06/04/2024

Kantoor Feys uit Brugge verwerkt boekhouding volledig automatisch

Dit artikel verscheen eerst op Exact.

“Leuk, uitdagend, elke dag iets anders”. Zo omschrijft Wim Feys, bestuurder en fiscaal accountant van Kantoor Feys in Brugge, zijn job. Elke klant heeft andere noden, andere wensen, andere toekomstplannen. En die vragen een aangepaste, gepersonaliseerde aanpak. “Dankzij het automatiseren van repetitieve taken hebben we de tijd om onze klanten goed te leren kennen en hen proactief te adviseren”, zegt Wim.

Digitalisering verkleint de afstand met je klant

Kantoor Feys, in de jaren 90 opgericht door Wims vader Pierre, is een vaste waarde in Brugge. “De meeste van onze klanten zijn dan ook van de regio”, zegt Wim. “Maar door de digitalisering van de voorbije jaren maakt afstand niet meer zoveel uit en zien we dat meer en meer ondernemers uit andere delen van Vlaanderen ons kantoor ook vinden.”

Een bevestiging dat Kantoor Feys goed bezig is. Samen met zijn vrouw en vader staat Wim aan het roer van een team van acht medewerkers die zich dagelijks inzetten voor hun klanten. “Het aantal klanten blijft groeien, maar met ons team van acht én Exact kunnen we die groei aan.”

“Sinds we intern met Exact Online Boekhouden Plus werken en onze klanten Mijn[Kantoor] gebruiken, is 80 à 90% van het werk gedaan nog voor de btw-periode start.”

Automatisering: minder drukke pieken en meer tijd voor onze klanten

Kantoor Feys zette in 2015 de eerste stappen richting digitalisering door banktransacties te automatiseren. “Voorheen werd alles nog manueel gedaan. Achteraf bekeken voelt die periode aan als het stenen tijdperk”, lacht Wim. Terug naar die tijd wil niemand in het familiebedrijf. “Het automatiseren levert ons veel voordelen op”, bevestigt hij.

De boekhoudsoftware neemt repetitieve taken over en maakt andere gemakkelijker. “Sinds we intern met Exact Online Boekhouden Plus werken en onze klanten Mijn[Kantoor] gebruiken, is 80 à 90% van het werk gedaan nog voor de btw-periode start.” De drukke pieken op het einde van elk kwartaal zijn daardoor afgevlakt.

“Medewerkers hebben nu meer tijd om zich te focussen op de cijfers en om klanten te begeleiden. We vinden het ook belangrijk dat iedereen bij ons een gezonde balans kan houden tussen werk en privé. De slimme software van Exact helpt hier enorm bij.”

“We kunnen kassa’s koppelen, waardoor elke bestelling automatisch wordt doorgestuurd naar de software van Exact Online.”

Ook voor klanten is Exact Online handig. Snel even een factuur opladen via Mijn[Kantoor], meteen inzicht in de cijfers: ondernemers hoeven geen papierwinkel meer bij te houden én weten op elk moment hoe hun zaak ervoor staat. Bovendien groeit de software mee met de ondernemer. “Belangrijk”, vindt Wim. “De kmo-sector kenmerkt zich door sterke groeiers. De software moet die groei kunnen volgen.”

Koppelingen met andere systemen

Exact Online is ook toepasbaar in verschillende sectoren. Dankzij connecties met andere tools of software kan het systeem aangepast worden aan de klant. “We kunnen kassa’s van winkels of horecazaken koppelen, waardoor elke bestelling automatisch wordt doorgestuurd naar de software van Exact Online.” Hierdoor heeft de ondernemer minder administratief werk én heeft hij sneller inzicht in zijn resultaten.

“Exact Online laat ons toe om meer te doen voor onze klanten dan enkel administratie te verwerken.”

Gerichter advies geven

Dat nu alles digitaal verloopt in het familiebedrijf wil niet zeggen dat de band met klanten minder sterk is. “De meeste klanten kennen we zeer goed op persoonlijk vlak. Dat is ook altijd onze missie geweest. We vinden dat je je klant beter kan adviseren en begeleiden als je de mens achter de ondernemer kent”, zegt Wim. “We zorgen er dus voor dat we persoonlijk contact houden en op de hoogte blijven van wat er speelt.”

Dat is ongetwijfeld een van de redenen waarom zoveel ondernemers al heel lang klant zijn. “We hebben inderdaad veel langetermijnrelaties”, zegt Wim, “en het feit dat we duidelijk, snel en persoonlijk communiceren met hen speelt daarin zeker een cruciale rol. Daarnaast is ook die digitalisering een belangrijke reden dat klanten blijven. We hebben nu meer tijd om hen gericht te adviseren en mee te denken met hen. Hebben ze nieuwe toekomstplannen? Dan zijn wij er om die mee helpen waar te maken. Exact laat ons toe om meer te doen voor onze klanten dan enkel administratie te verwerken. Dat maakt onze job als boekhouder uitdagender en leuker.”

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Billtobox schakelt een versnelling hoger en wordt Banqup!

Unifiedpostgroup is nu Banqup Group: focus op KMO-qoftware versterkt Een bekende naam in de wereld van bedrijfscommunica...

Hoe betwist je een factuur? Ontdek alles wat je moet weten

Heb je een factuur ontvangen die niet klopt? Vervelend. Misschien is het bedrag hoger dan afgesproken, staan er kosten o...

Wolters Kluwer ziet e-facturatie in Clearfacts met slechts 1 procent stijgen tijdens eerste kwartaal 2025

Amper 5,14% van ruim 400.000 aankoopfacturen zijn al in UBL-formaat, terwijl deadline van 1 januari met rasse schreden n...

5 e-facturatie pakketten: voor- en nadelen voor de accountant

De startdatum van 1 januari 2026 voor e-facturatie in België komt snel dichterbij. Vandaag zijn slechts 240.000 van de 1...

“Beschouw AI als een klein kind dat niet begrijpt wat je wil”

AI is een handig hulpmiddel voor accountants, maar overschat AI niet. Dat zegt Jacques Urlus, beleidsadviseur ICT & ...

Waarom een Peppol-factuur zichzelf niet automatisch boekt. En wat je eraan kunt doen.

Veel accountants denken dat Peppol automatisch leidt tot volledige automatisering. Logisch, want Peppol-facturen bevatte...

Wordt de accountant overbodig?

Nicholas De Nil, CEO van Bizzcontrol, deelt in een whitepaper zijn ongefilterde visie op de toekomst van de sector, én p...

Vaak is de kennis in huis, alleen niet terug te vinden

In de accountancysector verandert regelgeving sneller dan je inbox zich vult. Nieuwe fiscale richtlijnen, veranderende r...

Twee derde van onze kmo’s gebruikt nog geen e-facturatie

Twee derde van de Belgische kmo’s (67%) gebruikt vandaag nog geen e-facturatie, terwijl die verplicht wordt vanaf 2026. ...

Webinar: AdminPulse en Accounton bundelen krachten voor antiwitwasopvolging

Tijdens het webinar op 29 april 2025 – gemodereerd door Dorien Leyers – legden AdminPulse en Accounton uit hoe deze same...

Acerta, Lucy, Teamleader en Dexxter slaan de handen in elkaar

Samen werken ze aan een vlotte e-invoicing voor zelfstandigen en KMO’s met een brede waaier aan mogelijkheden voor zelfs...

Liantis en NumNum bundelen krachten rond eenvoudige e-facturatie 

Dankzij deze samenwerking krijgen Liantis-klanten toegang tot een gebruiksvriendelijke en snelle facturatietool die perf...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.