14/12/2023

Kiezen is niet verliezen

Je strategie bepalen in een snel veranderende accountancymarkt

Haast wekelijks kondigen accountancybedrijven overnames aan. De redenen waarom accountancykantoren samensmelten zijn divers. Het blijft een persoonlijke beslissing en er is geen goed of fout. Sterker zelfs, het is geen absolute noodzaak. 

Toch is het belangrijk dat je als kantooreigenaar nadenkt over je toekomst. Volgens Henri Maas en Onno Jol van MaeS en Partners, een specialist in fusies en overnames in de accountancysector, zouden accountants meer bezig moeten zijn met hun exit-strategie. Het is ook raadzaam om tijdig je medewerkers mee te betrekken in dit denkproces.

Keuzes maken, dat is iets wat ik ook las in een column van Gert Engelen van accountantskantoor Boox. “Ik zal binnenkort de knoop moeten doorhakken: ofwel opgaan in een grotere organisatie (maar welke dan en in welke rol?), ofwel het huidige kantoor verder uitbouwen. Een accounting-supermarkt of een accounting-delicatessezaak,” zoals Gert dit omschrijft.

Zo kan verkopen aan een groot accountancybedrijf veel kansen bieden. Bovenaan de piramide is er een duidelijke bedrijfsstructuur opgezet. Centrale diensten worden georganiseerd vanuit de hoofdzetel en uitgevoerd door specialisten.

Heel wat accountants zien er tegenop om hun kantoor futureproof te maken. Het wordt dan helemaal een opgave als ook klanten verwachten dat je hen helpt bij hun digitale shift. Ik vertel ook niks nieuws dat het vinden van nieuw talent moeilijk is geworden. Grote accountancybedrijven hebben hiervoor recruiters aan boord.

Veel accountants geven aan dat ze zich meer op hun vak zouden willen toeleggen, zonder al die verplichtingen die ze nu als leidinggevende hebben. Zij halen vaak de meeste energie uit het zoeken naar oplossingen voor een probleem van een klant. Volgens de recentste ITAA-barometer wegen de toegenomen regelgeving en de frequente wetswijzigingen heel zwaar door. Tel daar ook nog eens al die strakke deadlines bij. Redenen genoeg waarom accountantskantoren fuseren.

Zo zien we overigens kantooreigenaars naar elkaar toegroeien, omdat ze onderling een goede verstandhouding hebben. Belangrijk hierbij is dat er goede afspraken worden gemaakt. Maar ook voor de accounting-delicatessenzaak -of noem het een boutique kantoor- is er een markt.

Accountantskantoren die gespecialiseerd zijn in pakweg apothekers of een andere specifieke beroepsgroep kenden wel al. Die niche-aanpak kan best een slimme keuze zijn. In het huidig landschap is er ook plaats voor de technologie gedreven accountantskantoren. Zij richten zich vooral naar kleine ondernemingen en freelancers, die een vaste (lage) abonnementsprijs betalen en alles digitaal aanleveren. Dit type van ondernemers wil gewoon een boekhouding op orde. Adviesgesprekken zijn vaak een (betalende) optie.

De verwachting is dat de consolidatieslag nog een tijdje zal doorgaan. En recent hebben ook de middelgrote accountancybedrijven de weg naar het zuiden van het land gevonden. Het is dus de hoogste tijd om na te denken over je strategie in een snel evoluerende markt. Kiezen is niet verliezen. Of wacht je gewoon tot een overnemer komt aankloppen? En wat als er niemand komt?


Danny De Pourcq – Xerius
Deze column verscheen in de nieuwsbrief van Xerius & SD Worx – september 2023

Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Verandering of innovatie, wat is het verschil? 

Of je nu warm loopt of niet voor verandering, in deze tijden zal elke accountant toch een aantal veranderrondes voorgesc...

Duurzaamheidsrapportering: van verplichting naar meerwaarde voor je klanten

Nu de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is omgezet in nationale wetgeving, weten we eindelijk waar we ...

Voorzichtig optimisme is op zijn plaats aan de start van 2025

Nu een succesvol 2024 officieel achter de rug is, is het uitkijken naar de verschillende thema’s die het komende jaar de...

Regeerakkoord? Laat ons de rust en sereniteit bewaren

Eindelijk is er een nieuwe regering. En zoals velen was ook ik benieuwd welke fiscale regels uiteindelijk in het regeera...

(On)productief

Woorden creëren onze werkelijkheid. De woorden van een leider bepalen de cultuur binnen een organisatie. Net zoals de wo...

De accountant van morgen: bruggenbouwer in een complexe wereld

Vraag een gemiddelde leerling uit het laatste jaar secundair onderwijs wat een accountant doet en je krijgt vaak dezelfd...

Duurzaamheid als groeikans voor accountants: van lachertje tot opportuniteit

Toen ik anderhalf jaar geleden begon te communiceren over duurzaamheid als kans voor accountants, werd ik uitgelachen. &...

Brecht Buysschaert over zelfzorg, de basis van een sterke bedrijfscultuur

Zelfzorg: de clichés voorbij We horen het overal: “Zorg goed voor jezelf.” Maar hoe vaak doen we het écht? En eerlijk, i...

Trump en AI leiden beleggers naar Amerikaanse aandelen en Europese obligaties

De terugkeer van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zet de toon voor het economische klimaat van 2025. B...

In balans

Opzij, opzij, opzij! Maak plaats, maak plaats, maak plaats! Wij hebben ongelooflijke haast!  Velen onder u zullen d...

Een sector volop in beweging: hoe ziet Bart Van Coile (ITAA) het beroep van accountant evolueren?

In een vorig artikel (Bart Van Coile (ITAA) hoopvol over instroom nieuw accountancy-talent) gaf Bart Van Coile, voorzitt...

Hello AI, bye bye accountant? Het belang van purpose en menselijk inzicht in accountancy

De schrijfkriebels jeuken bijzonder hard met het derde ITAA-congres in het vooruitzicht! Terwijl de wereld zich blind st...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.