31/08/2025

De mindset-shift: van problemen naar kansen zien

Leen Van Breedam


Het verschil tussen kantoren die groeien en die achterop raken? Hun reactie op tegenslag.

Afgelopen maand zat ik bij twee verschillende accountantskantoren. Beide kregen te maken met dezelfde uitdaging: een belangrijke klant die overstapt naar een concurrent met lagere tarieven.

Kantoor A: “Zie je wel, de markt wordt alleen maar slechter. Klanten denken alleen nog aan prijs. We kunnen niets doen.

Kantoor B: “Interessant. Wat kunnen we hiervan leren over onze klantcommunicatie? Misschien moeten we beter uitleggen waarom onze service meer waard is.”

Drie maanden later: Kantoor A heeft twee medewerkers ontslagen. Kantoor B heeft een nieuwe service gelanceerd en drie nieuwe klanten binnengehaald.

Het is niet wat er gebeurt, maar hoe je ertegen aankijkt

Ik geloof heilig in wat men een ‘growth mindset’ noemen, maar ik ga liever voor een Nederlands woord: leergierigheid. Mensen en kantoren die leergierig zijn, zien in elke tegenslag een vraag: “Wat wil dit ons leren?”

Dat betekent niet dat je naïef moet zijn of problemen moet wegwuiven. Integendeel. Leergierige kantoren kijken problemen juist meer in de ogen dan anderen. Maar ze stellen andere vragen.

Van ‘waarom’ naar ‘hoe’ vragen

  • Oude vraag: “Waarom gebeurt dit ons?”
  • Nieuwe vraag: “Hoe kunnen we hier sterker uit komen?”
  • Oude vraag: “Waarom begrijpt mijn team dit niet?”
  • Nieuwe vraag: “Hoe kan ik dit beter uitleggen?”
  • Oude vraag: “Waarom zijn klanten zo veeleisend geworden?”
  • Nieuwe vraag: “Hoe kunnen we onze klanten nog beter helpen?”

Merk je het verschil? ‘Waarom’-vragen maken je defensief. ‘Hoe’-vragen maken je proactief. Je gaat eigenlijk van de “JA-MAAR” houding, naar de “JA-EN” houding. Heel simpel, toch?

Een praktische oefening voor morgen

Pak je volgende teamvergadering. In plaats van te beginnen met: “We hebben een probleem met…”, probeer: “We hebben een leerkans met…”

Voorbeeld:

  • Oud: “We hebben een probleem met de nieuwe wetgeving. Niemand snapt het.”
  • Nieuw: “We hebben een leerkans met de nieuwe wetgeving. Hoe kunnen we onze expertise hier uitbouwen?”

Ik geef je op een briefje: je team zal anders reageren. Mensen worden energie van uitdagingen, niet van problemen.

Van frustratie naar fascinatie

Vorige week belde een kantooreigenaar me geïrriteerd op: zijn nieuwste medewerker stelde ’te veel vragen’ en ’twijfelde aan alles’. Na ons gesprek belde hij terug: “Je had gelijk. Hij stelt niet te veel vragen – hij stelt de juiste vragen. We deden dingen omdat we ze altijd zo deden.”

Die ‘lastige’ medewerker is nu hun change agent geworden.

Soms is de grootste verandering gewoon je bril omdraaien.

Leen Van Breedam

Lead Game Changer, Kudoz


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

09/10/2025

Hangmatbeslissingen, of snelle beslissingen?

Stel je voor: je zit achter je bureau, omringd door werkdruk en personeelstekort, en een potentiële klant belt. Neem je ...

29/09/2025

Waarom je als leidinggevende eerst in de spiegel moet kijken?

De snelste weg naar een wendbaar kantoor? Begin bij jezelf. Vorige week kreeg ik een telefoontje van een kantooreigenaar...

13/09/2025

Geopolitieke onzekerheid geen rem voor opmars financiële markten

De financiële markten lijken hun eigen logica te volgen. Terwijl de economische groei in de VS en Europa duidelijk onder...

31/08/2025

Je team omvormen tot medeveranderaars

Het geheim van kantoren waar iedereen meedenkt? Ze behandelen hun mensen als partners, niet als uitvoerders. “Mijn...

31/08/2025

Kleine experimenten, grote doorbraken

Waarom de beste veranderingen beginnen met: “Laten we het een maand proberen.” Vorig jaar werkte ik met een ...

07/08/2025

Digitalisering in de accountancysector: waarom rekrutering achterblijft

Terwijl technologie de kern van accountancy hertekent, blijft werving en selectie opvallend traditioneel. De accountancy...

15/07/2025

Laat ons allen stoppen met ‘balansbesprekingen’

Voor de meeste accountants zijn het nu nog enkele drukke weken. De laatste btw-aangiftes worden afgerond, en daarna is h...

17/06/2025

Beleggen in onzekere tijden: flexibiliteit is de sleutel

Sinds de verrassende aankondiging van nieuwe importtarieven door president Donald Trump op 2 april 2025, ironisch genoeg...

30/05/2025

Welke beweging moet je volgen om succesvol te veranderen?

Heb jij een voorkeur voor een duidelijke planning, met goed projectmanagement, duidelijke mijlpalen en vooral: een strak...

08/05/2025

Wat is advies? 

Vraag aan tien accountants wat advies is, en je krijgt tien verschillende antwoorden. Nochtans is ‘advies’ b...

29/04/2025

Verandering omarmen: wat succesvolle teams anders doen

In een wereld die constant in beweging is, onderscheiden bepaalde teams zich door hun vermogen om verandering niet allee...

16/04/2025

Weerstand ombuigen: zo maak je van veranderingen een succes

Verandering is een constante factor in de accountancy. Nieuwe wetgeving, digitalisering, de zoektocht naar talent: het z...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.