01/09/2024

Carine Coppens (HOGENT): “Duurzaamheidsrapportering gaat over meer dan de milieu-impact van je bedrijf”

Als opleidingshoofd Financieel Management én onderzoeker Integrated Reporting aan de HOGENT is Carine Coppens de perfecte persoon om ons een en ander te vertellen over duurzaamheidsrapportering.

En die duurzaamheidsrapportering gaat over meer dan de milieu-impact van je bedrijf, zegt Carine. “Niet-financiële informatie bestaat uit environmental factoren, maar ook uit social en governmental aspecten, zoals diversiteit en risicomanagement. En dat zowel van de impact van je bedrijfsactiviteiten op de omgeving als van risico’s en opportuniteiten voor je financiële resultaten.”

Het Research Center for Sustainable Organizations van de HOGENT ontwikkelde, samen met universiteiten en hogescholen, een online lespakket dat focust op Europese richtlijnen. Denk maar aan het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). 

Carine: “We hebben onze expertise ook aangeboden aan Accountants Academy, om hun aanbod over Integrated Reporting uit te breiden. Zo kunnen studenten en accountants hun kennis en vaardigheden over duurzaamheidsrapportering via webinars verbreden en verdiepen.” 

“Uiteraard willen we niet wachten tot het werkveld signaleert dat onze studenten niet goed op de hoogte zouden zijn van de veranderende regelgeving.”

Voordelen voor kmo én hun accountant

En de studenten, die moeten blijkbaar niet meer overtuigd worden, aldus Carine: “Momenteel is duurzaamheidsrapportering nog een keuzevak voor alle studenten uit de opleidingen Bedrijfsmanagement. Duurzaamheidsrapportering is dan ook de verantwoordelijkheid van verschillende afdelingen binnen een bedrijf, van HR tot marketing.”

“De komende jaren voeren we een grondige programmawijziging door en wordt het een verplicht opleidingsonderdeel voor de studenten Accountancy & Fiscaliteit. Zo kan er meer aandacht gaan naar de standaarden.”

Daarbij ligt de focus op kmo’s en hun accountant. “Kmo’s hebben nood aan ondersteuning in die transitie, omdat ze zich nog niet altijd bewust zijn van de impact ervan op hun onderneming”, zegt Carine. 

“Jammer genoeg zien ze vooral de obstakels van een duurzaamheidsrapport, zoals de kost, en verliezen ze de voordelen uit het oog. Zo hebben duurzamere projecten een beter imago, waardoor ondernemers makkelijker talent en subsidies aantrekken.”

“Neem het voorbeeld van een aardappelboer”, aldus Carine. “Zelf moet die misschien nog niet meteen een duurzaamheidsrapport publiceren, maar de supermarkt waar hij aardappelen levert of de bank waar hij een investeringskrediet aanvraagt wil wel weten hoeveel water de boer verbruikt en hoeveel CO₂ z’n bedrijf uitstoot.”

“Accountants kunnen hun klanten zoveel waardevol advies geven.”

Accountant als duurzaamheidsadviseur

“Uiteraard willen we niet wachten tot het werkveld signaleert dat onze studenten niet goed op de hoogte zouden zijn van de veranderende regelgeving. Integendeel, onze studenten zijn de voorlopers die het nodige bewustzijn binnenbrengen in accountancykantoren”, stelt Carine. 

Studenten werken mee aan de onderzoeken, bijvoorbeeld door tijdens hun bachelorproef een materialiteitsoefening voor een onderneming te maken. Die brengt de impact van het bedrijf op de duurzaamheidsthema’s in kaart, en vice versa.

De veranderende regelgeving rond duurzaamheid en rapportering verandert ook het takenpakket van de accountant, zegt Carine. “Accountants kunnen hun klanten zoveel waardevol advies geven: van het opzetten van een duurzaamheidsverslag tot het integreren van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie.”

Carine heeft nog een tip voor accountants: “Veel kantoren kampen met een personeelstekort, en onze studenten hechten steeds meer belang aan een goede bedrijfscultuur en work-life balance. Vergeet dus niet dat duurzaamheid ook slaat op duurzaam omgaan met je medewerkers.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Wat verandert er in 2025 voor ondernemers en hun adviseurs?

In 2025 moet je als ondernemer en adviseur rekening houden met tal van nieuwe maatregelen. Deze nieuwigheden kunnen een ...

Securex tilt automatisatie voor accountants naar een hoger niveau

Met nieuwe stappen in digitalisering en automatisering bewijst Securex opnieuw een betrouwbare partner te zijn voor acco...

Zal de BTW-administratie strenger straffen?

Met de nieuwe “btw-ketting” tracht de administratie grip te krijgen op de indiening van btw-aangiftes en de betaling van...

2025: Een jaar vol kansen en uitdagingen

Met een knallend begin verwelkomen we 2025, een jaar dat bol staat van veranderingen en opportuniteiten voor de accounta...

Het Warmste Accountantskantoor: bokkenpootjes bakken voor het goede doel

Wat zeven jaar geleden begon als een bescheiden initiatief, is inmiddels uitgegroeid tot een hartverwarmende traditie wa...

De toekomst van de boekhouding: technologie, data en samenwerking

Tijdens het Forum of the Future Tech’Talk (december 2024) werden technologische ontwikkelingen in de boekhoudsector besp...

De 6 belangrijkste accountancy trends van 2025 samengevat

2024 is geschiedenis en de balans is opgemaakt. Nu richten alle ogen zich op 2025, want er staan weer spannende verander...

1 op de 2 Belgische accountancykantoren kampt met personeelstekort, met grote gevolgen voor werkdruk en omzet 

Personeelstekort is een grote uitdaging voor de Belgische accountancysector, waarbij 60% van de kantoren te maken heeft ...

Aandachtspunten bij de keuze van een VAPZ voor ondernemers

Een vooruitziende zelfstandige ondernemer denkt niet enkel aan de toekomst van zijn bedrijf, maar ook aan zijn persoonli...

75% van de ondernemers moet nog in actie schieten mbt e-invoicing, cruciale rol accountants

Vanaf 1 januari 2026 zijn Belgische btw-plichtige bedrijven verplicht om gestructureerde elektronische facturen te verst...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.