Scaling up in accountancy, lineair of boutique?

Uw vak, accountancy, is people business en dienstverlening. En de betrouwbaarheid en loyaliteit is twee kanten op erg groot. Daarom evolueren en innoveren accountantskantoren erg langzaam vinden ook veel collega vennoten zelf. Hoe staat het met het ondernemerschap in uw kantoor?

Als KMO accountant bent u vaak de vertrouwenspersoon (al jaren) van de ondernemer enerzijds en de ondernemer legt zijn vertrouwelijke zaken anderzijds niet snel bij een ander neer. In de praktijk zien we dat deze loyaliteit er veelal voor zorgt dat accountantskantoren geen duidelijke keuzes (durven te) maken vóór cliënten die ze nog (wel) kunnen en willen bedienen vs. cliënten die men beter niet meer kan, of wil bedienen (aansluitende op missie, visie en kernwaarden).

Met de toenemende wet- en regelgeving en omstandigheden waar u geen invloed op had zoals Covid-19, hebben veel kantoren het de afgelopen jaren alsmaar drukker gekregen. Qua omzet en rendement vaak mooie ontwikkelingen. Op het vlak van werkdruk, werkplezier en waardering van cliënten niet altijd mooie ontwikkelingen.

In deze column focus ik me specifiek op de uitdagingen van de ondernemende accountant ofwel de vennoten. Zij voorzien ons namelijk dagelijks van de nodig inzichten en inspiratie om ons mooie werk te kunnen doen.

Oplossingsrichtingen

Oplossingsrichtingen voor de druk die veel collega vennoten op dit moment ervaren,
vindt men met name in:

  1. Lineaire groei, aanname nieuwe medewerkers (of openstellen vacatures);
  2. Verdere digitalisering van de kernprocessen en repeterende werkzaamheden;
  3. Prijsverhogingen doorvoeren;
  4. Aansluiten bij een groter kantoor;
  5. Overname door private equity.

Maar, waarom bent u als vennoot ooit begonnen als ondernemer in de accountancy? Wat was toen uw missie en visie? Waarom wilde u ondernemen in de accountancy? Waar wilde u onderscheidend in zijn? En hoe dragen bovenstaande oplossingsrichtingen daaraan bij voor u en uw kantoor?

ad. 1 Lineair groeien door het aantrekken van nieuwe medewerkers is erg lastig op dit moment weten we van veel kantooreigenaren.

ad. 2 Verdere digitalisering van de kernprocessen en repeterende werkzaamheden zou tijdwinst op moeten leveren. In veel gevallen lukt dit ook steeds beter, de werkdruk bij de meeste kantoren die wij spreken blijft echter enorm hoog.

ad. 3 Prijsverhogingen doorvoeren, zeker dit jaar hebben veel kantoren de prijzen eens goed gecorrigeerd, in Nederland vaak met 9 – 15%. Ook de cliënten waar men liever afscheid van zou nemen en waar men dit met een “forse” prijsverhoging heeft getracht, blijven deze cliënten vaak toch loyaal, of ze kunnen nergens anders terecht.

ad. 4 Aansluiten bij een groter kantoor, hierdoor is er vaak sprake van een bundeling en verbreding van krachten. Grotere kantoren beschikken vaak over meer “staff” functies voor een gezonde doorgroei en ondernemerschap binnen het kantoor. Meestal leveren de vennoten van aansluitende kantoren hierbij zelfstandigheid en ondernemerschap in. Men komt terecht in een grotere maatschap/directie of men levert het ondernemerschap volledig in. Of de werkdruk voor de medewerkers lager wordt is dan afhankelijk van het te voeren beleid, en het maken van strategische keuzes door de nieuwe organisatie. In de praktijk zie ik op dit vlak nog niet veel veranderen.

ad. 5 Nagenoeg dezelfde veranderingen als bij voornoemde oplossingsrichting. Waarbij private equity mogelijk meer ondernemend en rendement technisch naar het accountantskantoor / accountancy vak kijkt dan grotere samenvoegingen.

Ondernemen in accountancy

Ondernemen in accountancy is net als ondernemen in ieder andere tak van sport. De loyaliteit van cliënten is echter een heel grote plus, maar (de wederzijdse) loyaliteit vormt tevens ook steeds meer de bottleneck.

Iedere vennoot is er mee bezig in meer of mindere mate: keuzes maken, keuzes die passen bij uw missie en visie als ondernemer, bij de klanten die u en uw collega’s graag bedienen en met de dienstverlening die daarbij past en waar cliënten behoefte aan hebben.

Schaalvergroting (linear) is slechts een van de vele keuze mogelijkheden maar, vanuit (risico- en continuïteitsdenken) wordt hier momenteel wel steeds meer de keuze voor gemaakt. In Nederland zien we dat kantoren tot ca. 60 medewerkers, met name omwille van de toenemende wet- en regelgeving en kwaliteitsdruk op de audit activiteiten, steeds meer bezig zijn met de toekomst van het kantoor en een bijpassende strategie.

Staat u als ondernemende vennoot ook op het punt om keuzes te maken? Overweeg dan zeker ook de keuzes die dichtbij uzelf liggen, vanuit uw kracht en ondernemerschap.

Groeien kan ook anders

MAAR, groeien kan ook anders. Naast het groter worden in aantal mensen, cliënten en omzet (linear) kan zeker ook gekeken worden naar het opschalen van:

  • De gemiddelde cliëntwaarde;
  • De gemiddelde cliëntkennis
  • Het pallet / pakket van dienstverlening per cliënt;
  • De gemiddelde omzet per medewerker;
  • De afwisseling van werkzaamheden per medewerker;
  • Of juist de diepgaande specialisatie per medewerker;
  • De waardering van en voor cliënten;
  • Het werkplezier (allround);
  • Lagere werkdruk.

Dit zien we namelijk veel meer bij de kleinere kantoren, die meer beschouwd kunnen worden als een zgn. Boutique firm. Dit zijn met name kantoren die zich specialiseren en onderscheiden in bepaalde niches (qua branche, omvang/levenscycli onderneming, type ondernemer, type dienstverlening). Vaak worden de vennoten bij deze kantoren gedreven door werkplezier, cliëntwaardering, specialisatie en cliëntwaarde. Deze kantoren laten per cliënt, per medewerker en per uur vaak ook nog eens een beter rendement zien dan grotere kantoren, en zeker ook op het vlak van werkplezier en de klantrelaties doen deze kantoren het erg goed.

Staat u als ondernemende vennoot ook op het punt om keuzes te maken? Overweeg dan zeker ook de keuzes die dichtbij uzelf liggen, vanuit uw kracht en ondernemerschap.

Het maken van keuzes is niet eenvoudig maar is nu in deze tijd van schaarste wellicht makkelijker dan ooit. U staat aan het roer! En, u onderscheiden in de branche is relatief heel gemakkelijk, immers (bijna) iedereen doet het (het)zelfde.

Deze column is geschreven op persoonlijke titel.

Luuk Haegens MSc RAB
Waarderegisseur, Trainer, Coach en Auteur


Onze columnisten zijn experts in de accountancy in brede zin. Ze schrijven in eigen naam. Deze opiniebijdragen hebben geen commercieel doel maar willen ons aan het denken zetten.
Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Google's perspectief: de onmisbare rol van AI in Accountancy

Artificial Intelligence, kortweg AI, domineerde de voorbije maanden tal van nieuwsberichten en gesprekken. Daarbij is de...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants) AI is hot. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, med...

AI zal geen jobs kosten, maar de inhoud van het werk van accountants wel danig veranderen

Onderzoek Acerta: Hoe kijkt accountancysector naar  opmars van AI? De accountancysector staat grotendeels positief tegen...

Klantenstop bij accountants: bedreiging of opportuniteit?

Een nijpend tekort aan accountants en de toenemende regeldruk leiden tot een alarmerende trend: klantenstops bij account...

Helft accountants weigert nieuwe klanten

Hoge werkdruk en personeelstekort leiden tot klantenstops bij boekhouder-accountants ​ Complexe regelgeving en toenemend...

Enquête onthult: 69,1% accountants kampt met deadlinedruk, maar praten helpt

In november 2023 deed AccountancyVandaag via de wekelijkse nieuwsbrief een enquête om de stijgende werkdruk te meten. 84...

Speak up, duurzame Accountant!

In mijn glazen bol voor 2024 is er één ding kristalhelder: duurzaamheid wordt steeds belangrijker! Onder invloed van de ...

Over DIY-sollicitanten en Bicky Burgers

Spontane sollicitaties, ze worden zeldzaam. Althans dat is mijn ervaring. Het hoeft niet te verbazen dat heel wat werkzo...

Kiezen is niet verliezen

Je strategie bepalen in een snel veranderende accountancymarkt Haast wekelijks kondigen accountancybedrijven overnames a...

Teleurstelling en hoop: wat rest na de 28ste Klimaatconferentie

De nasleep van COP28 laat me met zeer gemengde gevoelens achter. Er is een akkoord over “een overgang weg van foss...

4 opvallende consumententrends uit het Deloitte's digitale trendrapport

Generatieve AI: een revolutionaire trend In 2023 is generatieve AI uitgegroeid tot een centraal thema in de digitale wer...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.