Investeren in een digitale samenwerking loont: zo neem je je ondernemers mee in dit verhaal

De oorspronkelijke versie van deze blog verscheen eerder op de website van Exact.

Je klanten willen graag inzicht in hun actuele cijfers. Ze willen met jou kunnen sparren. Ze willen onderbouwde beslissingen nemen. Want daar zit hun passie: ondernemen. Met een digitale samenwerking via software geef je ze dat inzicht en creëer je meer efficiëntie tussen jou en je klant.

Van digitale aanlevering tot in-context chatten met elkaar: investeren in een slimme samenwerking via software loont. Maar zien je klanten dat ook zo? En hoe kan je jouw klanten de meerwaarde van digitaliseren en online samenwerken tonen? Sarah Kocken, Exact-expert op het gebied van accountancysoftware, deelt hieronder graag haar tips.

Wat levert een digitale samenwerking op?

Er wordt veel digitaal gecommuniceerd tussen accountants en hun klanten, maar zowel ondernemers als accountants geven aan dat net daar nog veel te optimaliseren valt. Terwijl 54% van de ondernemers aangeeft dat zij een goede digitale samenwerking belangrijk vinden, zegt 34% van de accountants en boekhouders dat online samenwerken net één van de belangrijkste sectorspecifieke uitdagingen is (Kmo Barometer 2023). Wat maakt dat dan zo’n grote uitdaging? 

Ondanks dat de behoefte groot is, is het in de praktijk lastig om de stappen te zetten en die verandering te realiseren. Sarah Kocken beschrijft dit als volgt: 

“Goed samenwerken bevordert het resultaat. Maar daar moet je wel wat voor doen. ‘Samenwerken’ is niet voor niks een werkwoord. Om je klanten mee te krijgen in een verandering, is het belangrijk om je in je communicatie te richten op de voordelen voor je klant. Het helpt om hierbij antwoord te geven op de vraag wat er moet veranderen en waarom, zodat je een duidelijke, gewenste situatie voor de toekomst kunt schetsen. Houd dit antwoord vooral kort en bondig. En probeer het waar mogelijk ook visueel te maken.”

Hoe landt een digitale samenwerking?

Sarah Kocken geeft enkele concrete tips om ondernemers mee te nemen in een digitale verandering:

  • Schets een duidelijk beeld – liefst visueel – van de toekomstige ideale situatie voor je klant en jouw kantoor. Zo wordt alles meteen duidelijk.
  • Maak duidelijk welke voordelen er zijn voor de ondernemer ten opzichte van de huidige situatie. Dit is een cruciaal aspect ter aanvaarding.
  • Luister naar de wensen van de ondernemer en kies op basis daarvan een passende vorm van samenwerking met je klant.

“Investeren in een slimme samenwerking met je klanten loont. Door werkprocessen in de samenwerking te standaardiseren en communicatie te stroomlijnen, kan je als kantoor echt het verschil maken voor je ondernemer.”

Een digitale samenwerking op maat

Investeren in een samenwerking, ondersteund door software, loont. Ook voor je klanten. “Door de onderlinge samenwerking te stroomlijnen en te digitaliseren, kan je als kantoor écht het verschil maken voor je ondernemer”, benadrukt Sarah Kocken. “Geef zo veel mogelijk context aan de financiële prestaties van je klant en voeg zo een enorme waarde toe aan jullie relatie.” Bovendien ziet ze een cruciale rol weggelegd voor softwareleveranciers om de samenwerking te optimaliseren: 

“Met Exact zijn we altijd bezig met het ontwikkelen van apps en functionaliteiten waarmee we accountants en ondernemers gedurende het hele proces beter kunnen helpen. Maar we begrijpen ook dat geen enkele klant gelijk is. Met de verschillende samenwerkingsscenario’s die onze software biedt, bepaal je zelf de mate van automatisering. En kan je samen met je klanten onderling afstemmen wat de rolverdeling wordt.”

Je leest de oorspronkelijke (en meer uitgebreide) versie van deze blog op de website van Exact.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord...

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe hou...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

Chatten Belgische juridische professionals binnenkort met AI-tool GenIA-L?

Larcier-Intersentia lanceert eerste AI-oplossing die niet enkel teksten analyseert, maar ook complexere, juridische vrag...

Philippe Tailleur, oprichter van Horus Software, over de kracht van technologie: "We voelden dat AI enorm veel potentieel bood"

Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Horus. Philippe Tailleur, founding father van Horus Softw...

Vraag van de dag: profiteer jij als accountant al van de vele voordelen van Peppol en e-invoicing?

Deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Het is je vast niet ontgaan: de digitalisering binnen de sector van ...

Sumrise wordt partner van AccountancyVandaag

Heuglijk nieuws vanuit eigen kamp: Sumrise wordt partner bij AccountancyVandaag. Sumrise stelt ondernemers in staat om d...

Meer werkplezier en meer productiviteit: ontdek als accountant de voordelen van een slimme kantoorbeheersoftware

Deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Als je mensen de ruimte geeft om op hun eigen manier te werken, verg...

Ontdek hoe nauwkeurig factureren waardevolle bedrijfsinzichten oplevert

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse. Zorgvuldig factureren is niet alleen netjes naar je klanten toe, maar het b...

Dit was Work Smarter 2024

Een recordeditie van Work Smarter was het. ‘t Kuipke en de Floraliënhal vormden een dag lang het decor voor ontmoetingen...

Sumrise, de allernieuwste invoicing tool van Visma: “We zijn rotsvast overtuigd van onze software en durven de huidige markt te challengen”

Laurent Eeckhout, Managing Director van Sumrise, en Alexander Baeyens, verantwoordelijk voor sales en go-to-market, zijn...

Yuki zet in op toekomst van Peppol e-invoicing met overname Lucy

Dit persbericht werd verstuurd door Yuki en werd herwerkt in De Tijd. Ook op de website van Lucy verscheen er een persbe...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.