexe regelgeving en toenemend...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.