06/04/2024

Kantoor Feys uit Brugge verwerkt boekhouding volledig automatisch

Dit artikel verscheen eerst op Exact.

“Leuk, uitdagend, elke dag iets anders”. Zo omschrijft Wim Feys, bestuurder en fiscaal accountant van Kantoor Feys in Brugge, zijn job. Elke klant heeft andere noden, andere wensen, andere toekomstplannen. En die vragen een aangepaste, gepersonaliseerde aanpak. “Dankzij het automatiseren van repetitieve taken hebben we de tijd om onze klanten goed te leren kennen en hen proactief te adviseren”, zegt Wim.

Digitalisering verkleint de afstand met je klant

Kantoor Feys, in de jaren 90 opgericht door Wims vader Pierre, is een vaste waarde in Brugge. “De meeste van onze klanten zijn dan ook van de regio”, zegt Wim. “Maar door de digitalisering van de voorbije jaren maakt afstand niet meer zoveel uit en zien we dat meer en meer ondernemers uit andere delen van Vlaanderen ons kantoor ook vinden.”

Een bevestiging dat Kantoor Feys goed bezig is. Samen met zijn vrouw en vader staat Wim aan het roer van een team van acht medewerkers die zich dagelijks inzetten voor hun klanten. “Het aantal klanten blijft groeien, maar met ons team van acht én Exact kunnen we die groei aan.”

“Sinds we intern met Exact Online Boekhouden Plus werken en onze klanten Mijn[Kantoor] gebruiken, is 80 à 90% van het werk gedaan nog voor de btw-periode start.”

Automatisering: minder drukke pieken en meer tijd voor onze klanten

Kantoor Feys zette in 2015 de eerste stappen richting digitalisering door banktransacties te automatiseren. “Voorheen werd alles nog manueel gedaan. Achteraf bekeken voelt die periode aan als het stenen tijdperk”, lacht Wim. Terug naar die tijd wil niemand in het familiebedrijf. “Het automatiseren levert ons veel voordelen op”, bevestigt hij.

De boekhoudsoftware neemt repetitieve taken over en maakt andere gemakkelijker. “Sinds we intern met Exact Online Boekhouden Plus werken en onze klanten Mijn[Kantoor] gebruiken, is 80 à 90% van het werk gedaan nog voor de btw-periode start.” De drukke pieken op het einde van elk kwartaal zijn daardoor afgevlakt.

“Medewerkers hebben nu meer tijd om zich te focussen op de cijfers en om klanten te begeleiden. We vinden het ook belangrijk dat iedereen bij ons een gezonde balans kan houden tussen werk en privé. De slimme software van Exact helpt hier enorm bij.”

“We kunnen kassa’s koppelen, waardoor elke bestelling automatisch wordt doorgestuurd naar de software van Exact Online.”

Ook voor klanten is Exact Online handig. Snel even een factuur opladen via Mijn[Kantoor], meteen inzicht in de cijfers: ondernemers hoeven geen papierwinkel meer bij te houden én weten op elk moment hoe hun zaak ervoor staat. Bovendien groeit de software mee met de ondernemer. “Belangrijk”, vindt Wim. “De kmo-sector kenmerkt zich door sterke groeiers. De software moet die groei kunnen volgen.”

Koppelingen met andere systemen

Exact Online is ook toepasbaar in verschillende sectoren. Dankzij connecties met andere tools of software kan het systeem aangepast worden aan de klant. “We kunnen kassa’s van winkels of horecazaken koppelen, waardoor elke bestelling automatisch wordt doorgestuurd naar de software van Exact Online.” Hierdoor heeft de ondernemer minder administratief werk én heeft hij sneller inzicht in zijn resultaten.

“Exact Online laat ons toe om meer te doen voor onze klanten dan enkel administratie te verwerken.”

Gerichter advies geven

Dat nu alles digitaal verloopt in het familiebedrijf wil niet zeggen dat de band met klanten minder sterk is. “De meeste klanten kennen we zeer goed op persoonlijk vlak. Dat is ook altijd onze missie geweest. We vinden dat je je klant beter kan adviseren en begeleiden als je de mens achter de ondernemer kent”, zegt Wim. “We zorgen er dus voor dat we persoonlijk contact houden en op de hoogte blijven van wat er speelt.”

Dat is ongetwijfeld een van de redenen waarom zoveel ondernemers al heel lang klant zijn. “We hebben inderdaad veel langetermijnrelaties”, zegt Wim, “en het feit dat we duidelijk, snel en persoonlijk communiceren met hen speelt daarin zeker een cruciale rol. Daarnaast is ook die digitalisering een belangrijke reden dat klanten blijven. We hebben nu meer tijd om hen gericht te adviseren en mee te denken met hen. Hebben ze nieuwe toekomstplannen? Dan zijn wij er om die mee helpen waar te maken. Exact laat ons toe om meer te doen voor onze klanten dan enkel administratie te verwerken. Dat maakt onze job als boekhouder uitdagender en leuker.”

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Karomia en Carbon+Alt+Delete slaan de handen in elkaar om Europese ESG-consultants te versterken

Karomia, het AI-gedreven ESG-rapportageplatform, en Carbon+Alt+Delete, een toonaangevend bedrijf in carbon accounting, b...

06/11/2025

Quiz - Hoe klaar ben jij voor de nieuwe regelgeving van 2026?

Neem de proef op de som en test je Peppol-kennis De klok tikt, de deadline nadert. Met 1 januari 2026 in zicht, leek het...

03/11/2025

Partena Professional versterkt accountants met real-time data via strategisch belang in aiGust

Accountants staan vandaag voor de uitdaging om niet alleen cijfers te rapporteren, maar ook hun klanten te adviseren met...

27/10/2025

De Boekhoudstraat als snelweg van innovatieve technologie

Op 9 september 2025 organiseerde AccountancyVandaag in Mechelen een inspirerende Docentendag. Meer dan 80 docenten accou...

24/10/2025

Admisol: alles-in-één, van pre- tot post-accounting

Als toonaangevende sotwareontwikkelaar focust Admisol op zowel accountant als ondernemers die hun administratie zelf wil...

21/10/2025

Bewustzijn rond tweestapsverificatie neemt toe, maar adoptie blijft achter

Uit een onderzoek van Visma blijkt dat 94% van de bedrijven in Vlaanderen minstens één vorm van tweestapsverificatie geb...

20/10/2025

Waarom dnf group voluit voor meerdere Visma-software oplossingen koos

Hé accountant! Ken je dat gevoel? De digitale trein dendert maar door: nieuwe wetten, een veranderende rol en de constan...

16/10/2025

Accountants als poortwachters: hoe technologie helpt bij AWW-compliance

Hoe hou je als accountant het hoofd koel bij de groeiende berg regelgeving, van fiscaliteit tot duurzaamheidsverplichtin...

03/10/2025

“Meer winst maken? Liever meer klanten helpen” – Octopus blijft fors groeien

“Onlangs hebben we de kaap gerond van 75.000 dossiers. Vijf jaar geleden, op 1 januari 2020, waren dat er nog 32.000”, z...

30/09/2025

Slimme koppelingen, persoonlijk advies: hoe Alofs & Kusé tijd wint voor de klant

Toen zakenpartners Lucie Kusé en Steve Alofs in 2016 hun kantoor Alofs & Kusé oprichtten, kozen ze bewust voor klein...

De toekomst van adviesverlening voor jouw kantoor

De accountancysector staat op een kantelpunt. Ondernemers verwachten meer dan enkel correcte cijfers: ze zoeken een stra...

18/09/2025

Word een AI-accountant

Artificiële Intelligentie is geen toekomstmuziek meer. Het is dé nieuwe realiteit in de accountancysector. Terwijl de te...

data-partner=Exact

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.