22/08/2024

Zo word en blijf je een aantrekkelijke werkgever als accountantskantoor: 7 praktijktips

Elk jaar publiceert de VDAB een lijst van knelpuntberoepen. Uit de recentste cijfers blijkt dat boekhouder-accountant op de achtste plaats staat op een lijst van 241 beroepen. Terwijl de sector hard werkt om het imago van het beroep op peil te houden, is het bij heel wat accountantskantoren alle hens aan dek om de beste werkomstandigheden uit te werken. Hoe word en blijf je een aantrekkelijke werkgever?

Investeer in flexibiliteit en hybride werken

Voor veel medewerkers is flexibiliteit in werktijden en -locaties niet langer een extraatje, maar een basisvereiste. Zorg er daarom voor dat je kantoor beschikt over de juiste technologieën en systemen om thuiswerken naadloos te laten verlopen. Bied daarnaast flexibele werkuren aan, zodat medewerkers hun werk kunnen aanpassen aan hun privésituatie. Dit verhoogt niet alleen de tevredenheid, maar ook de productiviteit.

Vertaald naar de praktijk: geef jouw medewerkers de vrijheid om te starten tussen 6u00 en 10u00 en creëer een setting om – uiteraard mits goede onderlinge afspraken – ’s avonds nog wat door te werken, ‘s middags tijd aan andere activiteiten te besteden of in het weekend een dagdeel te werken.

‘Hire the will, train the skill’: focus op professionele ontwikkeling en groeikansen

De job van accountant wordt alsmaar complexer. Razendsnel evoluerende wet- en regelgeving, de opmars van nieuwe software én alsmaar veeleisender wordende klanten vergen specifieke hard- en softskills. Bied je medewerkers daarom regelmatig trainingen en cursussen aan, ook op het vlak van persoonlijke vaardigheden zoals communicatie en klantrelaties. Als je dit combineert met ondersteunend mentorschap en de nodige aandacht voor loopbaanontwikkeling, laat je zien dat je volop investeert in de toekomst van jouw medewerkers. Steven Decorte van Dfisc stelt: “Vaak zie ik nog bij concullega’s dat de accountant de superheld moet zijn die alles kan. Terwijl je mensen best inzet op de domeinen waarin ze het sterkst zijn.”

Creëer een positieve en inclusieve bedrijfscultuur

Mensen willen werken in een kantoor waar ze zich gewaardeerd en thuis voelen. Het creëren van een positieve bedrijfscultuur begint met open communicatie, een gemeenschapsgevoel en mogelijkheden voor sociale interactie. Maak dus werk van teambuildingactiviteiten, permanente feedback en een inclusieve werkomgeving. Investeer in een sterke employer branding, die je versterkt via sociale media, blogposts en een aantrekkelijke website.

Geef erkenning en feedback

Een belangrijk onderdeel van het aantrekken en behouden van talent is het bieden van erkenning en feedback. Werknemers willen weten dat hun bijdragen gewaardeerd worden en dat ze kunnen groeien dankzij constructieve feedback. Maak dus zeker werk van regelmatig ingeplande prestatiebeoordelingen en open communicatie. Zo houd je jouw medewerkers gemotiveerd en betrokken.

Bied een competitief verloningspakket, inclusief voordelen van alle aard

Als accountant weet je maar al te goed dat er naast een marktconform loon tal van andere verloningsvormen bestaan: een mobiliteitsbudget, hospitalisatieverzekering, thuiswerkbudget, pensioenplan, fitnessabonnement, een premie via warrants… Deze en andere extralegale voordelen kun je afstemmen op maat van een collega. Evalueer ook regelmatig het loonbeleid van jouw kantoor, inclusief benchmarking met de markt.

Stimuleer een gezonde werk-privébalans

Een goede werk-privébalans is essentieel voor het welzijn van je medewerkers. Moedig een cultuur aan waarin overwerken de uitzondering is en niet de regel. Bied mogelijkheden aan om parttime werken te werken, ouderschapsverlof te genieten of extra vrije dagen te nemen. Ook een aanbod van welzijnsprogramma’s, zoals mindfulness-trainingen of sportfaciliteiten, kan helpen om het evenwicht te bewaren. Een gezonde werk-privébalans leidt tot minder stress en burn-out, en daardoor tot een hogere werknemerstevredenheid en minder ziekteverzuim.

Zet in op innovatie en nieuwe technologie

De inzet van nieuwe technologie geeft jouw werkgeversimago een boost. Werknemers waarderen accountantskantoren die flexibel zijn in het gebruik van nieuwe (software)tools, met onder meer de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken en via moderne devices met elkaar te communiceren. Lees hoe Machteld Vangermeersch dit aanpakt.

Zorg er dus zeker voor dat jouw IT-infrastructuur en -beleid op deze verwachtingen aansluiten. Drie voorbeelden: automatisering met RPA (Robotic Process Automation) vermindert repetitieve taken, waardoor collega’s kunnen focussen op complexe data-analyses die meerwaarde bieden. Voor die analyses kun je AI-software gebruiken, zodat je jouw advieswerk naar een hoger niveau tilt. Ook cloudgebaseerde boekhoudsoftware is aan een stevige opmars bezig, wat extra rendement, veiligheid en kostenbesparing oplevert. Julie Van der Mast van Finezz Accountants stelt: “Digitaliseren is een stevige investering, maar bespaart ons een hoop tijd én verlaagt de kans op fouten.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

In vier stappen klaar voor e-invoicing

De verplichte deadline van 1 januari 2026 nadert met rasse schreden.  Als accountant kan – en moet – ji...

Ingenieur werd accountant: “Ik blijf met getallen naar oplossingen zoeken” (Intal) 

Als burgerlijk ingenieur was Philippe Vanovenberghe niet meteen voorbestemd om in de voetsporen van z’n vader te treden,...

Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen: vanaf 2025 uitbreiding naar andere lidstaten

Voor btw-plichtigen met een beperkte omzet bestaat er een btw-vrijstellingsregeling, waardoor zij op hun handelingen gee...

Companyweb overgenomen door Altares Dun & Bradstreet

Altares Dun & Bradstreet heeft de overname aangekondigd van Companyweb. Met deze stap versterkt Altares haar leidend...

Helft Belgische ondernemers is niet op de hoogte van e-invoicing wetgeving

Veel Belgische bedrijven zijn nog niet klaar voor de overgang naar e-invoicing, blijkt uit een onderzoek van Lucy bij 30...

SBB accountants & adviseurs verwelkomt de 600ste medewerker

SBB accountants & adviseurs heeft 2024 net afgerond met de aanwerving van zijn 600ste medewerker. Het kantoor wil me...

Vibeke Müller is Chief People Officer van Visma Group

Visma kondigt de benoeming aan van Vibeke Müller als Chief People Officer met ingang van 15 januari 2025. Vibeke Müller ...

Goede score voor België in wereldwijd Wolters-Kluwer-rapport

Wolters Kluwer Tax and Accounting (TAA) kondigt aan dat haar eerste wereldwijde studie, de Future Ready Accountant, nu b...

Waarover spreekt de accountant met zijn klanten?

SBB Accountants & Adviseurs publiceerde zopas een gids met tips van haar ondernemerscoaches en experten. In twaalf h...

BDO wordt implementatiepartner Microsoft Business Central

BDO kondigt een strategisch partnerschap met Microsoft aan. Door het implementeren van de ERP-cloudoplossing, Business C...

Kantoor Feys werkt samen met specialisten in Zwitserland

Acht jaar geleden nam Wim Feys het kantoor over van z’n vader Pierre in Assebroek (Brugge). “We zijn met 12, in wat je e...

Maak je kantoor aantrekkelijk voor medewerkers. Acht praktijktips

Het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers blijft voor veel accountantskantoren een pittige uitdaging. Dit vraagt...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.