In december laten we opinieleiders uit de accountancysector aan het woord om hun visie te delen. Dit jaar focussen we op twee kernvragen: wat was jouw grootste uitdaging in 2024 en hoe heb je die aangepakt? En welke uitdaging zie jij als de grootste voor 2025?
Charlotte Pille
VGD
Wie ben je?
Als partner bij VGD en verantwoordelijke voor onze business line accountancy zorg ik er samen met mijn team voor dat we de juiste stappen zetten op het vlak van digitalisering, kwaliteit, ontwikkeling van onze medewerkers en een optimale klantenbeleving.
“We ontwikkelden een tool die op basis van de input van onze medewerkers over de administratieve processen bij onze klanten, het ideale ecosysteem voor de klant voorstelt.”
Wat was je grootste uitdaging van 2024 en hoe heb je die aangepakt?
In 2024 stonden we voor de uitdaging om onze medewerkers voor te bereiden op de uitrol van Peppol in 2026. Om die overgang soepel te laten verlopen, stelden we een werkgroep samen om ervoor te zorgen dat al onze medewerkers maximaal geïnformeerd waren. We organiseerden daarvoor diverse infosessies en ontwikkelden een nieuwe tool die op basis van de input van onze medewerkers over de administratieve processen bij onze klanten, het ideale ecosysteem voor de klant voorstelt. Door medewerkers te informeren en ondersteunen hebben we ervoor gezorgd dat onze medewerkers goed voorbereid zijn op de implementatie van Peppol en zo onze klanten optimaal kunnen ondersteunen.
“Dat betekent ook dat ons beroep zich steeds meer ontwikkelt richting het adviseurschap.”
Hoe kijk je naar 2025?
Ik ben enorm enthousiast om te zien wat 2025 brengt. Ik zie dan ook veel opportuniteiten binnen accountancy, zoals de kans om onze klanten proactief te begeleiden bij de verplichting tot e-facturatie en hen daarmee van nog beter advies te voorzien. Dat brengt uiteraard ook uitdagingen met zich mee, want dat betekent ook dat ons beroep zich steeds meer ontwikkelt richting het adviseurschap. Het is dan ook belangrijk dat we in 2025 blijven inzetten op het versterken van adviseursvaardigheden in onze sector.
Daarnaast kijk ik ook uit naar de ontwikkelingen op het gebied van AI. We willen AI namelijk echt omarmen en kijken hoe we de technologie kunnen inzetten in verschillende processen om zowel onze medewerkers als onze klanten te ondersteunen. Dat brengt uiteraard ook wel uitdagingen met zich mee: het is cruciaal om medewerkers de juiste skills mee te geven om die nieuwe technologie te gebruiken. Dat is zeker een aandachtspunt, maar ik heb veel vertrouwen in de manier waarop mijn collega’s hun kennis delen met elkaar en de ondersteuning die ze krijgen om te groeien.