Het Brugse accountancykantoor Dfisc is in 11 jaar van 3 naar 20 medewerkers gegroeid, in omzet en klanten gaat het om 20% per jaar. Al is dat cijfer geen doel op zich. “Onze waarden primeren: kwaliteit, een gezonde work-lifebalance en het plezier om ons eigen verhaal te kunnen schrijven.”
Dit artikel verscheen eerst in het special Magazine van AccountancyVandaag over M&A in Accountancy.
Dfisc focust qua klanten vooral op freelancers, de bouwsector, non-profit en vrije beroepen, legt oprichter en vennoot Steven Decorte uit. “Ik ben als enige aandeelhouder gestart, intussen zijn we met drie vennoten.”
Een van hen is Saar Verhulst, die de advocatuur inruilde voor de accountancy. “Bij Dfisc neem ik het juridische luik op mij: zowel intern als voor onze klanten. En ik ben verantwoordelijk voor onze HR.”
“We zijn er 100% van overtuigd dat je moet groeien om relevant te blijven, onder meer door de steeds complexere administratie en compliance, die ook wegen op onze marges.”
Medewerkerstevredenheid
Niet onbelangrijk, gezien de forse groei in medewerkers. Forse, maar geen ongebreidelde groei, benadrukt Saar. “We kiezen er bewust voor om Dfisc organisch te doen groeien. Daarbij zetten we volop in op de medewerkerstevredenheid. Alle collega’s moeten zich goed voelen binnen Dfisc.”
“We zijn er 100% van overtuigd dat je moet groeien om relevant te blijven, onder meer door de steeds complexere administratie en compliance, die ook wegen op onze marges. Tegelijk zijn we er eveneens vast van overtuigd dat Dfisc een onafhankelijke partner kan zijn op de markt, een meerwaarde voor de klant.”
Structuur voorbereiden is hard werken
Waar die meerwaarde precies zit? In de service naar de klant, zegt Saar. “We kunnen heel snel schakelen en onze klant meteen een-op-een helpen. En het is gewoon ook het prettigst ondernemen als je dat op je eigen manier kunt doen. De werkvreugde is zo groot dat opgaan in een grotere groep momenteel helemaal niet aan de orde is.”
“Let wel: onafhankelijk blijven brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee. Het is telkens hard werken om je structuur voor te bereiden op verdere groei. Zo hebben we heel veel tijd gestoken, samen met hele team, in denkoefeningen rond onze missie, visie en waarden.”
“De werkvreugde is zo groot dat opgaan in een grotere groep momenteel helemaal niet aan de orde is.”
Grote jongens bellen
“Iedereen die een accountancykantoor heeft weet dat je quasi van dag 1 door de grote jongens wordt gebeld”, zegt Steven. “Uit respect luisteren we dan wel, maar tot nog toe hebben we altijd behoorlijk snel beslist dat we verder ons eigen verhaal willen schrijven. Wij zien vooral de voordelen van onafhankelijk te blijven groeien en menen dat de markt ook nood heeft aan spelers zoals wij.”
Hoe Dfisc het op z’n eentje bolwerkt? Onder meer door iedereen op z’n sterktes in te zetten, een stukje outsourcing en uiteraard digitalisatie.
Steven: “Accountancyprofielen zijn schaars. We maken regelmatig de oefening: wie doet welke taak het liefst, en het best. Neem Saar: ze is als niet-accountant vennoot in een accountancykantoor. Zo hebben we relatief veel niet-accountancyprofielen op de payroll staan: onze sterke backoffice, iemand die exclusief bezig is met oprichtingen en de onboarding van klanten …”
“We gaan telkens nadenken: welke taken zijn het waardevolst om door zo’n schaars accountancyprofiel te worden gedaan, en wat kan eventueel door een ander profiel worden opgenomen. Hier in Brugge, of elders, want een deel van het accountancywerk hebben we naar het buitenland geoutsourcet.”
“Iedereen die een accountancykantoor heeft weet dat je quasi van dag 1 door de grote jongens wordt gebeld.”
Intense relatie met AdminPulse
“Maar ook dan binnen onze waarden: de kwaliteit moet gegarandeerd zijn, net als de work-lifebalance van de mensen hier en in het buitenland. Die outsourcing biedt onze Belgische dossierbeheerders wat ruimte. Zoals ook de digitalisatie tijd vrijmaakt.”
Bij Dfisc verlopen zoveel mogelijk processen digitaal. “Zo hebben we lang nagedacht over het meest geschikte CRM-systeem”, zegt Steven. “Dat is AdminPulse geworden, en met hen hebben we een intense relatie opgebouwd. Zonder AdminPulse waren we de voorbije jaren als kantoor niet zo kunnen groeien, daar ben ik van overtuigd.”
“Zonder AdminPulse waren we de voorbije jaren als kantoor niet zo kunnen groeien, daar ben ik van overtuigd.”
De groei van het kantoor had ook z’n weerslag op de structuur ervan, legt Steven uit. “Een organisatie van drie mensen is totaal anders dan een van 20. Als klein accountancykantoor werkten we vanuit een ster-organisatie: een aantal medewerkers rond de vennoot in het midden. Niks mis mee, alleen kun je misschien vier, zes of ten hoogste zeven mensen zelf managen, maar niet meer dan dat. Dan bots je op je limieten.”
“We gaan telkens nadenken: welke taken zijn het waardevolst om door zo’n schaars accountancyprofiel te worden gedaan, en wat kan eventueel door een ander profiel worden opgenomen.”
Rol van accountancymanager
“Om onze groei future-proof te maken, zijn we tot de conclusie gekomen dat we een iets meer gelaagde structuur nodig hadden”, zegt Saar. “Zo hebben we de tussenlaag van ‘accountancymanager’ gecreëerd. Die zal een drietal collega’s aansturen en hun dossiers opvolgen.”
“Een win voor hen om terug heel duidelijk te krijgen wie hun directe leidinggevende is en nog beter hun work-lifebalance te kunnen bewaken, en voor het management om wat ruimte vrij te maken om op de strategie en toekomst te focussen.”
Essentiële vaardigheid voor een goeie accountancymanager? Vlot kunnen communiceren met klanten. “Je hebt uiteraard voldoende accountancykennis nodig, maar moet niet per se de allerbeste technische accountant zijn”, zegt Steven. “Naast je degelijke basis moet je vooral energie halen uit een team aansturen en een klantenportefeuille beheren.”
“Om onze groei future-proof te maken, zijn we tot de conclusie gekomen dat we een iets meer gelaagde structuur nodig hadden.”
Vennoten blijven investeren
Hoe de volgende groeispurt er voor Dfisc zal uitzien? “We hebben geen percentage nieuwe klanten of medewerkers dat we moeten halen”, zegt Steven. “De beslissingen die we nemen, moeten onze groei wel ondersteunen, maar ook altijd in lijn liggen met onze waarden. En we denken op lange termijn: als aandeelhouder investeren we intens in de groei van Dfisc.”
“Concreet: als we nieuwe medewerkers aan boord halen, een CRM-pakket kopen of verhuizen naar een grotere locatie, is dat geld dat uiteraard niet kan worden uitgekeerd. Saar en ik zijn zeker niet de bestbetaalde vennoten in de accountancy, maar vermoedelijk zijn we wel bij de gelukkigste.”
“Zelf ben ik ervan overtuigd dat er ook in de toekomst voor elk soort kantoor een plek zal zijn: klein, middelgroot en groot. Omdat ook klantvoorkeuren verschillen.”
Kantoor kopen? Enkel bij een match
Of Dfisc naast organisch ook via overnames verder wil groeien? Steven sluit die mogelijkheid niet uit. “Maar als we dat doen, gaan we niet koudweg omzet of medewerkers kopen. Het moet een kantoor zijn dat matcht met het onze, met klanten en medewerkers waarin we geloven, met een overlater die samen met ons iets wil opbouwen. We zien geregeld opportuniteiten voorbijkomen. Soms tegen redelijke prijzen, soms tegen prijzen waar ik de economische logica niet van snap.”
Dfisc is lid van Complium, een groep van 8 onafhankelijke accountancykantoren. Heeft dat bijgedragen tot de groei? Steven: “Complium deelt veel van onze waarden. Positieve groei, ondernemerschap. Complium wil geen eenheidsworst van kantoren creëren, elk kantoor behoudt juridisch en financieel de volledige onafhankelijkheid. Meer nog: Complium gelooft net sterk in de kracht van die onafhankelijkheid.”
Complium: samen uitdagingen aanpakken
“De meerwaarde zit erin dat je samen uitdagingen kunt aanpakken en kennis deelt. In ons groeiproces kreeg ik intern wel eens de feedback dat ik té snel wou gaan. Dan bleek het Complium-netwerk een grote troef om inspiratie op te doen rond budgetten, know-how en aanpak.”
De consolidatiegolf ziet Steven niet meteen afnemen in kracht. “Je hebt de leeftijdspiramide in de accountancy met vaak oudere vennoten, de verdere digitalisatie en het Peppol-verhaal, de krappe arbeidsmarkt … Allemaal voedingsbodems voor de consolidatiegolf.”
Blijven kleine kantoren rendabel?
“Zelf ben ik ervan overtuigd dat er ook in de toekomst voor elk soort kantoor een plek zal zijn: klein, middelgroot en groot. Omdat ook klantvoorkeuren verschillen. Nu, voor hele kleine kantoren wordt het wel bijzonder moeilijk om rendabel te blijven te midden van steeds strengere regels rond kwaliteit en compliance. Maar ik hoop oprecht dat ook die kleinste kantoren kunnen blijven bestaan.”