19/10/2024

Ondernemers tevreden over hun accountant, maar hulp bij e-invoicing kan beter, blijkt uit Exact-onderzoek

Ondernemers zijn over het algemeen positief over hun accountant, al zijn er uiteraard ook verbeterpunten. Zo krijgt maar een minderheid van de ondernemers momenteel hulp van hun accountant bij de overschakeling naar e-invoicing. Dat blijkt uit het jaarlijkse ondernemersonderzoek over accountancydiensten van Exact. 

“We doen dit onderzoek intussen voor de vierde keer”, zegt Sigrid Jansegers, sales director small business & accountancy. “Nieuw dit jaar was dat we meer niet-Exact-gebruikers hebben bevraagd. Een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft 383 mensen geïnterviewd die vanuit hun functie betrokken zijn bij de samenwerking met hun accountant. Vaak de zaakvoerder of directeur, of iemand van de boekhoudafdeling.”

“Met de verplichting in 2026 in zicht moet je als accountant nog meer de voordelen uitleggen aan je klanten: het is veiliger, het is sneller, het is betrouwbaarder en zo kan ik wel nog even doorgaan.”

Exact gebruiken maakt een verschil

Eerst het goeie nieuws: de meeste deelnemers aan het onderzoek blijken zeer tevreden over de kwaliteit van de diensten van hun boekhoudkantoor. Drie vierde geeft een cijfer van 8 of hoger op 10, met een gemiddelde van 8,2. Sigrid: “Dat is weliswaar iets lager dan vorig jaar, maar we merken een significant verschil tussen ondernemers die gebruikmaken van Exact-oplossingen en anderen. Bij die eersten ligt de tevredenheid op 9,1, bij de tweede groep op 7,4.”

De meeste ondernemers waarderen de sectorkennis en samenwerking. Waar nog groeimarge zit, is het proactief delen van relevante kennis, het innoveren en de ondersteuning bij digitalisering. Zo geeft nog geen 1 op 3 ondernemers aan dat hun accountant helpt bij de overschakeling naar e-invoicing. “Daar schrok ik wel van”, zegt sales manager accountancy Willem Tack. 

“Uiteraard ligt een stuk van de verantwoordelijkheid in het Peppol-verhaal bij de ondernemer zelf, maar die kijkt daarvoor toch ook echt wel naar z’n accountant. Met de verplichting in 2026 in zicht moet je als accountant nog meer de voordelen uitleggen aan je klanten: het is veiliger, het is sneller, het is betrouwbaarder en zo kan ik wel nog even doorgaan.”

“Proactief advies is gelinkt aan de informatie waarover je beschikt en op basis van welke inzichten je je klant als accountant kunt gaan adviseren. Realtime inzicht in data en automatisatie creëren tijd en maken betere voorspellingen mogelijk.”

(Te) late adoptie van e-invoicing?

Sigrid: “Sommige mensen hebben blijkbaar eerst een mes op de keel nodig, nog steeds ontbreekt de sense of urgency. Op de Trends Gazellen waren de grootste stijgers in omzet bij kmo’s allemaal notariaten. Extra omzet door de nieuwe vennootschapswetgeving. Ik hoorde er dat dat volgend jaar precies hetzelfde verhaal wordt, omdat zoveel bedrijven nog niet in orde zijn.”

“Die late adoptie bij een deel van de bedrijven zul je vermoedelijk ook zien bij e-invoicing. Ja, velen gaan in orde zijn tegen 2026, maar anderen zullen pas in de loop van 2026 of misschien zelfs ’27 overschakelen, al is dat eigenlijk te laat.”

Tegelijk zijn heel wat accountants hier al actief mee bezig. “Accountants die met Exact werken omarmen de digitale mindset”, zegt Willem. “Ze beseffen: we zijn intussen bijna eind ’24, als ik m’n klanten mee wil krijgen en alles goed wil hebben opgezet, zal begin ’26 daar heel snel zijn.” 

“Kantoren geven zelf aan dat proactief advies soms te weinig gebeurt omdat ze er gewoon geen tijd voor hebben. Een kip-of-eiverhaal, want door vol in te zetten op digitalisering win je net tijd.”

Willem Tack en Sigrid Jansegers

Realtime inzicht, betere voorspellingen

Een en ander hangt samen met het proactief advies dat ondernemers van hun accountant verwachten. Net niet de helft gaf tijdens de bevraging aan tijdig info te krijgen over de impact van wetten en regels, zoals de verplichte e-invoicing. 

“Jaar na jaar krijgt proactief informeren de laagste score van alle criteria”, legt Sigrid uit. “Al doet het mij wel plezier dat we ook hier een flink verschil zien tussen Exact en andere: respectievelijk 8,2 en 6 op 10. Niet onlogisch: proactief advies is gelinkt aan de informatie waarover je beschikt en op basis van welke inzichten je je klant als accountant kunt gaan adviseren. Realtime inzicht in data en automatisatie creëren tijd en maken betere voorspellingen mogelijk.”

“Nu: het gaat lang niet altijd om een gebrek aan informatie. Kantoren geven zelf aan dat proactief advies soms te weinig gebeurt omdat ze er gewoon geen tijd voor hebben. Een kip-of-eiverhaal, want door vol in te zetten op digitalisering win je net tijd.”

“Denk aan onze Smart Closing: een automatische check op een jaarrekening of een andere afsluiting, waar een groot aantal parameters gecontroleerd wordt. Rare boekingen, een hoog bedrag dat als kost in plaats van investering is ingeboekt: het wordt allemaal gesignaleerd.”

Rol van softwareleverancier in digitalisering

Alleen: wij mensen veranderen niet graag. “Sommige accountants zijn rasechte ondernemers, de rode Insights-profielen, maar je hebt wellicht nog veel meer voorzichtiger blauwe profielen”, zegt Sigrid. “En zonder iemand voor het hoofd te willen stoten: een aantal kun je, om het in de woorden van Glenn Vandamme van Finplex te zeggen, nog het best omschrijven als Bokrijk-kantoren.”

“Ze staan helemaal niet te springen voor verandering en als ze dat toch overwegen, spitten ze dat zo in detail uit dat het er niet of veel te laat van komt. Of ze zijn bang om hun medewerkers mee te nemen in het proces. Daar hebben wij als softwareleverancier een belangrijke rol in te spelen en kantoren bij de hand te nemen.”

Een onderzoek bij bijna 400 mensen: goedkoop is het niet. Wat is de return voor Exact? “We zien het niet als PR, wel als een manier om trends op te volgen en te weten waar de markt staat”, zegt Sigrid. “In Nederland voeren we hetzelfde onderzoek uit, en we kunnen dus gaan vergelijken. Daar verwachten bedrijven dat software hen doet groeien, hier bij ons moet software bedrijven helpen digitaliseren. Een Belg wil daarbij ook meer bij de hand worden genomen.”

No-hands-boekhouding

Dat Exact-gebruikers hun accountant hoger quoteren is fijn voor zowel die accountant als voor Exact, maar aan wat ligt dat dan precies? 

“Ik vermoed dat tijdswinst de belangrijkste rol speelt”, zegt Willem. “Met Exact willen we ‘no-hands-boekhouding’ mogelijk maken. Elke manuele handeling automatiseren.”

Tweede punt: proactieve notificaties. Sigrid: “Onze artificiële intelligentie geeft continu suggesties. Denk aan onze Smart Closing: een automatische check op een jaarrekening of een andere afsluiting, waar een groot aantal parameters gecontroleerd wordt. Rare boekingen, een hoog bedrag dat als kost in plaats van investering is ingeboekt: het wordt allemaal gesignaleerd. En de Exact Assistant – ook met AI – geeft de ondernemer in Exact Online meteen het antwoord op welke vraag dan ook, waar die zich ook in de applicatie bevindt.” 

Exact zit uiteraard niet stil. “Vandaag bieden we globaal twee oplossingen aan de ondernemer aan, straks komt daar een derde bij”, legt Sigrid uit. “Ondernemers kunnen rechtstreeks op een van onze boekhoud- of ERP-oplossingen intekenen, en geven hun accountant bepaalde rechten. Dat noemen we onze externe licentie. Het is de eindklant, de ondernemer, die in dat geval bepaalt hoe intensief de samenwerking met jou als accountant is.”

Tweede optie: als accountant stel je je klant Exact Online voor, en heb je meteen toegang tot zowel aan- als verkoopfacturen. Daar ben jij de sturende factor en zit de boekhouding volledig bij jou. 

Dit najaar volgt een derde optie, zegt Sigrid. “We gaan die voorstellen op Exact Live, ik ga dus nog niet in detail, maar het is een oplossing voor een ondernemer van wie de boekhouder bijvoorbeeld nog niet met Exact werkt. De tool zal je toelaten e-invoices te maken, te versturen en te ontvangen.”

Exact Officium Universalis 2024

De bevraagde bedrijven in het ondernemersonderzoek konden hun accountant ook nomineren voor de Exact Officium Universalis 2024, een bekroning voor de meest onderscheidende, innovatieve en efficiënte accountancykantoren van ons land. Er zijn vijf prijzen: de Digitalisering Award, de Samenwerking Award en drie keer de Officium Universalis Award, voor kleine, middelgrote en grote kantoren. Hier ontdek je de winnaars.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

De toekomst van de boekhouding: technologie, data en samenwerking

Tijdens het Forum of the Future Tech’Talk (december 2024) werden technologische ontwikkelingen in de boekhoudsector besp...

De 6 belangrijkste accountancy trends van 2025 samengevat

2024 is geschiedenis en de balans is opgemaakt. Nu richten alle ogen zich op 2025, want er staan weer spannende verander...

1 op de 2 Belgische accountancykantoren kampt met personeelstekort, met grote gevolgen voor werkdruk en omzet 

Personeelstekort is een grote uitdaging voor de Belgische accountancysector, waarbij 60% van de kantoren te maken heeft ...

Aandachtspunten bij de keuze van een VAPZ voor ondernemers

Een vooruitziende zelfstandige ondernemer denkt niet enkel aan de toekomst van zijn bedrijf, maar ook aan zijn persoonli...

75% van de ondernemers moet nog in actie schieten mbt e-invoicing, cruciale rol accountants

Vanaf 1 januari 2026 zijn Belgische btw-plichtige bedrijven verplicht om gestructureerde elektronische facturen te verst...

Cybersecurity & boekhoudsoftware: hoe houden we jouw data veilig?

Een interview met Jacob Kiers, Security Engineer bij Yuki, over cybersecurity en het belang van veilige data. Dit versch...

Wolters Kluwer lanceert Clearfacts Kyte om e-facturatie voor kmo’s te vereenvoudigen

Nieuwe softwaremodule helpt bedrijven met de digitale facturatieverplichting Wolters Kluwer Tax & Accounting (TAA) i...

“Collega’s vroegen zelf om het te gebruiken” – Geert Schellekens over de kracht van Silverfin bij PwC

Geert Schellekens, partner bij PwC, noemt zichzelf een ‘early adopter’ van Silverfin. Hij bracht de tool mee naar PwC Be...

Accountants en belastingadviseurs luiden de noodklok

Meer dan 1600 accountants en belastingadviseurs namen deel aan de jaarlijkse barometer van het ITAA.  Twee duidelijke tr...

De kracht van de Liantis-tool Bedrijfsleidersbeheer: klantengetuigenis Kantoor Dewulf

De tool Bedrijfsleiderbeheer van Liantis biedt accountants een eenvoudige en efficiënte manier om het loondossier van hu...

Managementrapportages: het fundament voor modern accountantsadvies

Als accountant ken je het belang van goed financieel inzicht als geen ander. Maar een degelijk opgestelde managementrapp...

Tim Wynant (Meraki) over 12 jaar digitalisering: “In het begin was het een gevecht”

Tim Wynant van Meraki noemt AdminPulse het kloppend hart van z’n kantoor. “Je merkt aan alles dat ze van een net, wit bl...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.