Er is best wel fijn nieuws uit eigen huis! Wellicht heb je al wel eens gehoord van Sterk Digitaal, of beter nog: misschien ben jij wel één van die 8.000 deelnemers die de voorbije jaren een webinar van bezieler Frederik De Wachter en zijn kompanen hebben meegepikt. De grote kracht van die webinars is dat ze gedragen worden door accountants, die vanuit hun eigen praktijkervaring tips en inspiratie delen met collega’s, vooral met betrekking tot digitalisering. Welaan, voortaan bundelt Sterk Digitaal de krachten met AccountancyVandaag. Het doel? Simpel: nóg meer accountants bereiken en ondersteunen.
Frederik studeerde eigenlijk economie, maar kwam meteen na zijn studies in de softwarewereld terecht. De vader van een vriend bood hem spontaan een job aan als automatiseringsadviseur en verkoper van accountancyprogrammatuur. Van nature gepassioneerd door technologie groeide Frederik al snel uit tot een specialist in digitaliseringsprocessen. Telenet hees hem aan boord als digitaal expert bij De Digitale Versnelling, hét Belgische platform dat ondernemers en digitale experts samenbrengt om digitale uitdagingen aan te gaan. Zes jaar geleden begon Frederik met een aantal gelijkgezinden aan een nieuw avontuur: Sterk Digitaal. ‘Eigenlijk begeleiden en ondersteunen we ondernemers, vooral op het vlak van digitalisering. Zo zijn ook onze webinars ontstaan’, vertelt Frederik. ‘Accountancy is enorm geëvolueerd. De digitalisering van de sector biedt heel wat nieuwe mogelijkheden, maar stelt de kleine tot middelgrote kantoren ook voor heel wat uitdagingen. Wij zochten naar een manier om net die groep te ondersteunen. Grote accountancyspelers hebben specialisten in huis, maar dat is voor een kantoor met 5 à 10 medewerkers geen optie. En laten we wel wezen: die kantoren vormen wel de hoofdmoot in deze branche.’
Recht uit de beroepspraktijk
Initieel wilde Frederik op tournee gaan door Vlaanderen, om van Hasselt tot Veurne te spreken over de uitdagingen op het vlak van digitalisering. ‘Maar toen kwam corona en moesten we dat plan noodgedwongen bijsturen. We kozen dus voor een reeks webinars en dat was meteen een schot in de roos.’
Sterk Digitaal koos van bij de start bewust voor een specifieke aanpak. ‘We laten accountants zelf aan het woord over de digitale uitdagingen die ze op hun pad vinden en hoe ze daar mee omgaan. Die getuigenissen uit de praktijk blijken bijzonder waardevol én inspirerend. Hoe heeft deze of gene kantoorhouder het digitaliseringsproces aangevat? Wat zijn de struikelblokken? Welke positieve impact hebben ze intussen opgetekend? Hoe hebben ze hun medewerkers meegenomen in dat verhaal? Op al die en nog een hoop andere vragen krijgen accountants een authentiek antwoord. Dat is trouwens de feedback die we vaak krijgen: dat het allemaal levensecht is. Daar kunnen mensen natuurlijk wat mee, met die ervaringen recht uit de beroepspraktijk.’
Altijd een oplossing
‘Zonder er echt bij stil te staan, bleek al snel dat we een nieuw format in de markt hebben gezet’, aldus Frederik. ‘Onze webinars zijn door het ITAA overigens erkend als opleiding. Dat is bijzonder, want het overgrote merendeel van de opleidingen die daar worden aangeboden, zijn eenrichtingsverkeer. Denk bijvoorbeeld aan de talrijke bijscholingen rond specifieke materies, zoals de fiscale wetgeving. Wij brengen heel veel mensen samen, die kennis uitwisselen en in interactie gaan met elkaar.’
‘We zijn nu vier jaar bezig en we hebben nog niets aan populariteit ingeboet. Je moet weten dat elk webinar twee uur duurt, maar niemand die daarover moppert. De tijd vliegt ook gewoon voorbij, deelnemers luisteren geboeid. Logisch ook, er wordt een massa knowhow en ervaring uitgewisseld. We nemen altijd de kaap van de 100 participanten, geregeld duiken we zelfs over de 200 en in uitzonderlijke gevallen zitten er meer dan 300 accountants en professionals achter hun scherm te volgen. We maken er dan ook een erezaak van om voor elk probleem een oplossing te vinden. Is het niet tijdens de sessie zelf, dan wel tegen de volgende.’
Belgisch verhaal
Geen webinars zonder partners, zoveel wil Frederik toch ook gezegd hebben. ‘Accountants leren welke software er allemaal is en wat de best practices zijn. Het gebeurt vaak dat mensen elkaar ook na een sessie vinden. Als iemand zijn ervaringen deelt met bijvoorbeeld Octopus, Yuki of Exact, dan is de kans erg groot dat hij nadien wordt aangesproken door een collega die ook met één van die pakketten aan de slag wil. De inspiratie overtuigt accountants dus om concrete stappen vooruit te zetten, dat mag gezegd worden. Daarom vinden we ’t ook belangrijk om flink wat partners mee te nemen in dit verhaal. Dat zijn vooral softwarespelers in de pure accountancy. Al denken we toch ook ‘out of the accountancy box’. Er zit bijvoorbeeld een speler tussen als Instaclause, een platform waarmee je makkelijk sluitende juridische documenten kan opstellen. Uiteraard kan zo’n tool het leven van accountants ook aanzienlijk vergemakkelijken.’
Frederik wijst erop dat het overgrote deel van de partners Belgische roots heeft. ‘Accountans kijken vaak naar het buitenland, maar ontdekken via ons dat België een mooi ecosysteem heeft van software en pakketten die goed met elkaar communiceren. Daar mogen we echt wel fier op zijn. Al die softwareproviders praten met elkaar én ze staan dicht bij de accountants, waardoor ze voortdurend kort op de bal spelen om de noden in het veld te lenigen. Iedereen heeft zijn eigenheid, maar hecht ook belang aan een goede uitwisseling tussen de softwarepakketten.’
Altijd vinger aan de pols
De eerstvolgende webinarreeks legt de focus op een aantal prangende trends in het accountancylandschap, geeft Frederik alvast mee. ‘We kiezen onze topics niet toevallig. We houden voortdurend de vinger aan de pols op het terrein en spelen in op de vragen die daar leven. We gaan het hebben over artificiële intelligentie in software, waarmee je taken uitbesteedt en tijd wint. We kijken ook naar e-invoicing en toepassingen die het aantal inkomende en uitgaande PEPPOL-facturen van het kantoor én de klanten maximaliseert. Uiteraard zullen we ’t ook hebben over het automatiseren van taken, boekingen en controles. Tijds- en efficiëntiewinst zijn grote troeven, vooral omdat het accountants toelaat zich meer op een adviesrol te richten. En daar vaart de klant dan weer wel bij.’
Samenwerken biedt zoveel voordelen
De belangrijkste ontdekking van Sterk Digitaal is dat we dankzij de webinars en het video platform samenwerking onder accountants faciliteren door hen toe te laten ervaring uit te wisselen. Leuk nieuws is dat Korneel Marchand het Sterk Digitaal team vervoegd. Korneel brengt een pak praktische ervaring mee waardoor we het netwerken onder accountants, experten en partners verder kunnen boosten. ‘En dat is exact wat we ook gaan doen door de synergie met AccountancyVandaag.’ zegt Frederik.
‘AccountancyVandaag heeft ook een pak ervaring en bereikt met zijn media een groot aantal kantoren en spelers in deze boeiende wereld. We zullen samen nog meer mensen inspireren en concreet vooruit helpen. Koen De Herdt en Thomas Leeters houden ook zeer goed de vinger aan de pols over wat er leeft bij de accountants. Zo kunnen we nog beter inspelen op onderwerpen die belangrijk zijn voor de boekhoudkantoren.’
‘Los van de meer digitale onderwerpen, zullen we in de toekomst ook aandacht besteden aan de meer menselijke kant van de zaak. Accountants moeten ook hun klanten meekrijgen in de digitale transitie. Hoe pak je dat het best aan? Maar evengoed willen we het welzijn van accountants en hun medewerkers op de agenda zetten. We spelen ook met het idee om iets te doen rond duurzaamheid. Je ziet: plannen genoeg en in duo met AccountancyVandaag krijgen die nog extra vleugels.’