Je strategie bepalen in een snel veranderende accountancymarkt
Haast wekelijks kondigen accountancybedrijven overnames aan. De redenen waarom accountancykantoren samensmelten zijn divers. Het blijft een persoonlijke beslissing en er is geen goed of fout. Sterker zelfs, het is geen absolute noodzaak.
Toch is het belangrijk dat je als kantooreigenaar nadenkt over je toekomst. Volgens Henri Maas en Onno Jol van MaeS en Partners, een specialist in fusies en overnames in de accountancysector, zouden accountants meer bezig moeten zijn met hun exit-strategie. Het is ook raadzaam om tijdig je medewerkers mee te betrekken in dit denkproces.
Keuzes maken, dat is iets wat ik ook las in een column van Gert Engelen van accountantskantoor Boox. “Ik zal binnenkort de knoop moeten doorhakken: ofwel opgaan in een grotere organisatie (maar welke dan en in welke rol?), ofwel het huidige kantoor verder uitbouwen. Een accounting-supermarkt of een accounting-delicatessezaak,” zoals Gert dit omschrijft.
Zo kan verkopen aan een groot accountancybedrijf veel kansen bieden. Bovenaan de piramide is er een duidelijke bedrijfsstructuur opgezet. Centrale diensten worden georganiseerd vanuit de hoofdzetel en uitgevoerd door specialisten.
Heel wat accountants zien er tegenop om hun kantoor futureproof te maken. Het wordt dan helemaal een opgave als ook klanten verwachten dat je hen helpt bij hun digitale shift. Ik vertel ook niks nieuws dat het vinden van nieuw talent moeilijk is geworden. Grote accountancybedrijven hebben hiervoor recruiters aan boord.
Veel accountants geven aan dat ze zich meer op hun vak zouden willen toeleggen, zonder al die verplichtingen die ze nu als leidinggevende hebben. Zij halen vaak de meeste energie uit het zoeken naar oplossingen voor een probleem van een klant. Volgens de recentste ITAA-barometer wegen de toegenomen regelgeving en de frequente wetswijzigingen heel zwaar door. Tel daar ook nog eens al die strakke deadlines bij. Redenen genoeg waarom accountantskantoren fuseren.
Zo zien we overigens kantooreigenaars naar elkaar toegroeien, omdat ze onderling een goede verstandhouding hebben. Belangrijk hierbij is dat er goede afspraken worden gemaakt. Maar ook voor de accounting-delicatessenzaak -of noem het een boutique kantoor- is er een markt.
Accountantskantoren die gespecialiseerd zijn in pakweg apothekers of een andere specifieke beroepsgroep kenden wel al. Die niche-aanpak kan best een slimme keuze zijn. In het huidig landschap is er ook plaats voor de technologie gedreven accountantskantoren. Zij richten zich vooral naar kleine ondernemingen en freelancers, die een vaste (lage) abonnementsprijs betalen en alles digitaal aanleveren. Dit type van ondernemers wil gewoon een boekhouding op orde. Adviesgesprekken zijn vaak een (betalende) optie.
De verwachting is dat de consolidatieslag nog een tijdje zal doorgaan. En recent hebben ook de middelgrote accountancybedrijven de weg naar het zuiden van het land gevonden. Het is dus de hoogste tijd om na te denken over je strategie in een snel evoluerende markt. Kiezen is niet verliezen. Of wacht je gewoon tot een overnemer komt aankloppen? En wat als er niemand komt?
Danny De Pourcq – Xerius
Deze column verscheen in de nieuwsbrief van Xerius & SD Worx – september 2023
Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.