23/09/2025

“AI is de co-piloot van de student, docent én accountant geworden”

Tijdens de recente Docentendag van AccountancyVandaag nam Thomas Donvil, AI-Educator en oprichter van Ailuminated, de deelnemers mee in de wereld van generatieve AI en de impact ervan op opleidingen fiscaliteit-accountancy en het werkveld. Met zijn ervaring als opleidingshoofd en onderzoeker bij Hogeschool PXL onderzoekt hij onder andere hoe tools als ChatGPT de dagelijkse praktijk van studenten en docenten veranderen.

Zijn boodschap is duidelijk: “AI is geen bedreiging, maar een kans – op voorwaarde dat we deze technologie verantwoord en kritisch leren gebruiken. De combinatie van traditionele vaardigheden met AI-tools maakt onze studenten klaar voor de moderne werkplek.”

“AI kan complexe (fiscale) regelgeving helpen doorgronden, maar de docent moet de kritische filter blijven.”

Studenten gebruiken AI breder dan gedacht

Thomas Donvil begon zijn sessie met een rondvraag bij de aanwezige docenten: ‘waarvoor gebruiken studenten vandaag AI?’ “We denken vaak dat ze ChatGPT voor alles inzetten, maar als je gerichter bevraagt, zie je vooral ondersteunende toepassingen”, legde hij uit. Bachelorproeven structureren, stageverslagen herschrijven, inspiratie vinden, begrippen laten uitleggen, samenvattingen maken – het zijn vaak die taken waar generatieve AI zijn nut bewijst.”

Ook bij fiscale opdrachten duikt AI op. Studenten vragen bijvoorbeeld hoe een intracommunautaire levering moet worden geboekt of laten moeilijke passages uit het Wetboek Inkomstenbelastingen in begrijpelijke taal samenvatten. Donvil waarschuwt echter voor blind vertrouwen: “Bij een btw-casus klopte het antwoord perfect, maar bij een aangiftevoorbereiding bleken er toch hiaten. AI kan complexe (fiscale) regelgeving helpen doorgronden, maar de docent moet de kritische filter blijven.”

Van wetboek naar AI-codex

“Er zijn op dit momenten al heel veel mogelijkheden voor hogescholen en universiteiten om met artificiële intelligentie aan de slag te gaan”, zegt Thomas. “Zo is er het platform Legidex, een Limburgse AI-codex die realtime wetgeving aanpast. Hierdoor kan je de zware en logge codex gaandeweg achterwege laten. Ook uitgevers als Larcier-Intersentia experimenteren met AI-platformen zoals GenIA-L. Deze tools maken regelgeving toegankelijker en actueler, maar zetten tegelijk druk op docenten om steeds alert te blijven voor foutieve of verouderde data.”

AI als meedenkende partner

Niet alleen fiscale, maar ook boekhoudkundige opdrachten lenen zich uitstekend voor AI. Studenten laten ChatGPT journaalposten uitschrijven, vragen hoe een afschrijving doorwerkt in de balans of experimenteren met consolidatievraagstukken. “GenAI denkt echt mee met de gebruiker”, gaf Thomas tijdens zijn presentatie aan.

Daarnaast zijn er toepassingen voor projectwerk en onderzoeksopdrachten. “Bij stagegesprekken experimenteerde ik zelf al met Claritalk, een tool die gesprekken tussen docent en student registreert en automatisch transcribeert. Studenten kunnen AI ook inzetten om stageverslagen te verfijnen of om te brainstormen rond onderzoeksopdrachten, al blijft de bronvermelding daar wel vaak een aandachtspunt.”

“We moeten studenten niet verbieden om AI te gebruiken, maar hen leren hoe ze er professioneel en kritisch mee aan de slag gaan.”

Efficiënt studeren en professioneel groeien

Ook voor studiehulp bewijst AI haar kracht. Lange cursusteksten worden omgezet in samenvattingen of flashcards, en internationale studenten gebruiken AI om vakjargon in het Engels te vertalen. Bovendien krijgt artificiële intelligentie een plaats in de voorbereiding op de arbeidsmarkt: sollicitatiebrieven en cv’s laten nalezen, formules in Excel laten schrijven of dashboards in Power BI laten genereren.

Volgens Thomas moeten docenten leren omgaan met die realiteit. “We moeten studenten niet verbieden om AI te gebruiken, maar hen leren hoe ze er professioneel en kritisch mee aan de slag gaan. Een disclosure – waarin studenten aangeven of en hoe ze AI hebben gebruikt – maakt het bespreekbaar en transparant.”

Kritisch leren omgaan met AI

Een belangrijk luik in Thomas’ verhaal was de ontwikkeling van kritische vaardigheden. “Als docent kun je studenten trainen door bewust foute AI-antwoorden aan te reiken en hen die te laten corrigeren met bronvermelding. Reflectie is minstens even belangrijk: wat hielp AI écht in het leerproces, en waar schoot het tekort?”

Daarnaast zijn er methodes om opdrachten AI-proof te maken. “Actuele cijfers of bedrijfscontext dwingen studenten om meer te doen dan enkel AI-antwoorden overnemen. Vergelijkende oefeningen – waarbij studenten een ChatGPT-output moeten verbeteren of toetsen aan officiële bronnen – scherpen hun beoordelingsvermogen aan.”

Nieuwe rol voor accountant én docent

Het is duidelijk dat de impact van AI verder reikt dan het klaslokaal. Thomas Donvil ziet een fundamentele verschuiving in het accountantsberoep: van registrator naar data-analist en strategisch adviseur. “Routinetaken zoals boekingen en btw-aangiften zullen meer en meer door AI worden geautomatiseerd. Daartegenover ontstaan nieuwe rollen, waarin interpretatie, advies en klantcommunicatie centraal staan. De toekomst van accountancy ligt onmiskenbaar in de samenwerking tussen menselijke expertise en artificiële intelligentie.”

Ook voor docenten verandert de job. “Ze worden meer coach en facilitator, iemand die studenten begeleidt in hun reflectie en hen leert kritisch te kijken naar AI-output. AI-tools worden een leerkracht-assistent, maar vervangen geen docenten. De menselijke verbinding en pedagogische expertise blijven onmisbaar.”

Samenwerking tussen onderwijs en praktijk

Tot slot pleitte Thomas voor een nauwere samenwerking tussen hogescholen en de accountancysector. “Kantoren kunnen praktijkcases delen, studenten begeleiden tijdens stages en samen met onderwijsinstellingen curricula vernieuwen. Ook levenslang leren is cruciaal, want AI-technologie evolueert razendsnel.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

27/10/2025

De Boekhoudstraat als snelweg van innovatieve technologie

Op 9 september 2025 organiseerde AccountancyVandaag in Mechelen een inspirerende Docentendag. Meer dan 80 docenten accou...

21/10/2025

De veranderende rol van de accountant in een tijdperk van duurzaamheid

Tijdens de Docentendag van AccountancyVandaag  (9 september 2025, Thomas More Hogeschool, Mechelen) stond het thema duur...

19/10/2025

Curriculum(r)evolutie in het hoger onderwijs accountancy-fiscaliteit: uitdagingen en kansen

Binnen de afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit worden studenten en docenten vandaag met heel wat uitdagingen geconf...

13/10/2025

Nieuwe recordinstroom voor accountancyopleidingen zet zich onverminderd voort

In een vorig artikel zoomde AccountancyVandaag in op de spectaculaire groei van de studentenaantallen in accountancy en ...

09/10/2025

Elektronische facturatie wordt de norm: “Vanaf 2026 is er geen weg terug”

Vanaf 1 januari 2026 wordt elektronische facturatie verplicht voor alle Belgische btw-plichtige bedrijven. Die deadline ...

07/10/2025

Met EQ voorbij de cijfers: waarom emoties onmisbaar zijn in het accountantsberoep

Accountants worden vaak gezien als rationele cijferaars, gewapend met balansen en rapporten. Maar volgens Gert Engelen, ...

26/09/2025

Accountants van morgen: van clichés naar uitdagende sector

Tijdens de Docentendag van AccountancyVandaag bracht Bart Nelissen – belastingadviseur met meer dan dertig jaar ervaring...

19/09/2025

Studentenaantallen accountancy-fiscaliteit stijgen spectaculair in Vlaamse hogescholen

De interesse in accountancy-opleidingen blijft in Vlaanderen sterk toenemen. Waar hogescholen vorig jaar al recordcijfer...

19/09/2025

AI en innovatie in accountancy: BDO Belgium geeft onderwijs goed rapport

Tijdens de eerste Docentendag van AccountancyVandaag (9 september 2025, Thomas More Hogeschool, Mechelen) kwamen meer da...

12/09/2025

Nieuwe generatie accountants: kruisbestuiving tussen onderwijs en praktijk

Op woensdag 10 september vond de proclamatie plaats van de allereerste lichting studenten van het postgraduaat Gecertifi...

25/06/2025

PXL versterkt haar opleiding tot Gecertificeerd Accountant

Na twee succesvolle academiejaren maakt Hogeschool PXL zich op voor een doorstart van haar populaire postgraduaatsopleid...

Jonge mensen enthousiast maken voor een carrière als accountant

AccountancyVandaag brengt docenten accountancy en fiscaliteit samen om ervaringen uit te wisselen met het oog op het ent...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.

Wil je de uitgebreide demo van deze 2 krachtige platforms niet missen? Ontdek hoe zij jouw adviesverlening als accountant kunnen ondersteunen.