Nieuw kantoorconcept SBB Accountants & Adviseurs ondersteunt rol als adviespartner

Voor ruim 23.000 klanten – zowel ondernemingen, vrije beroepen, als organisaties in social profit – is SBB de laatste jaren uitgegroeid van accountant tot adviespartner. En die succesvolle ontwikkeling vraagt om een nieuw kantoorconcept. Daarbij staan de klanten- én werknemersbeleving centraal. In vijf van onze kantoren introduceerden we ons nieuw kantoorconcept al. Recent nog in onze kantoren in Maldegem en Beveren.

“Onze dienstverlening is zodanig divers dat we niet langer op vaste locaties werken. Elke dag zit je naast iemand anders.” – Jan de Taeye, kantoordirecteur SBB Maldegem

Archief maakt plaats voor overleg en samenwerking

De 27 kantoren van SBB liggen verspreid over gans Vlaanderen. Maar in veel van die locaties matcht de vergaderstructuur niet meer met de huidige dienstverlening. Jan de Taeye, kantoordirecteur in Maldegem: “Bij vermogensdossiers, investeringsdossiers of overnames zijn er vaak veel personen betrokken. Bovendien breiden we in sommige gevallen ook ons eigen team uit met experten uit ons kantorennetwerk. Dat betekent veel volk rond de tafel. In ons nieuw kantoorconcept voorzien we daarom grote en moderne overlegruimtes voor een optimale samenwerking, zoals boardrooms met teleconferencing.” “Die ruimte wordt vrijgemaakt door verregaande digitalisering”, vult Geert De Decker aan. Als kantoordirecteur in Beveren maakte hij bijvoorbeeld komaf met het fysieke archief: “Al onze dossiers zijn volledig gedigitaliseerd en ook documentenuitwisseling met klanten gebeurt volledig digitaal. Mooi meegenomen: zo maken we meer tijd vrij voor persoonlijk advies.”

“De werkvloer werd opgedeeld in verschillende ruimtes: me-places, we-places en ‘gewone’ kantooroppervlakte. Zo werken we optimaal en in een aangename omgeving samen.” – Geert De Decker, kantoordirecteur SBB Beveren

Elke dag tussen nieuwe collega’s

Naast een nieuwe vergaderinfrastructuur zet SBB sterk in op ergonomie, zoals verstelbare bureaus. Gezonde werkhoudingen leiden immers tot een hogere productiviteit en een lager ziekteverzuim. Ook de kantoorruimte zelf krijgt een makeover. Voortaan kunnen medewerkers niet enkel terecht in work-places, maar ook in me-places en we-places. Geert De Decker: “Een me-place is een ruimte waar je in stilte kan werken, terwijl we-places de teamgeest stimuleren. Denk aan gezellige hoekjes of een refter met kickertafel en dartsbord.” Welke werkplek medewerkers ook kiezen, aan het einde van de dag bergt iedereen alles op. “De volgende ochtend kan je dus een nieuwe werkplek kiezen”, legt Jan de Taeye uit. “De ene dag zit je met andere woorden naast een vermogensplanner, de andere naast een expert in corporate finance of vennootschapswetgeving. Die flexibiliteit is een absolute meerwaarde nu SBB een totaalpartner is voor ondernemers. ”

Slim energiebeheer voor een betere leefomgeving

Op sommige locaties zal een renovatie volstaan om het nieuwe kantoorconcept in te voeren, maar op andere locaties komt een volledig nieuw gebouw. Is dat het geval, dan kiest SBB resoluut voor duurzame oplossingen. Jan de Taeye: “Slim energiebeheer staat bovenaan de agenda. Ter illustratie, in het nieuwe SBB-kantoor in Maldegem zorgen warmtepompen en zonnepanelen voor een aangename temperatuur en groene stroom. Verlichten doen we dan weer met natuurlijk licht waar dat kan en zuinige ledverlichting elders. Almaar meer collega’s komen ook werken met een elektrische wagen of e-bike. Voor hen voorzien we voldoende laadpunten.

Nieuw kantoorconcept voor SBB Maldegem en Beveren

Er werden reeds vijf kantoren in een nieuw jasje gestoken. Recent ook SBB Maldegem en Beveren, allebei in Oost-Vlaanderen. In de toekomst volgen onze andere kantoren. Jan de Taeye: “De locatie in de Koning Leopoldlaan biedt klanten meer comfort op het vlak van bereikbaarheid, parkeergelegenheid en overleginfrastructuur. Bovendien hadden we nood aan een groter kantoor om onze groei in zowel klanten als medewerkers op te vangen. Die ruimte hebben we nu. Handig is ook dat het nieuwe pand omringd is door handelsactiviteit, met veel organisaties die we kunnen ondersteunen in hun eigen groei.”
Geert De Decker: ”In Beveren blijven we in hetzelfde gebouw zitten aan de Gentseweg. De ligging is een belangrijk voordeel voor onze medewekers en de klanten van RVO Finance, een sectorgenoot die we in 2022 overnamen. Door die overname raakte ons kantoor evenwel overbevolkt. Dat hebben we opgelost met een renovatie en uitbreiding. Dat zal dan weer het decor zijn voor ons nieuwe kantoorconcept.”

Lees verder op de site van SBB

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Einde beroepsgeheim: accountants en belastingadviseurs moeten hun klanten rapporteren

Slecht nieuws voor accountants en andere cijferberoepers: op 29 juli 2024 oordeelde het Hof van Justitie van de Europese...

Belgische kmo’s vrezen in 2024 toename onbetaalde facturen, volgens nieuwe debiteurenbarometer

Clearnox en het Instituut voor Kredietmanagement hebben voor het eerst een barometer samengesteld die peilt naar debiteu...

Carine Coppens (HOGENT): “Duurzaamheidsrapportering gaat over meer dan de milieu-impact van je bedrijf”

Als opleidingshoofd Financieel Management én onderzoeker Integrated Reporting aan de HOGENT is Carine Coppens de perfect...

Chris Vandecasteele, Vadecas & Partners: “In dit dashboard behouden we vlot overzicht op ruim 800 dossiers”

Het Gentse Vadecas en Partners kent onder impuls van Chris Vandecasteele sinds 2007 een gestage groei dankzij een duidel...

Bos/s opent tweede vestiging in Noord-Macedonië na grote vraag vanuit Belgische accountantskantoren

Bos/s speelt in op het grote tekort aan gekwalificeerde accountingprofielen in België door hen te ondersteunen met back-...

Zo word en blijf je een aantrekkelijke werkgever als accountantskantoor: 7 praktijktips

Elk jaar publiceert de VDAB een lijst van knelpuntberoepen. Uit de recentste cijfers blijkt dat boekhouder-accountant op...

55% van de kleine ondernemingen besteedt meer dan 40% van hun tijd aan administratieve taken

De administratieve rompslomp blijft een van de grootste uitdagingen voor Europese KMO’s, en Belgische ondernemers ...

Zijn Belgische accountants ook terughoudend met AI?

In een recente Amerikaanse studie werd onthuld dat accountants wereldwijd traag zijn in het adopteren van generatieve AI...

Niet harder, maar slimmer werken: de vijf belangrijkste trends in de accountancysector

De samenleving en economie zijn in volle beweging. Dat geldt ook voor de accountancysector. In een alsmaar digitaler en ...

Meer dan een kwart kmo’s loopt jaarlijks minimaal 20.000 euro mis door oninbare facturen  

Belgische ondernemers hebben nog altijd te maken met facturen die te laat of nooit betaald worden, waardoor zij jaarlijk...

Bizzcontrol versterkt Accountants met AI

AI is alomtegenwoordig en transformeert onze manier van werken, net zoals het internet dat deed. Deze revolutionaire tec...

Het wordt tijd om druk op de accountants te verlichten

Het aantal studenten dat afstudeerde in de richting ‘accountancy administration’1 is afgelopen jaar gestegen. Ondanks de...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.