Tijdens de recente Docentendag van AccountancyVandaag nam Thomas Donvil, AI-Educator en oprichter van Ailuminated, de deelnemers mee in de wereld van generatieve AI en de impact ervan op opleidingen fiscaliteit-accountancy en het werkveld. Met zijn ervaring als opleidingshoofd en onderzoeker bij Hogeschool PXL onderzoekt hij onder andere hoe tools als ChatGPT de dagelijkse praktijk van studenten en docenten veranderen.
Zijn boodschap is duidelijk: “AI is geen bedreiging, maar een kans – op voorwaarde dat we deze technologie verantwoord en kritisch leren gebruiken. De combinatie van traditionele vaardigheden met AI-tools maakt onze studenten klaar voor de moderne werkplek.”
“AI kan complexe (fiscale) regelgeving helpen doorgronden, maar de docent moet de kritische filter blijven.”
Studenten gebruiken AI breder dan gedacht
Thomas Donvil begon zijn sessie met een rondvraag bij de aanwezige docenten: ‘waarvoor gebruiken studenten vandaag AI?’ “We denken vaak dat ze ChatGPT voor alles inzetten, maar als je gerichter bevraagt, zie je vooral ondersteunende toepassingen”, legde hij uit. Bachelorproeven structureren, stageverslagen herschrijven, inspiratie vinden, begrippen laten uitleggen, samenvattingen maken – het zijn vaak die taken waar generatieve AI zijn nut bewijst.”
Ook bij fiscale opdrachten duikt AI op. Studenten vragen bijvoorbeeld hoe een intracommunautaire levering moet worden geboekt of laten moeilijke passages uit het Wetboek Inkomstenbelastingen in begrijpelijke taal samenvatten. Donvil waarschuwt echter voor blind vertrouwen: “Bij een btw-casus klopte het antwoord perfect, maar bij een aangiftevoorbereiding bleken er toch hiaten. AI kan complexe (fiscale) regelgeving helpen doorgronden, maar de docent moet de kritische filter blijven.”
Van wetboek naar AI-codex
“Er zijn op dit momenten al heel veel mogelijkheden voor hogescholen en universiteiten om met artificiële intelligentie aan de slag te gaan”, zegt Thomas. “Zo is er het platform Legidex, een Limburgse AI-codex die realtime wetgeving aanpast. Hierdoor kan je de zware en logge codex gaandeweg achterwege laten. Ook uitgevers als Larcier-Intersentia experimenteren met AI-platformen zoals GenIA-L. Deze tools maken regelgeving toegankelijker en actueler, maar zetten tegelijk druk op docenten om steeds alert te blijven voor foutieve of verouderde data.”
AI als meedenkende partner
Niet alleen fiscale, maar ook boekhoudkundige opdrachten lenen zich uitstekend voor AI. Studenten laten ChatGPT journaalposten uitschrijven, vragen hoe een afschrijving doorwerkt in de balans of experimenteren met consolidatievraagstukken. “GenAI denkt echt mee met de gebruiker”, gaf Thomas tijdens zijn presentatie aan.
Daarnaast zijn er toepassingen voor projectwerk en onderzoeksopdrachten. “Bij stagegesprekken experimenteerde ik zelf al met Claritalk, een tool die gesprekken tussen docent en student registreert en automatisch transcribeert. Studenten kunnen AI ook inzetten om stageverslagen te verfijnen of om te brainstormen rond onderzoeksopdrachten, al blijft de bronvermelding daar wel vaak een aandachtspunt.”
“We moeten studenten niet verbieden om AI te gebruiken, maar hen leren hoe ze er professioneel en kritisch mee aan de slag gaan.”
Efficiënt studeren en professioneel groeien
Ook voor studiehulp bewijst AI haar kracht. Lange cursusteksten worden omgezet in samenvattingen of flashcards, en internationale studenten gebruiken AI om vakjargon in het Engels te vertalen. Bovendien krijgt artificiële intelligentie een plaats in de voorbereiding op de arbeidsmarkt: sollicitatiebrieven en cv’s laten nalezen, formules in Excel laten schrijven of dashboards in Power BI laten genereren.
Volgens Thomas moeten docenten leren omgaan met die realiteit. “We moeten studenten niet verbieden om AI te gebruiken, maar hen leren hoe ze er professioneel en kritisch mee aan de slag gaan. Een disclosure – waarin studenten aangeven of en hoe ze AI hebben gebruikt – maakt het bespreekbaar en transparant.”

Kritisch leren omgaan met AI
Een belangrijk luik in Thomas’ verhaal was de ontwikkeling van kritische vaardigheden. “Als docent kun je studenten trainen door bewust foute AI-antwoorden aan te reiken en hen die te laten corrigeren met bronvermelding. Reflectie is minstens even belangrijk: wat hielp AI écht in het leerproces, en waar schoot het tekort?”
Daarnaast zijn er methodes om opdrachten AI-proof te maken. “Actuele cijfers of bedrijfscontext dwingen studenten om meer te doen dan enkel AI-antwoorden overnemen. Vergelijkende oefeningen – waarbij studenten een ChatGPT-output moeten verbeteren of toetsen aan officiële bronnen – scherpen hun beoordelingsvermogen aan.”
Nieuwe rol voor accountant én docent
Het is duidelijk dat de impact van AI verder reikt dan het klaslokaal. Thomas Donvil ziet een fundamentele verschuiving in het accountantsberoep: van registrator naar data-analist en strategisch adviseur. “Routinetaken zoals boekingen en btw-aangiften zullen meer en meer door AI worden geautomatiseerd. Daartegenover ontstaan nieuwe rollen, waarin interpretatie, advies en klantcommunicatie centraal staan. De toekomst van accountancy ligt onmiskenbaar in de samenwerking tussen menselijke expertise en artificiële intelligentie.”
Ook voor docenten verandert de job. “Ze worden meer coach en facilitator, iemand die studenten begeleidt in hun reflectie en hen leert kritisch te kijken naar AI-output. AI-tools worden een leerkracht-assistent, maar vervangen geen docenten. De menselijke verbinding en pedagogische expertise blijven onmisbaar.”
Samenwerking tussen onderwijs en praktijk
Tot slot pleitte Thomas voor een nauwere samenwerking tussen hogescholen en de accountancysector. “Kantoren kunnen praktijkcases delen, studenten begeleiden tijdens stages en samen met onderwijsinstellingen curricula vernieuwen. Ook levenslang leren is cruciaal, want AI-technologie evolueert razendsnel.”

