In één oogopslag zien welke bedrijfsprocessen het succes van een onderneming bepalen. Duidelijke grafieken die laten zien hoe een bedrijf presteert en sparren over de risico’s, verbeterpunten en kansen. Elke accountancyprofessional weet dat klanten hierop zitten te wachten. De tijd dat je je als accountant kon onderscheiden met je administratieve vaardigheden, is al een tijdje voorbij. Tegenwoordig gaat het om gebruik van de juiste accountancysoftware, zodat jij en jouw collega’s tijd hebben om elke klant op basis van kwalitatieve en heldere data persoonlijk advies te geven.
“Met een dashboard heb je alle relevante KPI’s samen op één plek en geef je je klant de kans om de juiste datagedreven beslissingen te nemen”, aldus Erik Ledeboer, Exact-expert op het gebied van data.
Van cijferberoeper naar adviseur
De evolutie van een controlerende naar adviserende rol brengt uitdagingen met zich mee in de accountancysector. In plaats van de boekhouding achteraf te controleren, zien ondernemers je als accountant alsmaar meer gezien sparringpartner bij zakelijke beslissingen. Al in 2023 bleek uit de Kmo Barometer van Exact dat 47% van de kantoren het ontwikkelen van deze adviesrol de belangrijkste sectorspecifieke uitdaging vindt. Je moet er immers voor zorgen dat je klaar bent voor je nieuwe rol.
Waar in 2023 nog 45% van de kantoren aangaf dat data een beperkte rol speelden bij het behalen van hun bedrijfsdoelen, onderschrijven in 2024 maar liefst negen van de tien kantoren het belang van data hierbij. 80% van hen geeft zelfs aan dat digitaliseringsprojecten prioriteit hebben binnen het kantoor en dat data gebruikt worden als basis voor besluitvorming. Mocht je nog twijfelen over datagedreven werken: na het lezen van dit artikel ben je er vast van overtuigd dat datagedreven werken ook – of júist – persoonlijk advies makkelijker maakt. Want hoewel elke onderneming anders is, blijft de essentie van ondernemers hetzelfde: focussen op de zaken die het bedrijfsresultaat écht helpen.
Persoonlijke dashboards
Met persoonlijke dashboards voor elke klant voorkom je versnipperde data en laat je eenvoudig zien welke bedrijfsprocessen voor welk resultaat zorgen. Tijdens adviesgesprekken neem je het dashboard erbij, zodat de data je advies op een overzichtelijke en duidelijke manier kracht bijzetten.
Als je relevante dashboards – die aansluiten bij de klantspecifieke bedrijfsvoering – combineert met de nodige sectorkennis én je klant goed kent, ben je optimaal in staat cijfers goed te interpreteren. Zo’n dashboard op maat heb je nodig om samen met je klant te kunnen werken aan de ambities, vindt Erik Ledeboer.
“Elke klant is anders, en elke doelgroep kent zijn eigen specifieke inzichten en behoeftes. Als accountant wil je dus een dashboard voorschotelen met voor de klant specifieke KPI’s op de voorgrond, die het meest bepalend zijn voor zijn of haar individuele business. Relevantie is key!”
Dashboarding in Exact Online
In de dashboards in Exact Online kun je vanuit een uitgebreide bibliotheek allerlei Key Performance Indicatoren (KPI’s) zetten en deze naar wens verplaatsen of spreiden over meerdere pagina’s. Zo laat je precies die cijfers zien die aansluiten op de voorkeuren van je klant. Ook met de CRM-module binnen Exact Online Kantoorbeheer segmenteer je klanten op basis van kenmerken en kun je per individuele klant dashboards aanpassen. Zo geef je als advieskantoor een zeer professionele indruk!
Financiële en operationele kengetallen
Werkt je klant met een van de brancheoplossingen van Exact Online, zoals Zakelijke Dienstverlening, Handel, Productie of Bouw? Dan kun je nog een stap verdergaan. Vanuit je Exact Online accountancy-omgeving deel je dan eenvoudig een dashboard waarin je zowel de financiële als operationele kengetallen presenteert. Dit geeft een 360°-inzicht in de klantprestaties.
Erik Ledeboer legt uit. “Als je op basis van één dashboard zowel financiële als operationele KPI’s samen kunt raadplegen, dan zie je een bepaalde samenhang. Je leert je klant nog beter kennen en kunt hem breed bedrijfsadvies geven.”