Strikte deadlines, veeleisende klanten en de voortdurende druk om foutloos werk af te leveren. Voor veel accountants is dit jammer genoeg dagelijkse kost. Die continue druk kan leiden tot stress, vermoeidheid en zelfs burn-out. Voldoende aandacht voor mentaal welzijn bij cijferberoepers is dan ook essentieel. In de nieuwe podcastreeks ‘De accounturiers’ van Liantis zoomen de experten Isabelle Montmorency (IM Accountants) en Marianne van der Wielen (Liantis) in op dit thema, met praktijktips om de werkdruk op de werkvloer te verlagen.
Als accountant leef je van deadline tot deadline, op het ritme van de fiscale jaarkalender. Belastingaangiftes, jaarrekeningen, fiscale controles,… de werkdruk stopt nooit. Ook de razendsnel wijzigende – en alsmaar complexer wordende – fiscale en boekhoudwetgeving vergt de nodige aandacht. Geen wonder dat heel wat cijferberoepers lange werkdagen kloppen, waarbij de werk-privébalans onder druk komt te staan.
Uit een Liantis-onderzoek uit 2023 bij 434 accountants blijkt dat 43,6 procent aangeeft dat ze zo altijd stress ervaren. Voor één op vier accountants wordt het soms allemaal wat teveel.
Investeren in tevreden medewerkers
Als zaakvoerster van IM Accountants staat Isabelle Montmorency met beide voeten in de accountancypraktijk. In haar kantoor staat een intensief onboardingprogramma van nieuwe medewerkers centraal. De persoonlijke doelen van nieuwe talenten worden afgestemd op de verwachtingen van het kantoor.
In een vorig leven was Isabelle topjudoka. Volgens haar hebben ondernemerschap en topsport veel met elkaar gemeen. “Het is belangrijk dat je af en toe een coach onder de arm neemt die je bijstaat met raad en daad, maar waarmee je ook kan sparren. Want ondernemen is net als bij topsport een eenzaam beroep, en veel mensen uit je omgeving begrijpen niet wat er allemaal bij komt kijken.”
Volgens Marianne van der Wielen kun je mentaal welzijn op het werk kort en krachtig samenvatten als de combinatie van professioneel ‘goed bezig zijn’ en daar tegelijk plezier in hebben. “Heb je dat niet, dan steven je af op stress en een burn-out. Voor werkgevers in de accountancysector is het essentieel om te begrijpen dat investeren in het mentaal welzijn van hun medewerkers niet alleen de werknemers ten goede komt, maar ook de organisatie als geheel. Bedrijven die aandacht besteden aan de geestelijke gezondheid van hun werknemers ervaren vaak een hogere medewerkerstevredenheid, een lager ziekteverzuim en betere werkresultaten.”
Van accountant naar ondernemer
Kies je er als accountant voor om als zelfstandige aan de slag te gaan, dan krijg je er de nieuwe rol van ondernemer bij. En werf je extra medewerkers aan? Dan ben je ook nog eens werkgever die leiderschap moet tonen. Je moet er dus voor zorgen dat je jouw tevreden mensen aan boord houdt, zeker in een knelpuntsector.
In de sector komt het concept van het peterprincipe (het ‘Peter Principle’) vaak voor. Marianne legt: “Je doet je huidige functie goed en krijgt promotie naar een hogere functie. Eventueel daarna klim je nog hoger. Maar plots stopt het succes, omdat je je niet goed voelt in een leidinggevende functie en niet over de nodige vaardigheden beschikt. Het is meestal niet meer mogelijk om terug te keren naar de vorige functie en je voelt je niet meer goed op het werk. De kans dat de samenwerking uiteindelijk spaak loopt, is heel groot.”
Kortom, het is erg belangrijk dat je met je medewerker praat over zijn of haar ambities binnen je kantoor. En dat is ook wat Isabelle realiseert in haar accountancykantoor.
Digitalisering versus deconnectie
In de accountancysector zijn digitalisering en automatisering aan een stevige opmars bezig. Dankzij nieuwe technologieën worden repetitieve taken uit het takenpakket gehaald, waardoor je als accountant extra tijd krijgt om klanten vakkundig te adviseren. En dat is een goede zaak…
Maar er is ook een keerzijde: door de toename van digitale communicatiemiddelen wordt het alsmaar moeilijker om de laptop en smartphone na het werk of tijdens het verlof aan de kant te leggen. De grens tussen werk en privé vervaagt en dat zorgt voor meer stress. Nochtans is deconnectie ontzettend belangrijk om je werkprivébalans te behouden.
Daarom is het recht op deconnectie zo belangrijk. Met dit wettelijk recht kun je buiten de werkuren offline of onbereikbaar zijn. Niet altijd eenvoudig voor plichtsbewuste accountants die klantendossiers zo goed mogelijk willen afwerken. Toch is het belangrijk om duidelijke afspraken met je klanten te maken en zo je eigen grenzen te bewaken.
Beluister nu de podcasts ‘De accounturiers’!
Wil je Isabelle Montmorency en Marianne van der Wielen aan het woord horen over dit – letterlijk en figuurlijk – levensbelangrijke thema? Benieuwd naar hoe zij het belang van mentaal welzijn voor accountants inschatten? Beluister dan zeker de podcast ‘Mentaal welzijn’ van Liantis!Meer info over de podcastreeks ‘De accounturiers’ vind je op https://www.liantis.be/accounturiers