In december laten we opinieleiders uit de accountancysector aan het woord om hun visie te delen. Dit jaar focussen we op 3 kernvragen: wat was jouw grootste uitdaging in 2025 en hoe heb je die aangepakt? Hoe kijk je naar 2026 en hoe ziet accountancy & advisory eruit in 2030?
Louis Verbeke
Silverfin
Wie ben je?
Ik ben Louis Verbeke, General Manager bij Silverfin. Vanuit onze thuisbasis in Gent stuur ik onze Belgische activiteiten aan.
Wat was je grootste uitdaging van 2025 en hoe heb je die aangepakt?
Vorig jaar begon ik met de woorden: ‘Nooit een saai jaar bij Silverfin’, en dat was dit jaar absoluut opnieuw het geval. We zijn continu in transitie. Dat gaat gepaard met veranderingen in organisatie en mensen, en ja, dat is soms jongleren met veel ballen in de lucht. Maar het resultaat is dat we elk jaar sterker en beter worden.
Zolang we die groeipijnen voelen, weet ik dat we relevant blijven. Het moment dat die dynamiek stopt, dan pas moeten we ons zorgen maken.
Om er enkele specifieke uitdagingen uit te lichten:
- Door de bomen het bos weer laten zien. We hadden door de jaren heen te veel gedateerde licentietypes verzameld. Die wildgroei hebben we in 2025 gesnoeid tot een nieuw, helder aanbod.
- Lokale verankering in Wallonië. Dit was een van onze kerndoelstellingen voor 2025. Met ons tweede succesvolle Fast Forward-event, een groter kantoor én team hebben we bewezen dat we niet zomaar ‘actief’ zijn in de regio, maar er echt lokaal verankerd zijn.
- De samenwerking met Accounton. Begin dit jaar gooiden we het roer om en gingen we in zee met Accounton, als deel van Visma, om een waardige PB-oplossing (Personenbelasting) aan te bieden. Een synergie met veel potentieel, die ook snel gerealiseerd moest worden. Het kostte bloed, zweet en tranen, maar de PB heeft eindelijk zijn thuis gevonden naast de andere compliance workflows. Dit is nog maar het begin, want met Kamigo en binnen de workflows van Silverfin vallen er nog veel efficiëntieslagen te halen.
Hoe kijk je naar 2026?
Voor 2026 is de boodschap helder: de compliance-cirkel is voorlopig rond, nu is het tijd om de ‘advisory’-cirkel rond te maken.
Tien jaar geleden was onze slogan “de meest eenvoudige rapporteringstool”. Die essentie is nooit weggeweest, maar in 2026 krijgt onze rapportering in Silverfin een serieuze upgrade. Verwacht je aan diepgaande functionaliteiten, rijkere grafieken en budgetten. We gaan de kloof dichten, want de helft van onze klanten benut het volledige potentieel van het platform nog niet.
Talking Points is slechts het begin. We gaan bestaande functionaliteiten verder uitdiepen om gebruikers de juiste tools te geven voor het voeren van goede gesprekken. Iets wat onze gebruikers vandaag al doen, maar wij gaan hierin helpen door meer waarde te bieden en het schaalbaar te maken op basis van het rijke dataplatform dat accountants nu al in handen hebben.
Uiteraard blijft AI een hot topic, al is dat voor ons niet nieuw. Onze Assistant leest nu al documenten uit, maar de volgende stap is een assistent die vraagt om taken voor jou uit te voeren. Kortom: van assistant naar agent. Compliance leent zich hier perfect voor.
Tot slot blijft onze internationale ambitie groot met doorbraken in Nederland en Luxemburg en ver daarbuiten. Ook zien we dat Silverfin for Business aanslaat bij grote ondernemingen.
Hoe ziet, volgens jou, ‘accountancy & advisory’ eruit in 2030?
De sector is continu in beweging en dat maakt het net zo’n boeiende plek om in te vertoeven. Ja, er zal veel veranderen, maar in essentie blijft de kern overeind: er zal nog steeds een grote nood zijn aan experten.
Technologie zal veel opvangen voor de steeds groter wordende accountancykantoren.
Daarnaast zullen kleinere kantoren ontstaan van een ander type; nl. kantoren die zélf veel meer technologie spelers worden en zich focussen op een niche-doelpubliek.
Ondanks de technologische vooruitgang zal de wereld er niet minder complex op worden. Zoals altijd is het aan ons als softwarehuis om de trends op de voet te volgen en accountants te ondersteunen door hun werk beter te faciliteren. Het is niet aan ons om te dicteren hoe ‘accountancy & advisory’ eruit moet zien, maar wel door productinnovatie mee de richting te bepalen.


